PODCAST
Daarom trekt Human Design Projectors aan
Ilse [00:00:00]:
Hoi, leuk dat je luistert. Ik ben Ilse Weerdenburg, ilselinkmed.nl, online business mentor en human design professional voor ondernemende projectors. Voor projectors die net als ik dus ondernemer zijn. En vandaag wil ik het eens hebben over een onderwerp dat aan de ene kant misschien logisch lijkt en aan de andere kant is het ook goed om daar eens bij stil te staan. Want waarom worden zoveel projectors nu aangetrokken door human design? Je kan natuurlijk je hele leven bestaan, zijn, dingen doen, zonder dat je weet hebt van jonge design. En op een bepaald moment komt het bij je langs. En dat kan vroeg of laat in je leven zijn. En misschien komt het verschillende keren bij je langs, voordat je het kunt waarnemen.
Ilse [00:00:42]:
Voordat je er aandacht voor kunt hebben. En zo kan het dus gebeuren, dat hoor ik ook als van klant en dat heb ik zelf ook ervaren, dat je al vaker hebt gehoord van je onzin, dat je een aanname over hebt bijvoorbeeld, of dat je denkt van nou, dit heb ik niet nodig, tot er een moment komt dat je denkt, hey, wacht even, waar gaat dit nu over? En dan kan er van alles gebeuren. Je kan er weerstand op voelen, je kan er door in verwarring gebracht worden, het kan zijn dat je jezelf er helemaal niet in herkent, en het kan zijn dat je er een enorme opluchting en herkenning door voelt. Dat was voor mij in ieder geval zo. En waarom? Omdat ik onbewust al heel lang bezig was met onderwerpen die hiermee te maken hadden. Niet zozeer dat ik bezig was met zelfontwikkeling of allerlei manieren om dingen te weten te komen, maar ik was eigenlijk al steeds meer echt mijn design gaan leven en ik merkte al weer stand op dingen die niet bij mij pasten. Dus het was niet zo dat ik… Ik ben wel heel veel dingen gaan doen die niet correct waren, maar er waren ook dingen waar ik heel standvastig in bleef vasthouden dat dat mijn manier was en die achteraf gezien echt heel erg bij projectors passen.
Ilse [00:02:00]:
En misschien herken je dat voor jezelf ook wel. Maar waarom is nou juist human design zo krachtig voor ons als projector? Je hebt waarschijnlijk toch een heel groot deel van je leven dat niet geweten en aannames over jezelf gehad die helemaal niet klopte bij wie je eigenlijk bent. En door je te verdiepen in je design kom je erachter wie je werkelijk bent. Niet zozeer van je bent je chart en dit is wat je wel bent, dit is wat je niet bent. Maar Je krijgt bewuster zicht in je energie en in je talenten en in je conditioneringen. En die conditioneringen kunnen helpend zijn, die kunnen je leren, maar die kunnen ook maken dat je met andere ogen naar jezelf gaat kijken en dat je misschien wel door wat andere aan verwachtingen en ideeën en aannames op jou hebben geplakt, dat je met die ogen naar jezelf kijkt en dat je eigenlijk niet meer goed weet wie ben je nou zelf. Waar liggen je talenten? Waar liggen je sterke punten? En hoe kun je jouw klanten daar optimaal mee helpen? En dus is Human Design voor heel veel projectors een ultieme manier om inzicht in jezelf te krijgen, want als projector ben je zo erg gericht op de ander, dat je eigenlijk jezelf niet kunt waarnemen, dat je heel veel dingen van jezelf verkeerd kunt interpreteren misschien, of niet zo scherp kunt zien als een ander het ziet, maar ook als een ander niet weet dat je projector bent bijvoorbeeld. Want je kunt dat dan, als je het voor jezelf weet, kan je het ook niet altijd voor een ander verwachten dat een ander het dan wel weet.
Ilse [00:03:43]:
Dus wat kan gebeuren is dat mensen iets aan je teruggeven, dat kunnen talenten zijn waar ze je voor herkennen, maar het kan ook iets anders zijn van wat zij dan van je nodig hebben, maar wat je eigenlijk niet wil leveren. Maar wat mensen wel graag willen dat je levert, of verwachten of hopen dat je levert. Dus het is niet altijd zo zwart-wit als het lijkt. En hoe scherper je het voor jezelf in beeld krijgt, makkelijker het is, het woord voor jezelf, om jezelf te kunnen zijn. Eigenlijk zie ik het zo als een manier dat je een andere bril opzet waarmee je naar jezelf kunt kijken. En als projector heb je anderen nodig om jezelf te kunnen zien. En daarvoor is Human Design een geweldige tool. Het geeft je inzicht in jezelf en als je inzicht hebt in jezelf, in je eigen potentieel, je eigen mogelijkheden, dan kun je je veel sterker voelen en laat je je ook minder van de wijs brengen.
