Online ondernemen kan je oneindig veel mogelijkheden bieden. Je bedrijf ontwikkelen zoals jij wilt, werken waar en wanneer je wilt. En juist door alle coronamaatregelen is het goed om na te denken over online kansen. Een online programma is de droom van veel ondernemers. De mogelijkheden vliegen je om de oren. En als je handig bent en genoeg tijd hebt, kun je veel stappen zelf zetten. Maar niet iedereen wil of kan dat.
Online ondernemen kun je op veel manieren doen. Je kunt het net zo persoonlijk maken als je wilt. Heb je live trainingen en wil je deze online aanbieden zodat mensen je programma volgen zonder dat je er bij hoeft te zijn? Dan is een eigen online leeromgeving niet zo’n gek idee.
Je kunt zo’n leeromgeving op verschillende manieren inzetten: als los programma, als blended-learning (mix met live leren) of als informatievoorziening voor je klanten. Elke mix is zo ongeveer mogelijk. En een andere benaming voor een online leeromgeving is ook wel online academie.
Wakker liggen van technisch gedoe en hoge kosten.
Zelf vind ik het belangrijk dat de technische basis zoveel mogelijk is geregeld. Dat je niet vast zit aan veel te hoge terugkerende kosten.
Geen gedoe met updates, backups en licenties. Het laatste wat je wilt is dat de boel op zwart gaat, jij wakker ligt en op zoek moet gaan naar hulp om van alles te redden.
Voorheen maakte ik al onze websites zelf, met webshop en al. Geweldig leuk om te doen maar de enige helpdesk die er was, dat was ik zelf. Dus toen ik weer begon met ondernemen wist ik zeker: ik wil niet meer wakker liggen van technisch gedoe. Zeker niet voor klanten.
Een online leeromgeving lijkt bijna gewoon.
Maar tot enkele jaren geleden was dat echt niet zo.
In mijn vorige bedrijf ontwikkelden we lespakketten voor onderwijs en groepen. De pakketten gingen op de post of we brachten ze mee bij een workshopdag. Een hele school of organisatie kon zo creatief aan de slag met fotografie.
Maar het was niet altijd haalbaar ons op locatie te laten komen. Juist daarom verkochten we de lespakketten ook los. Al snel bleek er ook behoefte aan de bijbehorende dia-presentaties. Maar hoe dan?
Eerst dachten we aan een uitgeverij. E-learning was nog niet zo gangbaar. Later kwam ik uit bij het e-learning platform Udemy en het idee van een online aanbod was geboren. Dus ging ik in 2013 aan de slag om het aanbod voor online aan te passen. Uiteindelijk werd de volgende stap een WordPress online leeromgeving. En ondanks dat we al veel hadden en ik veel zelf kon, werd het toch een flinke klus om alles te realiseren en natuurlijk ook te verkopen.
Intussen zijn we heel wat jaren verder en kwam het leven er tussendoor zoals dat heet. Plannen zijn er om bij te sturen. Nu help ik andere ondernemers die hun bedrijf online willen ontwikkelen. Eerst online marketing, een online leeromgeving en een passend aanbod aanbod, groot of klein. Nu met e-mailmarketing advies en strategie. En al die andere kennis en ervaring neem ik in mijn rugzak mee.
Het thema ‘online‘ is actueler dan ooit.
Want juist door corona is de belangstelling voor online ondernemen omhoog geschoten. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Heb je die stap al gemaakt dan zit je goed en kun je hoe dan ook anticiperen op de ontwikkelingen. Verder bouwen. Of het nu gaat om een online programma of in combinatie met ander aanbod.
De droom van een online programma kan je bedrijf breken
Maar er zijn ook veel ondernemers waar de wens van een online programma maar blijft rondspoken. Die het wel heel graag willen maar niet weten waar te beginnen. Of die ergens instappen en daarna door de bomen het bos niet meer zien.
Het kan zelfs zo zijn dat je daardoor volledig blokkeert. Je energie wegloopt door de oneindige stroom aan ideeën en vragen. Want door alle gratis weggevers, mooie verhalen, webinars en trainingen kan je hoofd nog veel voller raken waardoor je focus en energie verliest.
En dat nog voor je zelfs maar iets in gang hebt gezet. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd. Dat geldt ook voor je bedrijf online. Niets gaat vanzelf dus ook dat niet. Iets laten bouwen is één ding, of zelf bouwen, je wilt ook dat het wat oplevert. In vrijheid en/of geld.
‘Start before you’re ready’ is een veelgehoorde term.
En ook wel ‘creëren in het moment’. Zeker in de huidige tijd extra actueel. En ja, dat is goed en ook nodig. Want als je niet in actie komt dan kom je niet vooruit.
Ergens starten we allemaal voor we er echt klaar voor zijn. Zo is de weg van ondernemen nu eenmaal, dat hoort er bij. Met vallen en opstaan ontdek je wat werkt en wat (nog) niet. Wat bij je past en wat niet.
Maar wat een online business betreft kan ‘start before you’re ready’ ook averechts werken. Want tussen de droom en het NU zit nu eenmaal een verschil. Er is een weg af te leggen om van A naar B te komen.
Hoe die weg loopt is voor iedereen verschillend. Al zijn een aantal basisstappen wel hetzelfde. Hoe meer je zelf kunt, weet en doet, hoe meer kans op succes.
Hoera, je aanbod staat, en dan?
Ik zie regelmatig hoe er qua aanbod van alles is ontwikkeld en dat is geweldig. Maar dan? Je wilt dit ook verkopen. Je hebt natuurlijk ontwikkeld met een doel in gedachten maar soms sla je hierbij een paar stappen over. Maar dat is niet erg want daar leer je van.
Wel is het jammer als je echt vooruit wilt en je merkt dat je energie weglekt, je blokkert en je bedrijf stagneert. Het kan zo zijn dat daardoor je geweldige idee misschien nooit van de grond komt. Mogelijk kom je zelfs oververmoeid en met een vol hoofd bij je vakantie aan. Omdat je het gewoon even niet meer weet.
En al je aandacht gaat naar die grote online droom en de successen die je ziet bij anderen. Maar wat je niet ziet is de weg die zij echt hebben afgelegd.
Overzicht en inzicht helpt je vooruit
En door nieuwe ontwikkelingen in mijn netwerk zijn er nieuwe oplossingen ontstaan. Oplossingen die het jou als ondernemer veel gemakkelijker kunnen maken.
Het helpt om even pas op de plaats te maken. Je blik naar binnen te richten en te kijken wat al hebt en wat je wilt bereiken. Hoe je dat zou willen doen. En welke stap je het beste kunt zetten. Vaak kun je dat niet alleen. Plan en strategie bepalen, kansen en knelpunten zien, weten welke technische tools helpen en wat je zelf kunt doen.
Tijdens de Strategie Sessie krijg je inzicht in mogelijkheden, en kansen. Het gaat veel verder dan e-mailmarketing alleen.
Want online groeien is mooi, er komt ook wat bij kijken. Online ondernemen is ook gewoon ondernemen. En als je daar meer inzicht in hebt kun je bewustere keuzes maken.
Als je de impasse kunt doorbreken kun je en weer in beweging komen om je bedrijf nog mooier te maken, zowel live als online.