Hoe je sociale media gebruikt om nieuwe klanten te vinden

Sociale media is een geweldig hulpmiddel voor het vinden van nieuwe klanten. Potentiële klanten zijn daar, op zoek naar de producten en diensten die je aanbiedt, dus het is de perfecte plek om contact te maken. Ze zijn er om te socializen en zich te vermaken.

Het is een sociaal netwerk en dus is het ook iets om echt rekening mee te houden.

Maar het is niet alleen een kwestie van het creëren van een profiel en de nieuwe klanten komen vanzelf massaal naar jou toe. Was het maar zo simpel! Je moet proactief naar buiten gaan om ze te vinden. En ja, dat kan best spannend zijn.

Hier zijn enkele strategieën om sociale media het beste te gebruiken om nieuwe klanten te genereren.

1. Ontmoet je nieuwe klanten waar ze zijn

Er zijn vele sociale media platforms. En niet allemaal zijn ze geschikt voor het vinden van nieuwe klanten.

Verdiep je daarom in de mensen die je wilt helpen, je ideale klant. Mensen zijn steeds meer ‘overal’ online te vinden maar toch kan het zijn dat jouw ideale klant sterke voor keuren heeft.

Maak een profiel voor je ideale klant en ontdek welke platforms zij gebruiken voor het vinden van goederen en diensten. En in hun vrije tijd natuurlijk want ook zo kun je hen ontmoeten. Facebook, Twitter en Instagram zijn erg populair bij veel gebruikers. En voeg daar aan toe TikTok en Clubhouse.

LinkedIn is een professionele B2B-netwerksite, dus het is daarmee een geweldige plek om klanten te zoeken.

Probeer niet op alle kanalen tegelijk aanwezig te zijn. Dat kun je wel willen en zo voelen maar in de praktijk werkt dat niet zomaar. Focus je eerst op één kanaal en als dat goed loopt, daarna op het volgende.

2. Laat zien wie je bent en wat je doet

Maak op het platform dat je wilt gebruiken een profiel aan dat relevant is voor het werk dat je doet.

In één oogopslag zou een persoon die je nog niet kent, gemakkelijk moeten kunnen begrijpen wat je doet.

Benadruk je natuurlijke sterke punten en de unieke waarde die je biedt. Maak het visueel aantrekkelijk zodat het de aandacht van mensen trekt op een authentieke manier.

3. Zoeken met hashtags

Er zijn mensen op elke platform die op zoek zijn naar de diensten die je aanbiedt. Een goede manier om naar deze personen te zoeken, is door hashtags te gebruiken. Hashtags zijn zoektermen voor sociale media. Gebruik woorden en zinnen die betrekking hebben op je branche en product.

Doe wat onderzoek om hashtags te vinden die een potentiele klant zou kunnen gebruiken bij het zoeken naar jou.

Gebruik ook hashtags wanneer u inhoud plaatst, zodat uw berichten in zoekopdrachten worden weergegeven.

Toch is het de vraag of iedereen dit voldoende gebruikt. Het is per online kanaal verschillend hoe belangrijk hashtags zijn. Houd daarom zelf de ontwikkelingen in de gaten

4. Word een regelmatige Social Media Gebruiker

Besteed elke dag tijd aan het posten, beantwoorden, zoeken, en de interactie met de berichten die je maakt.

Het liefst op een vast moment en houd in de gaten dat je op tijd weer afschakelt.

Check wat werkt en wat niet. Focus je op het plaatsen van inhoud die mensen helpt hun problemen op te lossen en je expertise laat zien.

Content moet meestal informatief zijn en niet promotioneel. Focus op het opbouwen van relaties. En op sociale media wil je ook sociaal zijn. Dat is wat mensen er verwachten.

Als ze de informatie die je deelt leuk vinden, zullen ze je controleren om te zien of je biedt wat ze nodig hebben.

5. Stuur gebruikers naar je andere content

Een geweldige manier om een ​​balans te vinden tussen informatief en promotioneel, is door sociale media te gebruiken om naar je andere content te sturen. Zoals een weggever.

Als je bijvoorbeeld een nieuw blog publiceert, vertel dit dan aan je volgers op sociale media en deel de link.

Dit zal verkeer van sociale media naar bijvoorbeeld je website realiseren.

Wel een punt van aandacht is dat veel social media kanalen de gebruikers op het platform zelf wil houden. Het plaatsen van externe links wordt dan afgestraft.

Dat is wel iets om rekening mee te houden. Verdiep je daarom in de kansen en beperkingen van de online platforms die je gebruikt.

6. Laat zien waar je voor staat

Naast het plaatsen plaatsen van de content en de interactie met mensen op sociale media, kunt je je ook zichtbaar maken aan je potentiele klanten en vertel hen wat doet. Benadruk de unieke voordelen die je biedt. Waarin ben jij anders dan anderen? Je zult niet meteen verkopen maar je kunt wel de relatie opbouwen. Alles heeft tijd nodig dus ook klanten vinden via sociale media.

Wil je meer weten over online zichtbaar worden op social media zodat je meer klanten vinden? Meld je dan aan voor de Marketing Meedenk Tips