PODCAST

Shiny objects, afleiding of kans?

Liever lezen? Lees hier het transcript

Ilse [00:00:00]:
Hoi, leuk dat je luistert. Ik ben Ilse Weerdenburg van ilsedenktmee.nl, Splenic Projector 1.3 en ik werk met andere ondernemers die ook Projector zijn en die hun droombedrijf willen realiseren. En Vandaag wil ik het hebben over het shiny object syndrome. En zeker als je online onderneemt of als je je veel online begeeft in de wereld van social media, websites, alles wat er online op je af kan komen, wat er allemaal te vinden is, dan ben je vast bekend met het shiny object syndrome. Wat is dat nou precies en waarom kun je dat zowel positief als negatief bekijken? Het shiny object syndroom betekent dat je snel wordt afgeleid door aantrekkelijke nieuwe dingen, snelle oplossingen of quick fixes of andere dingen waar je helemaal happy van wordt of nieuwsgierig van wordt en waar je naar toegetrokken wordt, waardoor je kunt vergeten wat echt belangrijk is. Want die leiden je aandacht af. En die leiden je af van wat je eigenlijk te doen hebt. En het gevolg is dat je dus je focus verliest en minder productief bent.

Ilse [00:01:14]:
Want er komt iets nieuws voorbij en dan kun je zomaar induiken. En dat is voor ons als projector natuurlijk een heel aantrekkelijk gegeven. Zeker als je bedenkt dat je ziet dat andere mensen bijvoorbeeld succes om je heen behalen. En zelf merk je dat het ondernemen als projector nou eenmaal anders is. En misschien sta je op een kruispunt in je ontwikkeling, in je bedrijf of wil je juist stappen maken naar ondernemer. En ja, dan zie je van alles om je heen en als je die snelle oplossing maar hebt of als je dat nieuwe ding maar leert, dan gaat alles goed en komt alles vanzelf in de goede flow terecht. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, want je kan juist de verkeerde kant opgetrokken worden. Maar het is natuurlijk wel heel erg leuk als je een investering doet of als je een gratis iets volgt, en als je daar heel veel waarde voor krijgt, om daar heel blij van te worden.

Ilse [00:02:09]:
En dan krijg je weer positieve energie van, dan gaat er weer van alles borrelen en stromen, maar het kan je wel weer van je pad afbrengen. Het is natuurlijk niet alleen maar slecht, het heeft voor- en nadelen. Je kunt het dus als een vloek beschouwen, als iets negatiefs, omdat het je kan weerhouden om consistent vooruitgang te boeken, om je te helpen de kant op te gaan die voor jou bedoeld is. En als je constant afgeleid wordt door nieuwe prikkels, kan het ook moeilijk zijn om dingen af te ronden en je volledige potentieel te bereiken. Ga maar naar, je kunt je bij wijze van spreken voor, nou challenges zie je niet meer zo veel de laatste tijd, maar masterclasses, lives, de hele, op social media zie je van alles, je kunt je aanmelden voor van alles en nog wat, maar Dat wil niet zeggen dat dat voor jou de juiste kant is. Dat het jou dichter bij jezelf brengt en bij dat wat eigenlijk voor jou bedoeld is om jou volledig te ontwikkelen of je groei te laten doormaken, waardoor je je doelen kunt bereiken in die zin voor. Ja, wat je hier te doen hebt. En het onderwerp van wat je hier te doen hebt, dat is ook weer zoiets.

Ilse [00:03:24]:
Ook daar kun je natuurlijk helemaal verder induiken. Maar soms is het gewoon belangrijk om dichter bij jezelf te blijven. Misschien is het niet zelfs soms, maar misschien is dat sowieso wel beter. Maar er zit ook een voordeel aan, aan al die nieuwe dingen. Want het kan ook een zege voor je zijn, omdat het je kan aanmoedigen om open te staan voor nieuwe ideeën en kansen. Dus op het moment dat je het spannend vindt om oude dingen los te laten, kan iets nieuws je weer op het juiste spoor brengen. Het kan weer leiden op die manier tot creativiteit, innovatie, vernieuwing en het verkennen van verschillende mogelijkheden. En als je dat goed doet, kan het je helpen bij het ontdekken van nieuwe paden en het stimuleren van je groei en ontwikkelingen.

