06-2129 0671 ilse@ilsedenktmee.nl

Gebruik jij nog een telefoon aan een draadje? Zo'n vaste telefoon aan een kabel. Je weet wel zo’n toestel aan de muur op een bureau of kastje. Moet wel de kabel lang genoeg zijn natuurlijk.

Grote kans dat je zo'n toestel niet meer gebruikt. Een mobiele telefoon is gemeengoed geworden, voor iedereen. Voor bedrijven én voor consumenten.

En als je een zelfstandig ondernemer bent is dat natuurlijk hardstikke handig. Zo kun je immers werken en bereikbaar zijn waar en wanneer je wilt. Toch zaten er ook voordelen aan die vaste telefoon: je hoefde er nooit naar te zoeken. Zeker als het toestel aan de muur hing wist je altijd waar je het kon vinden, duidelijker kon het niet. Hoe anders kan dat gaan met een mobieltje. Ik weet niet hoe het bij jou is maar ik ben de mijne regelmatig kwijt.

Met zo’n vaste telefoon wist je altijd waar je het gesprek kon beantwoorden als er iemand belde. En was je bedrijf dicht, dan nam er niemand op. De grens van open en gesloten was duidelijk. Wel zo rustig.

Soms moest ik hollen

Wij hadden vroeger een bedrijf aan huis en zo kwam het regelmatig voor dat ik moest hollen om mijn vader te melden dat er een zakelijk telefoontje was. De telefoonkabels waren gewoon niet zo lang om goede bereikbaarheid in het hele bedrijf te garanderen. En een mobiele telefoon was er nog niet. Dus moest mijn vader met de fiets naar het woonhuis komen om het gesprek aan te nemen.

Naast de zakelijke telefoontjes waren er de zakelijke brieven die de postbode bracht, één keer per dag. En mijn vader opende de brieven wanneer het uitkwam.

Hoe anders is het nu

Bijna iedereen heeft een mobiele telefoon; consumenten èn bedrijven. Iedereen kan bellen, appen, smsen en mailen of chatten, waar en wanneer je maar wilt.

Schriftelijke communicatie gaat digitaal en je mailbox loopt vanzelf vol. We zijn steeds meer 24 uur per dag open of minstens bereikbaar. Klantvriendelijk en servicegericht. De consument van nu wil snel geholpen worden en het liefst met persoonlijke aandacht.

Als klein bedrijf is het zo soms balanceren tussen service verlenen, je eigen grenzen afbakenen en letterlijk zichtbaar en bereikbaar zijn online.

Persoonlijk contact met je doelgroep is belangrijk maar wel op een manier die voor jezelf werkbaar is. Mensen doen zaken met mensen. Daarom kan juist die persoonlijke aandacht het verschil maken. Zowel in de communicatie met je klant als in je marketing online. Gelukkig zijn er steeds meer slimme technische oplossingen die je daarbij kunnen helpen, zoals:

  • Gratis weggever
  • E-mail met afwezigheidsbericht en automatische filters
  • Online agenda tool
  • CRM systeem
  • WhatsApp Business (met afwezigheidsbericht)
  • Messengerbot
  • E-mail marketing software
slimme tools inzetten geeft je ruimte

Slim je communicatie inrichten geeft lucht

Je kunt dus verschillende digitale tools gebruiken om je werk te vereenvoudigen en de relatie met je klant op te bouwen en te onderhouden. Op een persoonlijke manier. Zo kun je techniek voor je laten werken. Dat gevoel van de echte mens aan de telefoon, een persoonlijk gesprek.

Het gevoel van mond tot mondreclame, dat hebben we liever, maar dan online. Zo eenvoudig mogelijk als het even kan. En gelukkig kan er veel, daarvoor hoef je echt geen groot bedrijf te zijn.

Marketing en communicatie automatiseren én toch persoonlijker maken kun je in kleine stappen doen. En dat levert je tijdwinst op. Zo kun je gepersonaliseerde e-mails naar de juiste persoon op het juiste moment sturen door een e-mailmarketingsysteem te gebruiken waarmee je kunt segmenteren en automatiseren.

Persoonlijke aandacht met effect

De boodschap in je e-mail heeft meer effect als deze is afgestemd op de ontvanger. Door een meer gerichte mail per groep maak je je e-mail persoonlijker en krijg je eerder ‘verbinding’. Dat kun je op veel verschillende manieren toepassen. Denk bijvoorbeeld aan een vriendelijke mail na aankoop van een product of na het maken van een afspraak. Je kunt veel automatiseren, mét persoonlijke aandacht.

Zelf werk ik hiervoor graag met Mailblue/Active Campaign voor e-mailmarketing. Dit systeem biedt oneindig veel mogelijkheden om te automatiseren en te segmenteren. Maar wat vooral fijn is: het is heel visueel.

En ja, het inrichten en leren kennen kost tijd en aandacht. Als je veel producten aanbiedt en alles optimaal op de gebruiker wilt afstemmen is dat specialistisch werk. Maar je kunt ook klein beginnen. Alleen dat al kan je veel tijdwinst opleveren en helpen groei te realiseren.

E-mailmarketing en de ‘algemene nieuwsbrief’

Gebruik je nog geen e-mail marketingsysteem, of stuur je dezelfde boodschap naar iedereen omdat je niet voldoende kunt segmenteren of automatiseren met je huidige pakket? Dan is het goed eens na te denken over je volgende stap. Want met een goed ingericht systeem kun je ruimte creëren voor jezelf én optimale service verlenen aan je klant.

De telefoon aan een draadje is verleden tijd. Maar je kunt wel slimme digitale tools inzetten om ruimte te creëren voor jezelf en optimale aandacht te geven aan je klant.

Want de behoefte aan persoonlijke aandacht blijft. Wordt zelfs steeds belangrijker. Door digitale ontwikkelingen te omarmen en met aandacht in te zetten kun je contact onderhouden met vele klanten tegelijk zonder jezelf te verliezen.

Met de juiste digitale tools kun je veel bereiken en marketing en communicatie persoonlijker maken. Voor, tijdens en ná de aankoop van je product of diensten. En dat zonder dat je 24 uur per dag naar de telefoon hoeft te fietsen.

Welke digitale tools gebruik jij graag?

Wil je meer weten over Mailblue/ActiveCampaign e-mail marketing software: vraag hier je gratis testaccount aan , hulp nodig bij strategie en implementatie? Dan help ik je graag!

Content Creatie Versneller

Schrijf je in voor Marketing Meedenk Tips

EN ONTVANG DE CONTENT CREATIE VERSNELLER GRATIS.

Ontdek hoe je met één content idee zes keer zichtbaar wordt online zonder dat dit je veel tijd kost.

Je bent succesvol ingeschreven