PODCAST

Kunnen al je investeringen nu de prullenbak in?

Liever lezen? Lees hier het transcript

Ilse Weerenburg [00:00:00]:
Hoi, ik ben Ilse Weerdenburg, business mentor, groeimentor voor ondernemende projectors en voor andere projectors die op een kruispunt staan in hun werk en leven. En nu heb ik het wat meer over ondernemers. Deze podcast is natuurlijk in principe ook ontstaan voor ondernemers, dus dat zijn onderwerpen waar ik gewoon meer over deel. Maar, wat kan er zoal gebeuren als je gaat ondernemen, als je al een tijdje onderneemt, en als je een online business wil bouwen. Een van de dingen waar ik zelf ook heel veel mee te maken heb gehad, is de aanschaf van allerlei cursussen en programma’s en andere slimme tools, technische oplossingen en dergelijke. Nou ben ik een 1-3 profiel, dus ik vind het heerlijk om dingen uit te proberen. Dat was al langer zo. Dat was ook in mijn vorige bedrijf zo.

Ilse Weerdenburg [00:00:59]:
Daar was ik altijd degene die zich daarin verdiepte en dan dook ik het internet op en in een hele korte tijd had ik het antwoord. Of het nou om een boekhouding ging of iets anders. Ik ben op die manier ook al heel erg vroeg op het spoor gekomen van een online leeromgeving, wat toen in Nederland eigenlijk nog helemaal niet bestond. Nou, dat is een verhaal apart. Uiteindelijk is die online leren omgeving er gekomen en heb ik daar later ook mijn werk van gemaakt om die te bouwen en om ondernemers te helpen met het lanceren van een online programma. Nou, dan kom je in een wereld van online coaches terecht, online business coaches. En ik weet nog dat ik dacht toen ik naar een dag ging voor mensen die veel online werken, bijvoorbeeld de VAs, virtual assistants, en andere mensen die in die marketing sector, in die hele online wereld, praktisch en technisch werken, zeg maar. Want je hebt natuurlijk heel veel verschillende tools nodig.

Ilse Weerdenburg [00:01:58]:
Nou, dat kan je hard ophalen als je houdt van puzzelen natuurlijk, maar een van de dingen die mij opvielen is dat heel veel mensen het hadden over een businesscoach. En ik weet nog dat ik er verbaasd over was van hoezo heeft iedereen een businesscoach? Nou had ik daarvoor een bedrijf gehad met iemand samen, dus ik had het gevoel ik ben mijn eigen businesscoach. En ondanks dat ben ik toch later zelf ook in trajecten gestapt bij businesscoaches. Daar heb ik heel veel van geleerd. En ik vond het vooral heel erg leuk om ontzettend veel informatie op te doen, om mijn klanten mee te helpen. En daar pikte ik bepaalde dingen weer uit die ik kon gebruiken. En ik had over heel veel dingen hele specifieke eigen ideeën. En nu begrijp ik ook inderdaad waarom dat zo was.

Ilse Weerenburg [00:02:47]:
En een van de dingen die als je onderneemt ook aan de orde komen, en zeker als je online onderneemt, is hoe kom je aan klanten, leadgeneratie. En ik weet wel dat In de periode van mijn eerste bedrijf dat ik ook de vragen kreeg van andere ondernemers, hoe kom je aan klanten? Hoe kom je aan klanten? Wat bedoel je? Wat doe je aan acquisitie? Ja, ik heb geen idee. Die klanten die komen naar ons toe. We worden gevonden. Ja, dat was wat ik deed en nu weet ik waarom dat zo was en dat het klopt. Maar als je in die hele online wereld gaat werken en je wil je business bouwen, of je wil als je je business hebt meer naar online, dan is de verleiding enorm groot om te investeren in van alles en nog wat. En dat kunnen businesscoaches zijn, dat kunnen programma’s zijn, dat kan e-mailmarketing zijn, dat kan adverteren zijn, ja kun je het zo gek niet bedenken of wat is er allemaal. En ja, daar zitten echt hele goede dingen bij.

Ilse Weerdenburg [00:03:49]:
Er zitten ook dingen bij die natuurlijk heel goed passen voor projectors, maar er zit ook een gevaar in. Er zit een gevaar in, in die zin dat Er kunnen methodes en manieren en van alles nog wat besproken worden of geleerd worden, die óf slimmer kunnen, óf die teveel werk kosten, óf die al heel erg snel achterhaald zijn, of die helemaal niet passen bij je als projector. En ook al voel je je misschien aangesproken door bepaalde programma’s of door bepaalde mensen, en je hebt er veel geld voor betaald, dan wil ik nog niet zeggen dat het voor jou de ultieme oplossing is. Voel daarom ook altijd wat de reden is dat je daarin hebt geïnvesteerd als je dit herkent. En ik zal niet zeggen hoeveel geld ik zelf heb uitgegeven aan dingen. En ja, ik heb overal ook echt dingen wel van geleerd hoor, absoluut, zeker weten. Maar er zijn ook dingen waarvan ik nu denk van, zonde, echt jammer. Wat ik er wel mee heb gedaan voor mijzelf is natuurlijk, en dat is natuurlijk wat een 1-3 doet, ik heb overal weer dingetjes uitgehaald.