Ilse [00:04:06]:
En dat is natuurlijk wel weer mooi. Kijk maar naar Human Design. Misschien ben je ernaar gaan zoeken of misschien is er een reden waarom je bij het onderwerp bent uitgekomen, dat je ontdekt dat je projector bent. En er zit natuurlijk ook een valkuil aan Human Design, want daar kun je induiken en daar kun je eindeloos in doorgaan, waardoor je weer overweldigd raakt. Dus Het belangrijkste is dan om je bewust te worden van de voor- en nadelen daarvan. En om op tijd, op tijd naar jezelf weer terug te keren. En op het moment dat je merkt dat je bang bent om iets te missen, zit er een andere motivatie achter waarom je ergens instapt. En als projector kun je ook makkelijk overweldigd raken.

Ilse [00:04:51]:
En waarom? Omdat je heel veel openheid hebt in je definitie. Nou, heeft niet elke projector evenveel openheid. En ook niet op elke plaats. Dus de een zal minder overweldigd raken dan de ander, maar het kan wel een rol spelen op het moment dat je zoekende bent of dat je merkt dat de oude dingen niet meer voor je werken. Het gevolg is dan dat je gaat zoeken naar allerlei dingen. En die verschijnen dan in je feed op Instagram bijvoorbeeld. Door het algoritme worden hier natuurlijk ook dingen aangeboden. Dus op een gegeven moment krijg je van heel veel dingen steeds hetzelfde.

Ilse [00:05:30]:
Dezelfde ideeën, dezelfde mensen, dezelfde soort boodschappen ofzo te zien. Maar het is goed om bewust te zijn op welk punt je meer vertrouwt op mensen om je heen, op experts die blijkbaar misschien allemaal iets weten wat jij nog niet weet, of wat je toevallig mist. Dat kan, maar dat hoeft natuurlijk niet. Want het is ook belangrijk om op jezelf te kunnen vertrouwen. En dus is het belangrijk om bij die shiny object ook voor jezelf de vraag te stellen ben ik nu bang dat ik iets mis? Of is dit iets wat mij dichter bij mijn doel, je missie en dergelijke brengt? En wat je hier dus juist te doen hebt, want het kan ook zijn dat het je op een spoor brengt van het volgende in je ontwikkeling. En ik merk bij klanten ook heel vaak, ja wat ook logisch is, natuurlijk allerlei investeringen zijn gedaan. Dat je steeds ook probeert iets te volgen of ook een methode wilt volgen of mensen hebben allemaal dat soort investeringen al gedaan met business coaches, marketing coaches, online programma, al die dingen. Daar heb ik me ook schuldig aan gemaakt.

Ilse [00:06:34]:
Zo simpel is het gewoon. Met een lijn drie heb ik allerlei ervaringen opgedaan, dus dat is helemaal niet raar. En, ik zei altijd, overal leer je weer van. Dus dat geldt voor mij. En dat zie ik ook bij mijn klanten. En dat kan je ook weer bewustwording geven. Maar het is belangrijk om te merken, wanneer je steeds toegeeft aan de onrust, in de hoop dat er iets nieuws ontstaat, of dat er vanzelf ergens de ultieme gouden oplossing komt, of dat je er dingen uithaalt die je specifiek verder brengen. Het onderwerp Human Design kan dus ook gewoon zoiets zijn, waarin je op dat pad van al die glimmende onderwerpen terechtkomt, en daarin van het een naar het ander gaat consumeren en iedereen kan daar op een andere manier mee omgaan.

Ilse [00:07:25]:
De één blijft daar heel gefocust bij en haalt er alleen maar uit wat hij zelf wil en de ander die probeert van alles nog wat uit. En dat is met allerlei online dingen heel waardevol, want er zijn ontzettend veel mooie dingen mogelijk en beschikbaar natuurlijk en te vinden. Maar het kan ook zijn dat op het moment dat je stopt met het alleen te doen, want wat gebeurt er namelijk als je in je eentje met al die dingen aan de slag gaat, dan gaat je hoofd ook overuren maken en heb je niet in de gaten wanneer je van het een in het ander rolt. En op het moment dat je veel meer naar jezelf terugkeert, als je bijvoorbeeld meer één op één met iemand samenwerkt om te kijken naar wat voor jou relevant is en wat voor jou de volgende stap is, dan kun je op een gegeven moment die overhelm terugbrengen naar juiste groeistappen en focus die je verder brengt. Een voorbeeld daarvan kan ik bijvoorbeeld noemen met ideeën van wat ik heb gemerkt in het werken met klanten, hoe makkelijk het is om te zien, die en die heeft een lancering, die en Die heeft een masterclass of een challenge of wat het dan ook is. Dat wil ik ook. Ja, dat klopt. Dat kan.

