PODCAST

Voor wie ben je hier Projector?

Liever lezen? Lees hier het transcript

Ilse [00:00:00]:
Welkom en leuk dat je luistert. Ik ben Ilse, online business mentor voor projector ondernemers en human design professional. Vandaag wil ik aandacht besteden aan de vraag hoe kan ik mijn bedrijf nou het beste inrichten als projector? Moet ik nou alles over boord gooien, alles loslaten? Ik weet het gewoon niet meer. En ik kan me dat heel goed voorstellen en dat heb ik zelf ook zo ervaren. Dat op het moment dat je al een poosje onderneemt, en dat kan lang of kort zijn, het maakt op zich niet uit, En je komt erachter dat je projector bent, dan zit je vaak al voor jezelf een beetje te zoeken, van welke keuzes kan ik maken, wat past er nu wel of niet bij mij. En ja, dan krijg je natuurlijk steeds meer puzzelstukjes, dingen die je gaat begrijpen, dingen waarvan je erachter komt van waarom voelt het voor mij niet prettig, wat werkt voor de een wel en wat werkt voor een ander niet. Maar ja, ook als Projector ben je natuurlijk hartstikke verschillend allemaal, want de een is de ander niet. En Je moet het zo zien, jouw unieke blauw druk geeft je heel veel inzichten in je talenten, in je valkuilen, maar ook waar jouw gaves liggen en waar jouw onderscheidend vermogen ligt 10 opzichte van anderen.

Ilse [00:01:16]:
Dus kan je ook niet zomaar zeggen, hé, die heeft hetzelfde profiel als ik, die heeft hetzelfde bedrijf, ongeveer, dus ik kan dat ook doen, of ik ga kijken waar ik anders ben, of bijvoorbeeld, dat is een projector en standaard wordt gezegd, dat en dat moet je doen. Ga ik dat dan ook doen, maar het voelt niet goed. Er kunnen allerlei aanwijzingen zijn in jouw blauw druk, die je richting geven in wat voor jou het beste is en die je misschien ook dingen laten zien die je eigenlijk al wel weet, maar waar je je misschien niet op durft te vertrouwen. En daarom kan je niet zo één op één zeggen hoe je het ook vanuit je design zou ‘moeten’ doen, want dan kom je natuurlijk opnieuw in een hokje terecht. En dat is wat wij ook niet willen. En dat is ook helemaal niet waarom het bedoeld is. Wat is nou het allerbelangrijkste wat je kunt doen? Sowieso blijf bij jezelf. En als je voelt dat bepaalde dingen voor jou gewoon niet lekker aanvoelen, ook als zegt iemand ga zus of zo doen, ja blijf vooral bij jezelf.

Ilse [00:02:19]:
Zo heb ik meer dan eens het advies gekregen om webinars te geven en om een langdurig traject aan te bieden, van een half jaar bijvoorbeeld. En ik heb altijd gezegd en gevoeld dat dat voor mij niet goed voelt, dat ik dat niet wil. En de reactie die ik dan wel eens kreeg was, ja jij wil helemaal niks, Wat wil je wel? Ja, dat was soms even heel lastig te vinden, waarvan ik nu heel goed begrijp waarom ik dat lastig kon vinden. En ja, eerlijk gezegd ben ik sommige dingen ook best een beetje kwijt geweest en juist door jongen Design heb ik die stapjes terug kunnen maken. En ben ik erachter gekomen waar nou die drive zit. En waar nou die talenten zitten. En wat soms dingen zijn waar andere mensen wel eens wat van vonden. En ikzelf dan natuurlijk ook, want je wordt er ook weer onzeker van.

Ilse [00:03:22]:
En nu kan ik precies zien, wacht even, dit is het wat ik meenemen. Nu snap ik ook waarom mensen bepaalde dingen soms terug zeggen. Van, oh, ik voel nu weer dat ik in beweging kom en ik weet nu ook verder kan, ik voel me weer gesterkt of ik, mijn blokkade is weg en daarvan dacht ik al van ja, hoezo ik doe niks bijzonders. Maar het is heel mooi als je vanuit je jonge design kunt zien wat nou dat stukje is wat je meebrengt voor je klanten, waar je mee werkt. Zodat je ook inzicht krijgt in jezelf, in je eigen design en je sterke punten, dingen die je onbewust doet. En dat is precies nou wat jou uniek maakt. En soms zijn dat dingen die je gewoon heel erg logisch doet. Wat ik dus altijd doe bij mensen, ik creëer overzicht.

