PODCAST

Kun je inspiratie lenen?

Liever lezen? Lees hier het transcript

Ilse [00:00:00]:
Hoi, leuk dat je luistert. Ik ben Ilse Weerdenburg, online business mentor en Human Design professional voor ondernemende Projectors. Als ondernemer loop je op verschillende manieren tegen inspiratie aan. Je hebt het wel of je hebt het niet. Of soms heb je het wel en soms heb je het niet. In ieder geval heb je op verschillende vlakken regelmatig inspiratie nodig. Maar als je jezelf niet creatief voelt of geen inspiratie hebt, kun je dan inspiratie lenen van anderen. Of hoe kan het zijn dat je op bepaalde momenten in een keer veel meer inspiratie hebt en dat je je bijvoorbeeld ineens geïnspireerd voelt om iets te doen, om iets te doen voor je marketing bijvoorbeeld, en even later weer helemaal niet.

Ilse [00:00:44]:
Of misschien wel om een stukje van je aanbod te ontwikkelen. Hoe kan dat dan? En kan je dat ook lenen als je het zelf niet hebt? Ja, dat kan. Je kan het inderdaad lenen. En het grappige is dat ik daar zelf een tijdje geleden opnieuw bewust van werd hoe ik in mijn eerste bedrijf heel veel inspiratie heb geleend en daarmee hele mooie dingen heb gedaan, die ik eigenlijk eenmalig heb neergezet. Nou ben ik zelf een creatieve denker, ik ben geen creatieve knutselaar in de vorm van handvaardigheid. En ondanks dat ik een creatieve opleiding heb gedaan, was ik eigenlijk met mijn handen dus echt niet zo creatief. Het zit bij mij meer in andere dingen. Dingen een beetje creatief aan elkaar knopen.

Ilse [00:01:34]:
Maar echt als het om productie draaien gaat, nou, dat was niet mijn ding. In mijn eerste bedrijf ontwikkelden we lespakketten en onder andere creatieve fotografie cursussen voor kinderen. En dan ging dat natuurlijk om het creatief denken, dus in creatieve concepten denken, creatieve thema’s aangeven, zodat mensen daar zelf mee aan de slag konden, waren kinderen en volwassenen. Maar wat ik wel heb gedaan in die periode, wat ik voor mezelf helemaal niet kende, en waar ik me toen ook mee heb verbaasd, is namelijk het schrijven van creatieve verhalen. Verhalen die we in lespakketten hadden en die illustratief waren voor de fotografie opdrachten die we ze gaven. Dus de thema’s waren heel creatief, maar de verhalen die ter ondersteuning dienden, die kwamen eigenlijk gewoon uit een soort sprookjesboek, leek het wel. En die waren heel beeldend, En ja, als ik er nog aan terugdenk, waren het geweldig leuke verhalen die je gewoon helemaal voor je zag. En hoe een landschap veranderde.

Ilse [00:02:38]:
Ik had daar hele leuke woorden voor gemaakt. En ja, dat sprankelde aan alle kanten. En dan hadden we een workshop en dan kon je dat voorlezen in de klas. En aan de hand daarvan gingen die kinderen gewoon aan de slag om hun eigen wereld te ontdekken en in beelden te vangen. Maar het mooie was, die verhalen kwamen wel door mij en ik had ze wel geschreven. Maar ik kon dat niet nog een keer doen. En hoe kwam dat nou? En dat kwam omdat eigenlijk de inspiratie niet van mijzelf was. Die had ik geleend van iemand in mijn nabijheid, waardoor bij mij dat creatieve proces op gang kwam en ik die verhalen kon schrijven.

Ilse [00:03:17]:
En dat was zo, daar waar ik zeg maar een van een bepaald kanaal, een gate heb, een hanging gate, heeft iemand anders in mijn nabijheid, heeft daar de andere helft van. En daardoor komen meer creatieve processen op gang. Nou, Ik weet nu precies ook hoe en wat dat heeft kunnen ontstaan. Het mooie is dus dat het een voorbeeld is van hoe je creatief kunt zijn en dingen neer kunt zetten. En die kan je zelfs als onderdeel van je business gebruiken, terwijl je ze, als je alleen bent, niet meer op dezelfde manier kan. Het kan wel zo zijn dat je een stukje daarvan weer ervaart, bijvoorbeeld door de transits. Ik heb in die periode dus op een hele andere manier creatieve dingen neergezet dan ik nu doe. En dat heeft alles dus te maken met de context, met de mensen en de energie die je dan om je heen hebt, waardoor je geactiveerd wordt.