Ilse Weerdenburg [00:05:07]:
Ik heb het gebruikt ook als inspiratie waar het voor mijzelf aan gaat en op die manier heb ik ook heel veel technische tools geleerd en vond ik het ook heel erg leuk om daar heel goed in te worden, daar heel veel kennis over te krijgen, zodat ik het creatief kon inzetten. Bijvoorbeeld Active Campaign, een Mail-to-Mail-email-marketing systeem. En waarom? Omdat je daar super slim en leuk mee kunt ondernemen. Ik gebruik het nu ook op bepaalde specifieke manieren, maar dat wil niet zeggen dat ik dat voor een ander ook inricht. En dat wil ook niet zeggen dat het voor een ander op exact dezelfde manier werkt. Want wat voor mij een sport is, kan voor jou misschien een hele zware kluif zijn. En zo geldt dat ook van al die online programma’s die je misschien in je computer hebt zitten, of boeken die je in je kast hebt staan, ik heb zelf ook een kast vol met boeken, niet alle dingen waar je door getriggerd bent geweest, waar je in geïnvesteerd hebt gehad, en waar je je voelt, tot aangetrokken voelde, wat langer geleden of recent, zijn specifiek voor jou passend. Het kan wel zo zijn overigens, dat naarmate dat je meer inzicht hebt in je eigen design, dat je dan met andere ogen kunt gaan kijken en dat je er dan dingen uit kunt halen die super helpend voor je zijn.

Ilse Weerdenburg [00:06:36]:
Maar dan heb je een aanpassing nodig. Nou, als je bewust bent van al die dingen, en ook vanuit de diepere lagen van je design, en dat klinkt misschien ingewikkeld, Dat hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Als je alleen maar met de juiste blik kunt kijken, dan worden dingen al eenvoudiger. En juist daarin kun je een blinde vlek hebben, want door dat je in die programma’s duikt, kun je ook weer in die energie van die bepaalde coach terechtkomen. En dan kan je vertrekken van jezelf weg. En het wil dus niet zeggen dat al die dingen verloren investeringen zijn, verloren tijd zijn, maar het kan zijn dat als je er met een frisser blik naar kunt kijken, met een energie meer en bewustwording en kennis vanuit je echte zelf, wat voor jou belangrijk is, dat je dan op basis daarvan er de juiste dingen uit kunt halen. En natuurlijk kan het ook echt wel zo zijn dat er programma’s of boeken of wat dan ook zijn die heel goed passen bij projecten. Dus het wil niet zeggen dat niks op dezelfde manier kan werken.

Ilse Weerdenburg [00:07:50]:
Maar bewustwording is wel een hele belangrijke sleutel. Zo zijn er dingen die ik voor mezelf heb aangeschaft jaren terug, sommige dingen die zijn al gewoon achterhaald. Laten we het zo weten. Kijk, marketing verandert heel snel, de wereld verandert heel snel. Het is superbelangrijk dat je zoveel mogelijk authentiek jezelf bent en daarmee de juiste mensen aantrekt die jij nodig, die jou nodig hebben en die jij nodig hebt als klant. Ja, en dat betekent dat het belangrijk is om je bewust te worden van de verschillen tussen reguliere marketing zoals je het waarschijnlijk geleerd hebt, zelfs als het vijf jaar geleden is, Want dan hebben we het ook in die tijd niet meer over de oude marketing, dat noemen we dan een nieuwe marketing, maar met de laag van human design erbij krijg je nog veel nieuwere marketing. En marketing is in feite iets wat er gewoon altijd is. Zonder marketing geen bedrijf.

Ilse Weerdenburg [00:08:51]:
Maar de vraag is, wat versta je onder marketing? En ik kijk naar marketing, dat eigenlijk gaat het over een route waarop je gevonden wordt, ontdekt wordt, dat klanten bij je komen en dat je je kennis kunt delen. En hoe die route is, die is voor iedereen heel persoonlijk. En dat is Ook zelfs echt voor elke projector persoonlijk. Maar als je dus hebt geïnvesteerd in allerlei programma’s, dan kan je ook het gevoel krijgen van, dan moet ik dat toch gebruiken, want ik heb ervoor betaald, dat is natuurlijk zonde. Maar wees je bewust dat je meegezogen kunt worden, onbedoeld door de energie en de kennis en ja letterlijk wat die ander brengt, die kan jou meenemen aan kant op, waar je van later pas misschien merkt, oh wacht even, dit was niet van mij. Dus kunnen al je investeringen dan de prullenbak in? Nee, dat hoeft helemaal niet. Alleen, Wees er bewust van wat je gebruikt, vanuit welke motivatie, met welk doel, op welk moment, en diep je allereerst, ja dat zeg ik nu met de kennis van nu, met schade en schande heb ik natuurlijk ook overal de prijs voor betaald, heel simpel gezegd, in je eigen design. En dan kan je met andere ogen gaan kijken naar wat je eigenlijk al hebt.

Ilse Weerdenburg [00:10:27]:
En wie weet wat je dan nog voor verborgen pareltjes vindt. Ik wens je een fijne dag en tot de volgende keer.

 

Tips & inspiratie voor Projectors: Meedenkers in je mailbox:

Wil je je energie als Projector optimaal benutten en je ondernemerschap naar een hoger niveau tillen? Meld je aan voor de Meedenkers Nieuwsbrief en ontvang direct waardevolle tips en inzichten die speciaal voor jou zijn samengesteld.

Wat je kunt verwachten:

  • Praktische tips voor het beheren van je energie
  • Inspiratie en motivatie om je unieke pad te ontdekken
  • Handige marketing & business weetjes voor Projectors

Waarom aanmelden?

  • Op maat gemaakt voor Projectors
  • Direct bruikbare tips om je ondernemersreis te verbeteren

Meld je nu aan en ontvang de eerste editie van de Meedenkers Nieuwsbrief direct in je inbox!

"