PODCAST

Is Human Design de nieuwe quick-fix?

Liever lezen? Lees hier het transcript

Hoi, leuk dat je luistert. Ik ben Ilse van ilsedenktmee.nl, Splenic Projector 1.3 en in deze podcastaflevering wil ik het hebben over een onderwerp, of beter gezegd de vraag of Human Design nou de nieuwe quick fix is. Je weet wel een snelle oplossing voor al je problemen en je kent het wel de advertenties die je om de oren kunnen vliegen via de social media, waarin het heel erg makkelijk lijkt om ineens een ongelooflijk goede lopende business te hebben zonder dat je enige moeite hoeft te doen als je maar bepaalde geheimen kent. En ja, je kan natuurlijk dan denken van het lijkt alsof iedereen weet hoe het spelletje van ondernemer gaat behalve ik. Als je projector bent kun je dat zo ervaren. Kan iedere ondernemer natuurlijk die op bepaalde punten verkeerd kan dat ook denken. Dat is helemaal niet zo raar natuurlijk, omdat je als je op social media rondkijkt of als je gewoon alle berichten bekijkt die aan je aangeboden worden, dan kun je natuurlijk dat idee gewoon krijgen van iedereen is succesvol, behalve ik. En dat lijkt natuurlijk heel vaak maar zo.

[00:01:14]:
Bovendien, wat een succes, Maar dat is natuurlijk een andere vraag. En het grappige is, toen ik met dit onderwerp aan de slag ging, omdat ik dit op verschillende manieren tegenkwam, realiseerde ik me ook dat ik in het verleden, een aantal jaar geleden toen ik ondernemers nog hielp met strategie en implementatie bij het online ondernemen, ook heel veel mensen tegenkwam die bij mij aanklopten en die eigenlijk op zoek waren naar een nieuwe quick fix, een snelle oplossing voor al hun problemen. Ja, willen we natuurlijk allemaal wel hè. Laat eerlijk zijn, dat zou ik ook wel willen, dat je gewoon met een hupsakee, zonder enige moeite, alles vanzelf goed komt. Maar ja, ondernemen is gewoon werken. En het gevaar van online ondernemen en van al die informatie die je tegenkomt, die je ziet, is dat je vergeet dat het ook gewoon werken is. Ondernemen is gewoon werk. Een business bouwen is gewoon werken.

 [00:02:12]:
En dan kan je natuurlijk de vraag stellen Wat dat is dan als je projector bent, wat beschouw je onderwerpen? Maar simpel gezegd is het natuurlijk wel zo dat er verschillende stappen bij komen kijken als je een bedrijf wilt bouwen. Of je nou een groot bedrijf hebt of een klein bedrijf, maakt niet uit in welke fase je zit. Er komen altijd bepaalde zaken bij kijken. En ja, met een lijn drie maak ik natuurlijk van alles mee en ik zie wat werkt en wat niet werkt en ik deel daarom de dingen die ik tegenkom, zodat anderen daar weer wat aan kunnen hebben. En heel hard gaan rennen, dat werkt niet. En ook heel erg verwachten dat Human Design dus een quick fix is, dat werkt ook niet. En dat is het mooie dat ik door de Human Design ook veel beter begrijp waarom mensen bij mij aanklopten die vastgelopen waren in hun business. Want dat zijn de mensen die ik aantrek, die ik weer uit hun impasse haal.

