PODCAST
Hoelang gaat een uitnodiging mee?
Liever lezen? Lees hier het transcript
Ilse [00:00:00]:
Hoi, leuk dat je luistert. Ik ben Ilse Weerdenburg, online business mentor en human design professional voor ondernemende projectors. Dus projectors die ook ondernemer zijn. Ja, en als je onderneemt, dan heb je natuurlijk een business. Dan wil je de klanten en dan wil je ook gewoon dat het geen hobby is. En je wilt groeien, je hebt dromen om waar te maken. Dus laat die klanten maar komen. En dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.
Ilse [00:00:27]:
Want als je projector bent, dan weet je dat het belangrijk is om te wachten op de juiste uitnodiging. Dus niet gewoon een uitnodiging, maar ook de juiste uitnodiging. En hoe lang gaat zo’n uitnodiging dan mee? Dat is een interessante, het is namelijk een onderwerp wat onlangs te sprake kwam. En als je onderneemt, dan wil je natuurlijk toch wel een consistente stroom aan inkomsten. En als je in verandering bent, dan betekent dat er ook op dat gebied veranderingen kunnen ontstaan in hoe jouw business loopt. En dan is het ook heel ver verleidelijk om uitnodigingen aan te nemen die je misschien op de korte termijn kunnen helpen, maar op de lange termijn niet. Zo’n uitnodiging kan natuurlijk op een gegeven moment niet meer interessant zijn of niet meer goed voelen. Ook als een uitnodiging correct begint, wil dat niet zeggen dat die altijd blijft of dat die altijd goed blijft voelen.
Ilse [00:01:20]:
Dus hoe lang gaat een uitnodiging mee? Ja, dat is heel divers. Maar als je voelt dat daar voor jou iets de schoen wringt, dat je merkt van het zit op een bepaald punt niet meer helemaal lekker, dan kan het met verschillende dingen te maken hebben. Met je eigen ontwikkeling en met de ontwikkeling van de ander. Naarmate dat je zelf meer bewust wordt van je eigen design, ga je ook steeds beter voelen wat wel of niet voor jou klopt. Maar ja, we zijn allemaal mensen, dus we ontwikkelen allemaal op onze eigen manier. En dat betekent dat als je met iemand samenwerkt, als je een klant hebt, als je een aanbod hebt, ongeacht wat het voor aanbod is en ongeacht wat het soort werk is wat je doet, dan kan het op een gegeven moment heel anders gaan voelen, anders gaan wegen of je merkt dat er in de communicatie of in de resultaten, afhankelijk helemaal van wat je doet natuurlijk, dat daar frictie ontstaat. Of dat je misschien merkt dat je niet meer op dezelfde manier naar dingen kijkt. Dat kan natuurlijk privé zijn.
Ilse [00:02:22]:
Privé kom je ook dat soort dingen natuurlijk tegen. Dat je ergens op een hele positieve manier aan begint. En dat je in het volste vertrouwen het gevoel hebt dat je gezien wordt. Ook al ben je misschien nog helemaal niet bewust geweest van het feit dat je projector bent, en dat het op een gegeven moment, na een bepaalde periode, heel anders gaat voelen, ja wat is er dan veranderd? Er kan dus van alles zijn. Het is wel belangrijk om er weer op te zijn, om er bewust van te zijn, en zeker waar het je zakelijk betreft, omdat je dan een andere uitwisseling van energie hebt. En het kan dus gewoon gebeuren dat je al heel lang met iemand samenwerkt, of al heel lang, of dat nou een klant is, of dat het een partner is, of dat je een bedrijf begonnen bent met iemand samen, of dat je, nou in loondienst, nee in loondienst ben je natuurlijk niet als ondernemer, maar ja, Je kan natuurlijk ook wel, als je zzp’er bent bijvoorbeeld, kun je ook ingehuurd worden door een ander bedrijf, dat je op een bepaalde manier je energie uitwisselt. En dat kan heel goed beginnen en een hele lange tijd heel erg goed gaan, tot een bepaald punt. En het meest heldere voorbeeld is natuurlijk wel dat als je bekijkt hoe dat zou kunnen voelen of hoe je dat kunt ervaren is als je kijkt wanneer je jezelf als een zelfstandige aan een ander bedrijf zou verbinden en dat bedrijf gaat ineens andere voorwaarden stellen.
Ilse [00:03:52]:
Of dat bedrijf gaat ineens van koers veranderen. Of met hele andere type klanten werken waardoor jij op een andere manier jouw diensten zou leveren. Of ze gaan ineens hele andere uren van je vragen. Maar het kan ook gebeuren natuurlijk, als je ergens binnenkomt met een pakketje aanbod, waarvan je zelf opgevend voelt, dit is niet meer het aanbod dat ik wil leveren. En dan kan het zijn dat je zelf gaat voelen dat de uitnodiging vanuit jouw kant gewoon niet meer houdbaar is. Dus als je zelfstandig bent, met klanten werkt, op welke manier dan ook, dan is het goed om je bewust te zijn van uitnodigingen, ook als ze langdurig zijn, dat ze op een gegeven moment niet meer houdbaar zijn. En dat de oorzaak daarvan bij jezelf kan liggen, bij de ander of bij allerlei andere omstandigheden. Zo kan het dus ook gebeuren dat je erachter komt dat er een uitnodiging is die misschien, nou, kan er zelfs misschien al 10 jaar liggen.