Ilse [00:04:11]:
Vandaar dat ik ook heb geholpen met strategie, maar dan strategie voor business en marketing vanuit de praktische kant. Meer van, dit is het doel wat je voor ogen hebt, dat is de droom of de wens die je hebt, die kant wil je opgaan en hoe kom je daar nu? Er zijn natuurlijk heel veel dingen over na te denken, er zijn heel veel dingen die erbij komen kijken, maar dat kan natuurlijk niet allemaal tegelijk, Dus het gaat er ook om wat is de juiste volgorde van de dingen die belangrijk zijn vanaf het moment, vanaf het punt waar je nu staat en waar je naartoe wilt. En dan hoef je het niet eens exact te weten, maar in grote lijnen weet je vaak wel van die kant wil ik op. De tijd dat ik gewoon hielp met mensen die duidelijk doel voor ogen hadden, ongeveer wisten waar ze heen wilden. En dan help ik ze met de opvolgorde bepalen van de dingen die daarbij belangrijk zijn, zodat je je energie gebruikt voor de dingen die je nu het best verder helpen. En dat kan gaan op marketing, business, een stukje combinatie met persoonlijke dingen. Soms zijn er dingetjes waar je eerst even aandacht aan moet besteden. Wat belangrijk is om voor jezelf helden te krijgen, zodat je ook bij die volgende stappen uitkomt en zodat je niet aan alle dingen tegelijk werkt.

Ilse [00:05:26]:
Want dat geeft alleen nog maar meer chaos in je hoofd bijvoorbeeld. Dus als je vast voelt zitten, dan breng ik de energie mee om prioriteit te bepalen en de dingen meer op volgeorde te zetten, waarbij je je business kunt afstemmen op wie je bent, op je marketing en om dat op de manier te doen die jou duurzaam helpt om je business op te bouwen zodat het ook echt bij jou past. Dus je energie gebruiken voor de juiste dingen, op het juiste moment, zodat je die ambitie kan waarmaken, zodat je die droom kunt leven. Ja, en Human Design is daar geweldig behulpzaam voor, want het geeft je inzichten in dingen die je, ja, waar misschien niet eens bij stil kan staan, of die je helemaal niet hebt vermoed. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat het dingen zijn die later pas bij jou bewust worden. Want ook daarvoor geldt, ook voor human design, komt niet alles op hetzelfde moment. Het is belangrijk om eerst je basishelden te hebben, de tijd te nemen om dingen te kunnen vertragen, meer ontspanning erin te krijgen en vertrouwen, zodat je stap voor stap daarmee verder gaat. Zodat je het steeds meer voor jezelf inzichtelijker krijgt, steeds duidelijker ziet waar jouw onderscheidende vermogen ligt en waar je zelf echt blij van wordt.

Ilse [00:06:51]:
En dat vraagt gewoon tijd. Maar dan hoef je natuurlijk niet in je eentje uit te vogelen. Precies daarom is de Diamantroute, daarom vond ik het zo mooi, dat ik ontdekte dat het concept voor het programma, dat had ik al heel lang, dat het gewoon een nieuwe laag nodig had. En precies die combinatie maakt tussen praktische informatie die je letterlijk kunt gebruiken om je ideeën ook om te zetten te kunnen implementeren. Want het is natuurlijk heel mooi als je allemaal dingen bedenkt, maar hoe zet je dingen nou werkelijk in beweging? Hoe kom je nu van al die ideeën naar de praktische uitvoering van een aantal zaken? Nou Daarvoor heb ik die content bibliotheek gemaakt en er zitten ook een aantal masterclasses bij. Maar met die content bibliotheek kun je gewoon praktisch aan de slag. En dan kun je namelijk die ideeën, de dingen die we besproken hebben, waardoor jij weer in beweging komt, die kun je ook gewoon omgaan zetten in acties. En dat kan je gewoon helemaal doen op de manier die je zelf wil.

Ilse [00:07:54]:
En weet je, het is ook heel vaak zo dat je tijd nodig hebt voor dit soort processen. Maar dat wil niet zeggen dat je business stil hoeft te blijven staan. Als je maar de volgorde weet, de dingen die belangrijk zijn, ook de persoonlijke dingen, ook waar het gaat om jezelf weer in je eigen goede energie zetten en de oude dingen loslaten. En weet je, het is ook heel vaak zo dat je heel veel verhalen hebt. Dat kan zijn dingen die je jezelf vertelt, waardoor je jezelf in de weg zit. Maar het kan ook zijn dat je ongelooflijk veel, die jezelf helemaal niet bewust bent, maar die superbelangrijk zijn om in je bedrijf te gebruiken. Die je helpen om je marketing veel makkelijker te maken. Die je helpen om je aanbod beter te stroomlijnen, keuzes te maken, maar ook om er dingen in te vinden die je bijvoorbeeld met heel veel bevlogenheid ooit gemaakt hebt.