Ilse [00:03:09]:
Dat is de opdracht die ik heb. Want ik dacht weleens, hoe komt dat toch, waar komen al die mensen vandaan? Hoe komt dat toch dat ik die allemaal aantrek? Niet allemaal, maar relatief veel mensen, voordat ik met human design bezig was, die zochten mij op als ze allerlei trajecten hadden doorgelopen met businesscoaches, Marketingcoaches, ze waren van het ene in het andere programma gestapt. En dan kom je in een situatie dat je toch vastloopt of overweldigd raakt, omdat er toch wel heel wat taken op je bord liggen. Zeker in de categorie online ondernemen, het verkopen van online programma’s en daarmee een heel relaxed leven leiden, daar zitten natuurlijk wel wat stapjes tussen. Dat heb je niet zomaar gerealiseerd. Het is heel verleidelijk om op zoek te zijn naar een quick fix, een snelle oplossing voor je problemen. En zeker als je de successen van een ander ziet, of de ogenschijnlijk successen, want het is niet allemaal goud wat er blinkt en het is zeker niet allemaal zomaar tot stand gekomen, want er zit vaak een achterkant van alles achter wat je echt niet weet. Dus het is ook een beetje een beeld wat ontstaat, waardoor je je op het verkeerde been kunt laten zetten.

[00:04:26]:
Nou, wat er dan kan gebeuren is dat je achter human design komt, en dat dan de verwachting ontstaat dat je daarmee een nieuwe snelle oplossing hebt gevonden. Oké, ik ken mijn design en nu komt alles vanzelf goed. Nee, ja, nee, Niet helemaal. Het is een superbelangrijke stap qua inzicht als je projector bent, dat je daardoor achterkomt. Want op het moment dat je daar achterkomt en je bent vastgelopen in je business, dan weet je in ieder geval dat je aan de basis kunt gaan beginnen om je problemen op te lossen. Dan hoef je niet meer op zoek te gaan naar nieuwe, andere, snelle oplossingen van Bijvoorbeeld weer bij een marketingcoach instappen, of bij een salesbureau, of gaan koud bellen, of je kan bureaus inhuren die voor jouw klanten bellen, je kunt gaan adverteren, je kunt bakken geld kwijt nog aan allerlei oogenschijnlijke oplossingen. Maar op het moment dat je weet dat je een projector bent, dan is het slimste wat je kunt doen, naar mijn mening althans, is om je daar eerst in te gaan verdiepen en het vertrouwen vinden door jezelf op dat punt beter te leren kennen. En van daaruit stapsgewijs te gaan kijken hoe je dingen kunt optimaliseren of kunt afstemmen op wie jij bent, zodat je de uitnodigingen krijgt die ook voor jou bedoeld zijn.

[00:06:06]:
En als je rondkijkt op de sociale media, of op allerlei manieren wordt je natuurlijk geïnformeerd over human design, dan kun je zomaar denken, oh, als ik de theorie snap, als ik al die cijfertjes snap, dan komt het vanzelf wel goed. Het is natuurlijk een eerste begin, absoluut waar. En hoe eerder je hier inzicht in hebt, hoe beter, maar het vraagt wel tijd. Maar als ik zie wat er de afgelopen jaren is gebeurd, hoe waanzinnig mooie uitnodigingen er zijn gekomen, hoe ontzettend veel leuke dingen er op mijn pad zijn gekomen, successen. En nou is het ondernemen volgens design, ondernemen en projector zijn is al heel wat jaren in mijn leven, nog voordat ik me daar zelf van bewust was. Dus ik heb ontzettend veel dingen om op terug te blikken en dat is dan ook de taak die ik hierin heb. Om daar dus van te leren en om dat dus weer te delen met anderen. En het mooie is dat ik daardoor dus ook zie hoe logisch het is dat die mensen, zoals ik eerder vertelde, die mensen die dan eigenlijk een beetje vastgelopen zijn en op een kruispunt staan in hun business van hoe kan ik verder, dat die dus bij mij langskomen.