Ilse [00:08:38]:
En dat is op zich… Kan het je stimuleren om ook iets te gaan doen op dezelfde manier? Dat is aan zich natuurlijk heel goed, want je wil beweging hebben, je wil groeien in je business. En als je zelf iets heel positiefs hebt ervaren, kan het heel goed zijn dat je dat zelf ook kunt toepassen voor je eigen bedrijf. Dat wil niet zeggen dat exact dezelfde manier, met exact dezelfde mailtjes, exact dezelfde werkwijze, voor jou de juiste oplossing is. En door terug te keren naar jezelf, door je design te ontdekken, te leven, dat is geen theorie alleen, want dat kan je juist in de war brengen. Die berg aan informatie kan je juist in de war brengen. Maar juist als je naar je eigen situatie kijkt en weet wat voor jezelf werkt en waarom, dat je niet door al je open centers beïnvloed wordt, open hoofd, open ego, je open mild, allerlei ideeën kunnen daarbij een rol spelen, Allerlei verborgen patronen kunnen daarbij een rol spelen. En kunnen je beïnvloeden in het maken van die keuzes.

Ilse [00:09:56]:
Je zou zelfs kunnen zeggen dat het human design, alles wat daarover te vinden is, zeker met de vlucht die het nu neemt. Ja, dat is ook een shiny object syndrome waar je heel erg van bewust moet, wil, kan zijn. Daarom vind ik het zelf ook zo fijn dat ik de sessies, daar heb ik ook even over getwijfeld, van hoe zal ik die sessies nou doen, is het nou apart een reading, maar zo zie je ook gewoon hoe dat werkt van de dingen die je om je heen ziet. Oké, de een doet het zo, de ander doet het zo. Terwijl eigenlijk mijn eigen methode was dat ik verschillende dingen In één verpak. Ik weet nu dat dat ook mijn methode is en waarom dat mijn methode is, waarom dat voor mij juist het beste werkt en welke mensen dat juist ook fijn vinden. Dat betekent dat ik een sessie, dus niet alleen iemand iets teruggeef in een sessie over hun human design en daarin de gave talenten en alle dingen die je verder kunnen helpen, maar ook door het te koppelen aan je bedrijf, aan een direct business probleem wat voor iemand speelt, kan ik een stuk van die overwhelm al wegnemen, zonder dat iemand in een groot traject of in een langer programma of dergelijke hoeft te stappen. Door het te koppelen aan een specifiek businessprobleem wat er speelt, wat mensen op dit moment bezighoudt, kan ik al verder helpen zonder dat iemand op een langere termijn met mij hoeft te werken.

Ilse [00:11:26]:
En kan daardoor je al een stuk rust geven en groei brengen en je helpen focussen op jezelf en je eigen pad. Ik weet gewoon nu dat dat voor mij een logische manier is om mijn aanbod vorm te geven, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen is. Maar ik zou afgeleid kunnen zijn doordat ik zie dat andere mensen hun aanbod op een andere manier vormgeven. En daardoor zou ik aan mezelf kunnen gaan twijfelen. Maar dat doe ik niet, omdat ik weet, dit is zoals ik het voel, dit is zoals de uitnodigingen zijn ontstaan, Dit is zoals ik het ook op andere manieren heel erg passend bij mijn design doe. Dus het is heel belangrijk om je te leren vertrouwen op jezelf en in die relatie naar al die glimmende, interessante, leuke dingen op internet te kijken en om je bewust te worden wanneer het je van je pad afhaalt en wanneer het je juist kan dienen. En wat ik ook weleens bij klanten merk is dat de dingen waar ze al in geïnvesteerd hebben, die kunnen ze op een ander moment, op een andere manier misschien juist gebruiken. Dus uiteindelijk dient het allemaal een doel.

Ilse [00:12:40]:
En het gaat erom dat je je bedrijf ontwikkelt, dat je je potentieel kunt leven. En dat is voor ons als projectors heel belangrijk omdat je daardoor niet alleen jezelf blijer maakt, je omgeving, maar dat je daardoor ook veel beter je klanten kan helpen. Het werkt gewoon allemaal door En een projector in goede energie zorgt alleen maar voor nog meer mooie ontwikkelingen. Ik wens je een fijne dag en tot de volgende keer!

Gratis Meedenkers in je mailbox

Waardevolle inzichten, inspiratie en exclusieve extra's voor Projector ondernemers:

Als Projector met een 1/3 profiel maak ik van alles mee wat ik graag met jou deel, om jouw groei te versnellen. Bovendien deel ik regelmatig exclusieve inzichten en waardevolle extra's met mijn lezers. 

Meld je aan en ontvang vandaag nog de nieuwste "Meedenker" rechtstreeks in je mailbox. Onderwerpen zijn:

N

HUMAN DESIGN

N

Online marketing

N

Online ondernemen

"