Ilse [00:08:42]:
Dat wil niet zeggen dat je al die dingen gelijk hoeft te parkeren, Maar die kun je misschien wel in een nieuwe vorm laten terugkomen. Want als je ook businesscoaching hebt gevolgd door de tijd heen, of marketingcoaching, of welke programma’s en ontwikkelingen je ook hebt doorgemaakt of gevolgd, je pikt daar natuurlijk altijd stukjes van mee. En ik wil niet zeggen dat het allemaal voor niets is, want je hebt overal heel veel dingen uitgehaald. En het kan ook heel goed zijn dat er dus heel veel waardevols al in je bedrijf is. Dat zie ik zelfs eerlijk gezegd heel vaak. Als ik met klanten werk, dan komen de dingen naar boven. En dan blijkt dat ongelooflijk waardevol te zijn. Maar dan weet je ook niet waarom het juist slim is om het in je bedrijf te gebruiken en waarom het bijvoorbeeld voor je marketing goud waard is.

Ilse [00:09:35]:
Maar dat is het grappige, dat weet ik dus nu, dat is mijn 1-3 profiel. Ik kijk altijd naar wat al is, ik breng alle losse onderdelen samen. Ik zie wat er ontbreekt en wat er beter kan. Ja, en daarom vind ik het zo mooi om met jonge design te kijken, niet alleen natuurlijk naar jouw chart, jouw blauwdruk, wat daarin staat, maar ook te kijken naar wie jij bent, Wat er al is, wat je al hebt opgebouwd en hoe je van al die losse informatie een samenwerkend geheel kunt maken. Ik zeg altijd het geheel is meer dan de som der delen. En ja, dat blijkt in de praktijk ook gewoon zo te zijn. Het gaat niet om alleen je marketingstrategie of alleen een nieuw aanbod of alleen een specifiek probleem oplossen op dat moment. Het gaat om al die stukjes samen en dat is precies zoals de diamantroute is ontstaan.

Ilse [00:10:33]:
En dat is dan ook een voorbeeld van hoe je je bedrijf kunt optimaliseren en hoe je ontdekt dat je projector bent zonder dat je alles hoeft los te laten. Want je hebt al zo ontzettend veel van waarde in huis, maar soms moet je gewoon een hele ontwikkeling doormaken en samen met iemand anders de diepte ingaan om tot dat proces te komen. Nou ik heb daar eerlijk gezegd best een lange tijd over gedaan. Op heel veel punten heb ik daar alleen dingen uitgezocht. Ik heb ook wel allerlei coaching en en dergelijke gehad, maar niet op de specifieke combinatie, zoals ik hem nu zelf aanbied. En dat vind ik juist het leuke eraan. Zo werkt het natuurlijk heel vaak dat je iets gaat doen wat je zelf eigenlijk hebt gemist, maar wat wel vaart en bouwt op jouw eigen sterke punten. En het kan heel goed zijn dat je daarin de focus net hebt gelegd op een ander gebied dan wat eigenlijk het beste bij je past.

Ilse [00:11:36]:
En juist daarom is het zo tof om in Human Design te duiken en erachter te komen, wat is jouw echte sterke fundament, wat je meedraagt en wat je ook in je business kunt gebruiken. Als je nou interesse hierin hebt, als je zegt van, ik wil eens toch eens even de diepte ingaan, ik wil meer één op één en niet in mijn eentje weer alles uitpuzzelen, Ja, plan dan een vrijblijvende kennismakingsgesprek en dan kunnen we kijken hoe de diamantroute bij jou past. Dus je hoeft echt niet alles overboord te gooien en je hoeft ook echt niet heel lang vast te lopen met alles, want als je een grote droom hebt, dan kun je die wel degelijk waarmaken. Alleen, ja, het is belangrijk om de energie te besteden aan de dingen die je het beste verder helpen vanaf het punt waar je nu staat. Tot de volgende keer!

Ontdek jouw Projector kracht met Meedenkers

Automatisch in je mailbox:

Wil je je energie als Projector optimaal benutten en je ondernemerschap naar een hoger niveau tillen? Meld je aan voor de Meedenkers Nieuwsbrief en ontvang direct waardevolle tips en inzichten die speciaal voor jou zijn samengesteld.

Wat je kunt verwachten:

  • Praktische tips voor het beheren van je energie
  • Inspiratie en motivatie om je unieke pad te ontdekken
  • Handige marketing & business weetjes

Waarom aanmelden?

  • Op maat gemaakt voor Projectors
  • Direct bruikbare tips om je ondernemersreis te verbeteren

Meld je nu aan en ontvang de eerste editie van de Meedenkers Nieuwsbrief direct in je inbox!

"