[00:07:33]:
Alleen ja, als je ook dan verwacht een quick fix in no time al je problemen opgelost, zo zit het natuurlijk in werkelijkheid niet in elkaar. Dat geldt bij elk, sowieso geldt dat voor ondernemers in het algemeen. Maar wat het wel is, is dat je inzichten krijgt die je voor jezelf kunt laten landen, waarmee je stapje voor stapje aan je bewustwording werkt en waardoor alles echt veel makkelijker wordt. Want ja, laten we eerlijk zijn, en dat kan iedereen natuurlijk wel begrijpen, snelle oplossingen zijn natuurlijk een pleister op de wonden en bieden zelden duurzame resultaten. Dus wil je op een langdurige manier succes hebben en de business bouwen die ook echt bij jou past, dan heb je klanten nodig die jou ook zien voor wie je echt bent en die bij jou aankloppen omdat ze jouw hulp willen hebben. En dan is het wel belangrijk dat je eerst zelf daarvan bewust bent, want als je de verkeerde signalen uitzend, dan ontvang je Nog niet de juiste uitnodigingen. Dan denk je misschien wel dat een uitnodiging correct is, maar dan ziet iemand jou misschien voor iets wat je niet bent. En dan gaat zo’n uitnodiging ook niet lang mee.

[00:09:00]:
Als je echt wilt groeien, als je echt je business wilt bouwen en als je dit echt wilt doen op jouw voorwaarden en op een manier die ook past bij jouw klanten, dan heb je daar tijd en aandacht voor nodig. Want Echte groei, vooral in zakelijke en persoonlijke ontwikkeling, dat vraagt gewoon diepgang, begrip en afstemming. En dat heb je niet in een uurtje gefixt. Maar wat je wel in een hele korte tijd kan realiseren, is weer het vertrouwen vinden in jezelf. En dat is voor ons projectors volgens mij gewoon een super belangrijke, dat zie ik ook in gesprekken die ik heb met anderen en ik heb het zelf natuurlijk ook ondervonden, is dat je ook het geloven en het vertrouwen in jezelf kwijtraakt. En dat het ook zelfs zo kan zijn dat je in basis dingen wel weet, maar dat je gaat twijfelen aan jezelf, omdat je om je heen ziet dat andere mensen het anders doen of jouw visie niet delen. En als je dus begint met je design te leren kennen, dan kan je ook die tijd nemen om je dat eigen te maken. Om dat bewust te worden, gewoon in alle dingen die je doet.

[00:10:15]:
En in stap voor stap ook, ja, je design veel meer te leven. Dat is juist waarom ik human design zo geweldig vind, zo krachtig vind. Het mooie is namelijk dat je ook gewoon letterlijk kunt zien hoe je energie loopt. Dat doe ik ook met de business sessies die ik doe, de projector business sessie bijvoorbeeld, waarin ik met klanten kijk naar hun design. Dat kan op verschillende manieren, daar heb ik twee varianten voor, op dit moment althans. Ik weet helemaal niet of dat zo blijft. Maar goed, Je kan dus die theorie inzichtelijk krijgen door zo’n reading, die assessie is ook een soort van reading, maar ik koppel het altijd aan de praktijk, waardoor je meteen datgene wat je bespreekt aan een praktijk situatie kunt relateren, en het kan ook een business situatie zijn, dus een beetje afhankelijk van de beschikbare tijd, waardoor het minder abstract is. En dan kan je het beter gaan begrijpen.

[00:11:13]:
En als je het gaat begrijpen, kun je het ook veel meer gaan voelen, wordt het bewuster en ga je die patronen ook herkennen. Ja en dat kost natuurlijk wel tijd en aandacht, maar hoe eerder je inzicht hebt in je design, hoe eerder je het kunt gaan leven en precies dat brengt succes. En dan heb je uiteindelijk, krijg je natuurlijk gewoon succes op de manier die voor jou klopt. En niet voor een ogenschijnlijk snel succes, wat je zeg maar mentaal hebt afgedwongen, waardoor je uiteindelijk helemaal niet een bedrijf bouwt waar jij blij van wordt. Want het gaat om dat je een bedrijf hebt wat jou ondersteunt in de manier waarop jij wilt leven en wat je de klanten brengt waar jij succes mee ervaart. Dus mensen die je eigenlijk super graag help waar jij dus blij van wordt. Want dat is natuurlijk fantastisch, hè. Als je klanten helpt en als je dan een bijeenkomst of een afspraak of een coaching call of net wat je doet, hebt afgesloten, dat je dan denkt, yes, dit was echt een leuk gesprek of dit was echt geslaagd.