Ilse [00:04:16]:
Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als dat je in een relatie elkaar aanvult en daardoor kun je tot andere dingen komen en je kunt dat in je chart, als je stel je met dat je met verschillende mensen bent, dat je kun je een chart laten zien, laten uitrekenen hoe dat in combinatie is. En daardoor kun je letterlijk zien dat er andere energie, andere beweging, andere stromen ontstaan. En dat was een heel mooi voorbeeld dat ik er later ook achter kwam, dat het een heel creatief kanaal is wat er toen ontstond. En dat ik dat op die manier letterlijk heb ervaren, want ik heb me later weleens afgevraagd van, goh, waar kwamen die verhalen nou eigenlijk vandaan en waarom voel ik me nou helemaal niet meer creatief? Dat had puur te maken met een samenwerking, maar ook, het kan ook binnen je gezinssituatie zijn, dat je merkt van, goh, door bepaalde andere mensen, dat iets veel meer in een flow gaat, maar dat kan je dus ook met een collega hebben, maar dat kan dus ook met inspiratie dat er door dat je samen bent met iemand anders, dat er bij jou in één keer allemaal processen op gaan komen. Maar je kunt dus in die zin je business bouwen. Dat heb ik dus voor gedeelte gedaan. Mijn vorige bedrijf had ik met iemand samen, dus dan krijg je sowieso al te maken met bepaalde processen waarin je elkaar versterkt en activeert. Maar daarnaast kun je dus ook gebruik maken van een creativiteit die wel door jou komt, maar die niet helemaal van jou zelf alleen is.

Ilse [00:05:47]:
Er zijn meerdere factoren die invloed kunnen uitoefenen op die creativiteit natuurlijk. Maar mocht je nou eens in zo’n situatie geweest zijn, dan kan het dus helpen om te beseffen hoe dit heeft kunnen ontstaan. Maar het kan ook zijn dat je het bewust gaat opzoeken op het moment dat je die creativiteit weer nodig hebt. Dus ja, je kunt je business bouwen op geleende inspiratie. Het is alleen wel belangrijk om daarvan bewust te zijn als je dat dus weet en als je dat dus hebt ervaren. Wanneer je dat toepast, als je begrijpt hoe het kan ontstaan, dan weet je ook van wat is van jezelf en wat komt door dat je met iemand anders in eenzelfde energie zit, zeg maar, zodat je niet je business bouwt op dingen die niet van jezelf zijn. Dus dat is wel interessant. Stel je voor dat ik er nou mijn beroep van had gemaakt om meer inspirerende verhalen te schrijven, dan zou ik dat niet gekund hebben.

Ilse [00:06:42]:
Voor dat doel was het een ongelooflijk leuke periode, waarvan ik nu duidelijk merk van hé, in mijn eentje gaat me dat niet zo makkelijk af. Althans, ik denk dat ik er meer moeite voor zou moeten doen om het naar boven te halen. Als je dus om inspiratie verlegen zit, zijn er verschillende manieren hoe Human Design je daarbij kan helpen. En dat kan dus ook zo zijn dat je maar naast iemand anders hoeft te gaan zitten, waardoor jij weer inspiratie voelt komen. En dat is wel een hele mooie om te ontdekken. En misschien ben je zelf al iemand die inspiratie brengt naar een ander zonder dat je daarvan bewust bent. En dat is heel mooi als je dat uiteindelijk ontdekt. En wie weet dat wel heel goed in je business kunt gebruiken.

Ilse [00:07:24]:
Tot de volgende keer!

Gratis Meedenkers in je mailbox

Waardevolle inzichten, inspiratie en exclusieve extra's voor Projector ondernemers:

Als Projector met een 1/3 profiel maak ik van alles mee wat ik graag met jou deel, om jouw groei te versnellen. Bovendien deel ik regelmatig exclusieve inzichten en waardevolle extra's met mijn lezers. 

Meld je aan en ontvang vandaag nog de nieuwste "Meedenker" rechtstreeks in je mailbox. Onderwerpen zijn:

N

HUMAN DESIGN

N

Online marketing

N

Online ondernemen

"