Ilse [00:04:41]:
En kun je ook als je ondernemer bent, veel beter je business bouwen. En voorheen keek ik altijd met mensen naar het potentieel wat er was in hun bedrijf. Dat had dan te maken met business, aanbod, marketing, communicatie, na alles wat je er maar kunt bedenken. Hoe kun je zorgen dat je bedrijf steviger is, dat je zelf steviger bent, en dat je bedrijf 24 uur per dag door kan gaan. En dat je niet je laat afleiden door elke modegril die voorbij komt. Maar dat je het eigenlijk op je eigen manier doet. Waardoor je je ook krachtiger voelt. En dat je hele business gewoon stevig staat en dat het jouw business is en niet die van iemand anders.
Ilse [00:05:25]:
Voorheen keek ik daar met klanten alleen dan naar de business kant natuurlijk daarvan, niet wetende wat ik daar vanuit Human Design meebracht en dat daar nu een soort verdieping op is gekomen, waardoor ik veel beter die puzzel bij elkaar leg. Want Human Design en ondernemen, voor mij, zijn dat onderwerpen die bij elkaar horen. En je business bouwen volgens je design gaat dus niet alleen maar over je human design kennen. Nee, je hebt ook te maken met businessgerelateerde onderwerpen. Als je onderneemt, ja, dan heb je een bedrijf. En dan kan je ook bepaalde dingen misschien niet leuk vinden om er zo zakelijk naar te kijken, maar ergens heb je dat wel nodig om jezelf letterlijk stevig te kunnen voelen en om ook inkomsten te genereren, zodat je andere mensen kunt helpen met jouw passie, met jouw missie, met dat wat je te brengen hebt en waar je blij van wordt. Dus dat betekent dat de combinatie van Human Design en Business Marketing, dat is ook zo’n woord wat heel vaak weerstand oproept, En dat hoeft eigenlijk helemaal niet, want juist door je jongenie zijn, kun je veel meer bij jezelf komen, als je dat dus maar kan zien. En dat vind ik het leuke aan het werken met klanten op deze manier, hoe deze twee onderwerpen voor mij bij elkaar gekomen zijn.
Ilse [00:06:44]:
Dat ik letterlijk uit mijn chart, letterlijk het verhaal kan lezen hoe logisch dit voor mij is en waarom mensen van mij dingen nodig hebben die voor mij logisch zijn, maar voor hun helemaal niet. En als je jezelf meer bewust bent van wat dat voor jou is, dan kun je je daar veel steviger in voelen, dan kun je jezelf beter zien. Ze zeggen altijd dat het voor projectors belangrijk is dat je jezelf leert zien. Hoe dan? Daar heb je dus anderen voor nodig en dat helpt je aan bewustwording. Maar ik heb ook vaker gedacht dat wat ik kan, dat iemand anders dat ook kan. Maar dat is dus gewoon helemaal niet zo. En het mooie is dat je door inzicht in je design, krijg je dat helder. En wat gebeurt er dan op een moment dat je dat meer kunt toepassen in je business.
Ilse [00:07:33]:
En dat is natuurlijk niet dat je dat binnen een uurtje zomaar rond hebt, maar je kan in een hele korte tijd heel veel fundament leggen voor jezelf, waardoor je veel zelfverzekerder wordt, veel zelfbewuster wordt, je marketing kunt optimaliseren en je business ook kunt optimaliseren, dus dat kan je in een hele korte tijd, kun je daar echt flinke stappen in maken. En dan voel je je gewoon een ander mens. En wat er dan ook gebeurt, is dat je jezelf niet meer omver laat blazen als er iets tegen zit, of als je iets moet veranderen, of als je iets toch niet uitpakt zoals je werkt, of omdat iemand anders misschien met een idee voorbijkomt van hey, zou jij dit of dat of dat ook niet doen? Maar dat je echt kunt blijven durven vertrouwen op jezelf en flexibel kunt meebewegen. Projector Business Sessie is bijvoorbeeld een korte sessie waarin we in je design duiken. En dat kan op dit moment op twee verschillende manieren nog. Ik weet niet precies hoelang ik de basis en de boost sessie blijf aanbieden. En het mooie is dat op het moment dat ik met klanten de aandacht aan schenk, en dan haal ik er natuurlijk andere dingen uit dan zij. En dat is het mooie, dat je door, als je allebei projector bent, dan vind je daarin een stuk herkenning.
Ilse [00:08:53]:
En dat maakt al dat je je gezien voelt. En dat is zo onwijs belangrijk. Er zit echt een verschil met hoe projectors onderling naar dingen kijken. Daar zitten echt overeenkomsten in die anders zijn dan andere mensen. En dat heeft niets te maken met hoe leuk en aardig je allemaal ook bent, of het je beste vrienden zijn of niet, er zitten gewoon cruciale verschillen in. En voor mezelf weet ik dat dit soort thema’s een logische route zijn in mijn leven. Maar voor jou kunnen dat hele andere thema’s zijn. Misschien is er een ander thema wat een rode draad is.
