Handige hulpmiddelen om meer te weten over je doelgroep
Als je succesvol wilt zijn met je bedrijf dan is het belangrijk dat je met de juiste klanten werken. Hoe komen die bij jou?
Als je de route kent die je potentiële klant aflegt tot deze bij jou klant wordt dan heb je al veel gewonnen. En ook als je weet hoe lang het gemiddeld duurt voor ze iets bij je kopen. Die informatie kun je gebruiken om meer en sneller klanten te krijgen.
Maar hoe doe je dat? Gelukkig zijn er allerlei handige hulpmiddelen die je helpen om meer te weten te komen over je doelgroep.
Wat moet je weten over je klanten?
Hoe meer je weet over je ideale klant, hoe eenvoudiger het wordt.
Kenmerken die belangrijk zijn om te meten:
- Demografie. Demografische gegevens vertellen je wie je klanten zijn en bevatten gegevens zoals leeftijd, geografische locatie, economische status, gezinssamenstelling en meer.
- Koopgedrag Het is vooral belangrijk om te kijken naar hoe mensen beslissingen nemen over wat ze kopen en wat ze doen op bijvoorbeeld je website en in je e-mailmarketing platform.
Analytics-programma’s geven je daarbij inzicht. Een analytics tool helpt om je publiek te leren kennen.
Google Analytics is een gratis tool die wordt aangeboden door Google. Analytics biedt een schat aan informatie over het gedrag van websitebezoekers. Het vertelt je hoe mensen omgaan met je website, op welke pagina’s ze tijd doorbrengen, via welke bronnen ze naar jouw website komen en nog veel meer.
Via Google Analytics kun je bijvoorbeeld ontdekken welke content van je pagina’s het meest aantrekkelijk is. Op welke pagina’s mensen binnenkomen en waar ze weer vertrekken.
Wat moet je weten over je klanten?
Komen ze op de pagina’s binnen die jij nodig hebt? Zo heb ik ooit een blog geschreven over katten en ondernemen. Heel leuk en het trok ook veel bezoekers. Alleen waren het niet de bezoekers waar ik op zat te wachten. Beter is het als je bezoekers trekt via pagina’s die je strategisch verder helpen. Onderwerpen die echt passen bij wat jij wilt verkopen. Want als het startpunt van je route niet correspondeert met het eindpunt dan schiet je je doel voorbij. Dan heb je niet veel aan deze mensen op je mailinglijst. Door Google Analytics te gebruiken kun je dus de juiste keuzes maken.
Ook Facebook geeft je inzicht over pagina’s en volgers. Daarvoor geldt natuurlijk hetzelfde.
Customer Relationship Management (CRM)-systeem
Met programma’s voor klantrelatiebeheer (CRM) kun je allerlei gegevens over je klanten verzamelen en analyseren. Ze volgen de interactie die je met je klanten hebt, van eerste vragen tot herhaalde aankopen. Een CRM systeem is er van groot tot klein. Je kunt het gebruiken voor klantcontact zoals een klantenservice afdeling maar het is ook handig als je zzp-er bent. Zo kun je als klein bedrijf bijvoorbeeld gebruik maken van Perfectview.
E-mailmarketinplatform met CRM mogelijkheden
Online Onderzoeken
Als je niet rechtstreeks met je klanten kunt praten, kun je gebruik maken van online enquêtes of quizzes. Met tools zoals Survey Monkey kun je enquêtes maken en uitvoeren waarbij je je publiek vraagt wat je maar wilt. Ook Google forms kun je hiervoor gebruiken. Of een tool als ResponseSuite. Het mooie daarvan is dat je dit ook kunt koppelen aan je e-mailmarketing systeem. Beantwoorden mensen je vragen? Dan komen ze – na akkoord – op je e-maillijst.
Om meer reacties te krijgen, kunt je een korting of gratis digitale weggever aanbieden als extra stimulans.
Ook social media platforms bieden mogelijkheden om vragen te stellen: polls en enquetes.
Sociale Media Tools
Sociale media zijn geweldig om meer te leren over je doelgroep. Er zijn veel tools die je inzichten kunnen geven. Met slimme tools zoals Mention kun je onderwerpen kiezen die je wilt volgen. Tools kunnen je helpen bij het analyseren van content en ontdekken van algemene trends, zoals het handige hulpmiddel Google Trends.
Daarnaast kun je op LinkedIn of Facebook ook eenvoudig polls houden. Korte vragen die je inzicht geven.
Maak het persoonlijk
Natuurlijk zijn er veel handige tools beschikbaar. Maar niets is waardevoller dan de relaties die je zelf onderhoudt met klanten. Houd je communicatiekanalen open en moedig mensen aan om contact met je op te nemen. Zorg ook altijd voor een persoonlijk antwoord terug als het even kan.
En bedenk vooral: wat wil je bereiken?