Ilse [00:04:57]:
Maar doordat jij zelf hele andere dingen bent gaan doen, of jezelf beter hebt leren kennen, want we groeien natuurlijk allemaal en dat is een ongoing process, dat gaat gewoon altijd door, dan kan je niet meer datgene leveren. Ja, je kan het in theorie wel leveren, maar energetisch voelt het niet meer alsof je dat nog kunt leveren zoals je dat ooit begonnen bent. En daarom is het goed om, als je een uitnodiging binnen hebt, om bewust te zijn dat zo’n uitnodiging niet je leven lang mee hoeft te gaan. Want het kan zomaar zijn dat de bron van jouw onrust, of van je ongemak, of irritatie, of het kan in de vorm van conflicten zijn, het kan op allerlei manieren wrijving gaan geven, kan gewoon te maken hebben met het feit dat het tijd is om een bepaalde uitnodiging los te laten. En dat is natuurlijk heel erg spannend, want je kan ergens met de beste intentie aan begonnen zijn en je kan ergens met ongelooflijk veel plezier aan gewerkt hebben en dat kan jarenlang goed gaan, Tot er op een gegeven moment dingen gebeuren, dat kunnen dingen zijn in je persoonlijk leven, en dat kunnen dingen zijn met je eigen ontwikkeling en bij de ander, en dan kunnen allerlei omstandigheden een rol spelen, en dan moet je tot de conclusie komen dat het op een gegeven moment tijd is om ieder een andere kant op te gaan. En dan is er helemaal niets persoonlijks. Dat hoort gewoon bij het leven. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is.
Ilse [00:06:24]:
Zo heb ik zelf na, wat is het, 7, 8 jaar het vorige bedrijf moeten loslaten. Het was een hele logische ontwikkeling eigenlijk. En toch was het niet makkelijk. Ik heb er echt wel van wakker gelegen, serieus, tuurlijk. Stop je ziel en zaligheid ergens in, en dan wordt je links en rechts ingehaald door de dingen die in het leven gebeuren. Dan duurt het best eventjes voordat je weer op je eigen koers terugkomt. En dat is niks persoonlijks, het zijn gewoon ontwikkelingen en veranderingen die we allemaal doormaken, zolang als je er maar de juiste dingen van kunt leren en er op een positieve manier naar terug kunt kijken. Dingen komen op een bepaald moment in je leven en dat kan je gewoon hele mooie ervaringen brengen, echt onwijs leuke dingen.
Ilse [00:07:14]:
Maar dat wil helaas niet zeggen dat het altijd blijvend is. Dus op het moment dat je dat herkent, dat je het gevoel hebt dat je in een uitnodiging zit, waarvan je je afvraagt of die nog houdbaar is voor jezelf, wees er dan bewust van dat de verandering op alle fronten hier een rol in kan spelen. En dan komt er wel weer een nieuwe uitnodiging. Dat is een kwestie van vertrouwen en durven los te laten wanneer dat aan de orde is. En soms duurt het wat langer, soms duurt het wat korter. En soms heb je hele mooie uitnodigingen die echt heel lang meegaan. Want je wilt natuurlijk wel dat je echt gezien wordt door de ander en op het moment dat dat voor je gevoel niet meer klopt, dat de uitwisseling van energie op dat gebied op de weegschaal verkeerd doorslaat. En daarvoor is je eigen strategie en autoriteit ook heel belangrijk om dat aan te voelen.
Ilse [00:08:10]:
En om daar op terug te kijken bijvoorbeeld, dat kan je ook al inzichten geven. Misschien ben je wel verkeerd begonnen aan een uitnodiging, dat kan ook. Ja, wees dan ook niet bang om daarin voor jezelf te kiezen, want wie weet wat de volgende uitnodiging brengt. Ben je nu nieuwsgierig geworden? Of wil je de nieuwsbrief ontvangen waarin ik regelmatig van alles deel over ondernemen als projector, human design, online marketing, online ondernemen. Bel je dan aan voor de Meedenkers nieuwsbrief. Die kun je vinden op mijn website ilsedenktme.nl want ja je hoeft het natuurlijk niet allemaal alleen te doen. Tot de volgende keer!
Ontdek jouw Projector kracht met Meedenkers
Automatisch in je mailbox:
Wil je je energie als Projector optimaal benutten en je ondernemerschap naar een hoger niveau tillen? Meld je aan voor de Meedenkers Nieuwsbrief en ontvang direct waardevolle tips en inzichten die speciaal voor jou zijn samengesteld.
Wat je kunt verwachten:
- Praktische tips voor het beheren van je energie
- Inspiratie en motivatie om je unieke pad te ontdekken
- Handige marketing & business weetjes
Waarom aanmelden?
- Op maat gemaakt voor Projectors
- Direct bruikbare tips om je ondernemersreis te verbeteren
Meld je nu aan en ontvang de eerste editie van de Meedenkers Nieuwsbrief direct in je inbox!