Ilse [00:09:28]:
En door je design kun je dat helderder krijgen. En dat vind ik het leuke eraan, dat je ogenschijnlijk, heb ik wel eens gesprekken met klanten, dat ogenschijnlijk gaan ze iets heel nieuws doen bijvoorbeeld, doordat je uit loondienst bent gegaan, je bent gaan ondernemen en dan ben je daar zoeken in geworden. Of je nou lang of kort onderneemt, dat maakt niet uit. Of je nou je business twee keer gaat opstarten, of dat je in de samenwerking… Verschillende dingen kun je gewoon natuurlijk doen, hè. En het ontwikkelt zich op het moment dat je naar de Kamer van Koopwandel gaat om je in te schrijven, kan het zijn dat je dan besluit iets heel anders te doen dan wat je dus nu doet. Dus je kan een hele lange reis hebben afgelegd en op het momentje dat je erachter komt dat je projector bent, dan gebeurt er natuurlijk van alles en dan Kan het zijn dat je dus daarin ook weer keuzes hebt te maken. Want ik weet dat verschillende projectors zijn begonnen als dienstverlener.
Ilse [00:10:22]:
Dat je bijvoorbeeld in loondienst bent, dat je bijvoorbeeld heel lang gewoon een baan hebt, je hebt een opleiding gedaan, je hebt een baan gehad, Je bent daarin ontwikkeld, je bent doorgegroeid, je bent dingen gaan doen, tot er een moment komt, ja, dat het tijd is om dat los te laten, ongeacht de reden. En dan ga je met de ervaring en de kennis die je hebt op dat moment, ga je beginnen als ondernemer. Maar dat wil niet zeggen dat het pakketje waarmee je op dat moment gaat beginnen, hetzelfde is als het pakketje waarmee je nu misschien op een kruispunt staat. Van oké, wat ga ik nu doen? Oké, ik ben projector. En juist dat vind ik zo tof, dat je dan in je letterlijk kunt waarnemen waar je energie zit, waar je talenten zitten, waar je valkuilen zitten en ook waar conditioneringen kunnen zitten, die maken dat je anders naar jezelf kijkt, maar dat weet je gewoon lang niet altijd. Het is een groeiproces waar je erachter komt, omdat je bijvoorbeeld dingen van jezelf kunt denken, doen of verwachten, die niet van jou zijn, maar die je hebt opgepikt gedurende je leven door je omgeving. En juist door je design beter te leren kennen, is dat super belangrijk voor projectors, dat je erachter komt wat is nu van jou, wie ben je werkelijk en waardoor kun je je eigen potentieel ontsluiten. Wat zijn jouw verborgen kansen en talenten, die je misschien zelf helemaal nog niet kunt waarnemen, of die je misschien voor lief hebt genomen, waardoor je misschien zelfs een ander beeld hebt gekregen van jezelf dan wat het werkelijk is.
Ilse [00:12:04]:
En dat terwijl we als projector super waardevol zijn voor anderen. Dan kan het zomaar gebeuren dat je een heel ander beeld over jezelf hebt gekregen. Dat is toch ongelofelijk zonde. En dat is waarom Human Design
zo krachtig is. En het is heel verleidelijk om vast te houden aan het oude. Maar weet je, op het moment dat je weet waar je krachten liggen, waar je talenten liggen, en waar jouw rode draad ligt in Datgene waar je anderen mee kan helpen en jezelf dus ook, dan is het makkelijker om die kant op te gaan en om te leren vertrouwen in jezelf. Dus als je dit nu luistert en je bent projector en je zit in een moeilijke fase, Geef gewoon niet op. Geef gewoon niet op.
Ilse [00:12:49]:
Ook al kan het soms voelen dat je dat bijna zou willen. Je kunt op mijn website verschillende blogartikelen vinden die je een setje kunnen geven, die je wat meer vertrouwen kunnen geven of meer richting kunnen geven. En als je weinig andere projectors in je omgeving hebt of daar weet van hebt, zorg dat je andere mensen om je heen hebt die jouw talenten kunnen zien, die jouw potentieel kunnen zien en blijf daar gewoon niet in je eentje mee worstelen. Dat is echt zo zonde en het hoeft niet. En weet dat je dan op het goede spoor zit, want je durft te wedden dat je over een tijdje je een heel stuk krachtiger voelt dan wat je nu voelt, Als je maar de juiste dingen doet op het juiste moment en je niet laat afleiden door de dingen die je verder van je pad afbrengen. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Bedankt voor het luisteren. Negeer niet je jonge design, want dat is alvast de eerste stap op weg naar succes.
Ilse [00:13:47]:
En echt, dat zit er gewoon in. Ik wens je een fijne dag en tot de volgende keer.
Tips & inspiratie voor Projectors: Meedenkers in je mailbox:
Wil je je energie als Projector optimaal benutten en je ondernemerschap naar een hoger niveau tillen? Meld je aan voor de Meedenkers Nieuwsbrief en ontvang direct waardevolle tips en inzichten die speciaal voor jou zijn samengesteld.
Wat je kunt verwachten:
- Praktische tips voor het beheren van je energie
- Inspiratie en motivatie om je unieke pad te ontdekken
- Handige marketing & business weetjes voor Projectors
Waarom aanmelden?
- Op maat gemaakt voor Projectors
- Direct bruikbare tips om je ondernemersreis te verbeteren
Meld je nu aan en ontvang de eerste editie van de Meedenkers Nieuwsbrief direct in je inbox!