[00:12:21]:
Je merkt dat je positieve energie daarvan krijgt. Dat is natuurlijk fantastisch en dat is toch eigenlijk wat we allemaal willen. En of je nou een op een werkt of op een andere manier, Ook dat is natuurlijk heel verschillend. Er zijn heel veel plaatsen in je design waarin je aanwijzingen kunt vinden op dat gebied. Voor mijzelf geldt, ik weet dat een op een werken voor mij het best past En daarom heb ik natuurlijk ook in het programma Diamantroute aanvullende online business-bibliotheek gemaakt, omdat ik op die manier veel meer waarde kan bieden dan alleen die één-op-één-sessies. Want met de lijn 3 heb ik natuurlijk op allerlei fronten Ook geleerd wat werkt en wat niet werkt. Dus heb ik daar de online business bibliotheek op afgestemd, zodat ik een ander op weg kan helpen met al die kennis, zonder dat ik daar zelf bij hoef te zijn. Maar de sessies, de één-op-één sessies, daarin gaan we wel de diepte in.

[00:13:19]:
En dan merk je ook, het is geen one-size-fits-all oplossing, want een business bouwen is heel erg persoonlijk. Ook voor een projector, En je kan ook niet zeggen, dit is de business voor een projector, dit is de marketing voor een projector. Er zitten namelijk heel veel elementen in die je inzicht geven. En daarin kijk ik ook verder dan Human Design alleen, want ik kijk er op verschillende manieren naar, ook op een verdiepende manier. En het mooie is dat je op die manier ook ontdekt dat er geen concurrentie bestaat. Want iedereen is dus anders en iedereen trekt eigen klanten aan. Dat is toch geweldig? Het is alleen geen snelle oplossing. Je hebt er gewoon tijd en aandacht voor nodig.

[00:14:01]:
Maar hoe eerder je begint, hoe eerder het succes volgt. Nou, ik wens je een fijne dag, relax en tot de volgende keer!

rken waardoor jij op een andere manier jouw diensten zou leveren. Of ze gaan ineens hele andere uren van je vragen. Maar het kan ook gebeuren natuurlijk, als je ergens binnenkomt met een pakketje aanbod, waarvan je zelf opgevend voelt, dit is niet meer het aanbod dat ik wil leveren. En dan kan het zijn dat je zelf gaat voelen dat de uitnodiging vanuit jouw kant gewoon niet meer houdbaar is. Dus als je zelfstandig bent, met klanten werkt, op welke manier dan ook, dan is het goed om je bewust te zijn van uitnodigingen, ook als ze langdurig zijn, dat ze op een gegeven moment niet meer houdbaar zijn. En dat de oorzaak daarvan bij jezelf kan liggen, bij de ander of bij allerlei andere omstandigheden. Zo kan het dus ook gebeuren dat je erachter komt dat er een uitnodiging is die misschien, nou, kan er zelfs misschien al 10 jaar liggen.

[00:04:57]:
Maar doordat jij zelf hele andere dingen bent gaan doen, of jezelf beter hebt leren kennen, want we groeien natuurlijk allemaal en dat is een ongoing process, dat gaat gewoon altijd door, dan kan je niet meer datgene leveren. Ja, je kan het in theorie wel leveren, maar energetisch voelt het niet meer alsof je dat nog kunt leveren zoals je dat ooit begonnen bent. En daarom is het goed om, als je een uitnodiging binnen hebt, om bewust te zijn dat zo’n uitnodiging niet je leven lang mee hoeft te gaan. Want het kan zomaar zijn dat de bron van jouw onrust, of van je ongemak, of irritatie, of het kan in de vorm van conflicten zijn, het kan op allerlei manieren wrijving gaan geven, kan gewoon te maken hebben met het feit dat het tijd is om een bepaalde uitnodiging los te laten. En dat is natuurlijk heel erg spannend, want je kan ergens met de beste intentie aan begonnen zijn en je kan ergens met ongelooflijk veel plezier aan gewerkt hebben en dat kan jarenlang goed gaan, Tot er op een gegeven moment dingen gebeuren, dat kunnen dingen zijn in je persoonlijk leven, en dat kunnen dingen zijn met je eigen ontwikkeling en bij de ander, en dan kunnen allerlei omstandigheden een rol spelen, en dan moet je tot de conclusie komen dat het op een gegeven moment tijd is om ieder een andere kant op te gaan. En dan is er helemaal niets persoonlijks. Dat hoort gewoon bij het leven. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is.

