Ik ben er geen fan van de laatste tijd: algemene nieuwsbrieven. Dus stuur ik ze nooit. Ook duurde het heel lang tot ik met een mailinglijst begon. Eerlijk gezegd had ik zelfs weerstand tegen e-mailmarketing. Tot ik met ActiveCampaign ontdekte.

Nu moet je weten dat ik vanuit mijn achtergrond weet hoe belangrijk het is om een goede klantrelatie op te bouwen.

Tevreden klant komen terug en vertellen hun ervaringen door. En dat vind ik nog steeds belangrijker dan snel scoren voor het snelle geld.

Aan e-mailmarketing doen? Echt niet!! Toch rolde ik er vanzelf in. Nu spreek ik regelmatig klanten die een algemene nieuwsbrief willen versturen. Naar iedereen dezelfde informatie, klant of geen klant.

En ergens begrijp ik dat wel. Ik help vooral coaches, trainers en therapeuten met het opstarten van hun e-mailmarketing.

Bijvoorbeeld als ze er nog geen ervaring mee hebben. Of als ze wel een lijst hebben maar willen overstappen naar een nieuwe systeem. En eigenlijk e-mailmarketing graag uit willen besteden. En dan is praktische en strategische hulp welkom als het niet jouw ding is.

De wens is dus: een nieuwsbrief versturen.

Dat begrijp ik wel want zo ontvangen veel mensen tegelijk je bericht. Handig toch? Toch is het niet altijd een goed idee.

🤔 Want, zitten jouw lezers daar echt op te wachten?

✅ Hoe vol is jouw mailbox?

✅ Wat doe jij met al die mails?

✅ Welke maakt jou echt blij en waarom?

Zo is dat ook voor jouw publiek. Het juiste bericht naar de juiste persoon sturen, op het juiste moment, wordt daarom steeds belangrijker.

Een paar jaar geleden was het heel normaal: een digitale nieuwsbrief.

Maar wat ontvang jij nog met de gewone post?

Meestal niet veel. Dus komt dat allemaal je mailbox terecht. De gevolgen laten zich raden. Mensen worden steeds kritischer en zullen niet elke mailtje meer openen en lezen. Als je bericht niet interessant en relevant genoeg is voor je doelgroep dan zal de ontvanger deze niet openen. Of niet altijd.

Het mailprogramma van de ontvanger registreert dat. En het risico om in de spambox te komen wordt steeds groter. Bedenk daarom altijd of de inhoud van je nieuwsbrief echt interessant is voor de ontvanger.

Misschien is een andere manier van mails versturen wel beter? Haal je daarmee meer resultaat. Zo kun je met Active Campaign en La Posta eenvoudig automatische emailseries inrichten.

Je kunt het net zo gewikkeld en persoonlijk maken als je wilt. Natuurlijk gaat het niet vanzelf maar er zijn veel mogelijkheden om je potentiële klanten blij te maken met jouw mail.

Persoonlijke berichten die aansluiten bij de wensen van je publiek vallen nu eenmaal beter dan algemene nieuwsbrieven. Al hangt het er ook een beetje vanaf wat je aanbod is. Voor webwinkels is het bijvoorbeeld een ander verhaal.

Maar als je coach of trainer bent, of dienstverlener zijn er zoveel leuke manier om je mails interessant te maken voor je volgers.

Voldoende afwisseling en de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment, zorgt dat je meer resultaat haalt met je inspanningen.

Alleen maar algemene nieuwsbrieven naar iedereen, ongeacht of ze je klant al zijn of je product al hebben, sturen vind ik daarom niet zo’n goed idee.

Kun je hier hulp bij gebruiken? Dan denk ik graag met je mee Wat vind jij?

Wil je weten welk e-mailmarketing systeem jou kan helpen? Vraag dan deze checklist aan.