[00:06:24]:
Zo heb ik zelf na, wat is het, 7, 8 jaar het vorige bedrijf moeten loslaten. Het was een hele logische ontwikkeling eigenlijk. En toch was het niet makkelijk. Ik heb er echt wel van wakker gelegen, serieus, tuurlijk. Stop je ziel en zaligheid ergens in, en dan wordt je links en rechts ingehaald door de dingen die in het leven gebeuren. Dan duurt het best eventjes voordat je weer op je eigen koers terugkomt. En dat is niks persoonlijks, het zijn gewoon ontwikkelingen en veranderingen die we allemaal doormaken, zolang als je er maar de juiste dingen van kunt leren en er op een positieve manier naar terug kunt kijken. Dingen komen op een bepaald moment in je leven en dat kan je gewoon hele mooie ervaringen brengen, echt onwijs leuke dingen.

[00:07:14]:
Maar dat wil helaas niet zeggen dat het altijd blijvend is. Dus op het moment dat je dat herkent, dat je het gevoel hebt dat je in een uitnodiging zit, waarvan je je afvraagt of die nog houdbaar is voor jezelf, wees er dan bewust van dat de verandering op alle fronten hier een rol in kan spelen. En dan komt er wel weer een nieuwe uitnodiging. Dat is een kwestie van vertrouwen en durven los te laten wanneer dat aan de orde is. En soms duurt het wat langer, soms duurt het wat korter. En soms heb je hele mooie uitnodigingen die echt heel lang meegaan. Want je wilt natuurlijk wel dat je echt gezien wordt door de ander en op het moment dat dat voor je gevoel niet meer klopt, dat de uitwisseling van energie op dat gebied op de weegschaal verkeerd doorslaat. En daarvoor is je eigen strategie en autoriteit ook heel belangrijk om dat aan te voelen.

[00:08:10]:
En om daar op terug te kijken bijvoorbeeld, dat kan je ook al inzichten geven. Misschien ben je wel verkeerd begonnen aan een uitnodiging, dat kan ook. Ja, wees dan ook niet bang om daarin voor jezelf te kiezen, want wie weet wat de volgende uitnodiging brengt. Ben je nu nieuwsgierig geworden? Of wil je de nieuwsbrief ontvangen waarin ik regelmatig van alles deel over ondernemen als projector, human design, online marketing, online ondernemen. Bel je dan aan voor de Meedenkers nieuwsbrief. Die kun je vinden op mijn website ilsedenktme.nl want ja je hoeft het natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Tot de volgende keer!

Ontdek jouw Projector kracht met Meedenkers

Automatisch in je mailbox:

Wil je je energie als Projector optimaal benutten en je ondernemerschap naar een hoger niveau tillen? Meld je aan voor de Meedenkers Nieuwsbrief en ontvang direct waardevolle tips en inzichten die speciaal voor jou zijn samengesteld.

Wat je kunt verwachten:

  • Praktische tips voor het beheren van je energie
  • Inspiratie en motivatie om je unieke pad te ontdekken
  • Handige marketing & business weetjes

Waarom aanmelden?

  • Op maat gemaakt voor Projectors
  • Direct bruikbare tips om je ondernemersreis te verbeteren

Meld je nu aan en ontvang de eerste editie van de Meedenkers Nieuwsbrief direct in je inbox!

"