Als je aan e-mailmarketing wilt doen, is het verstandig om met een e-mailmarketing specialist samen te werken. Zo haal je meer resultaat uit je inspanningen want e-mailmarketing is een vak apart. Het gaat namelijk om meer dan het sturen van een nieuwsbrief alleen.

Digitale marketingteams bestaan uit verschillende professionals. Ieder met veel kennis van het eigen vakgebied zoals contentmarketeers, ontwerpers, copywriters, specialisten op het gebied van sociale media en meer.

E-mailmarketingspecialisten vormen ook een belangrijk onderdeel van het team.

Als groot bedrijf kun je beschikken over een heel team maar als kleine ondernemer of zzp-er dan moet je veel zelf doen of bepaalde werkzaamheden uitbesteden.

Online marketing is nu ingewikkelder dan 10 jaar geleden.

De ontwikkelingen gaan snel en er is zoveel te weten en te doen. Je loopt daarbij al snel tegen je eigen grenzen aan. En als je je bedrijf online wilt laten groeien en meer klanten wilt aantrekken dan is het opbouwen van een e-maillijst die je klanten brengt, een essentieel onderdeel van je marketing. En dan hebben we het nog niet gehad over de techniek van het e-mailmarketing systeem waar je mee werkt.

Online marketing noemen we ook wel digitale marketing

En als je echt iets wilt bereiken heb je een strategie nodig. Ook al denk je nu misschien dat dit heel ingewikkeld is of dat het je niet past. Je zult het zien, een strategie geeft je juist rust, overzicht en meer resultaat.

Maar een digitale marketingstrategie is niets zonder een e-mailmarketingspecialist. Deze begrijpt de technische zaken van e-mail, het genereren van verkeer en interactie ( zonder interactie immers geen klanten), en ze zorgen voor conversies en bouwen relaties op met nieuwe en oude contacten die op de e-maillijst staan.

Wat is een e-mailmarketingspecialist?

Een e-mailmarketingspecialist is een digitale marketeer die zich richt op het samenstellen en laten groeien van e-maillijsten, het maken van e-mails, en het koesteren van leads via schriftelijke communicatie: de tekst in de e-mails.

Een e-mailmarketingspecialist werkt met e-mailmarketing software, ze verzenden e-mailcampagnes, nieuwsbrieven en meer, allemaal met als doel het vergroten van de naamsbekendheid en het converteren van geïnteresseerden naar betalende klanten.

Wat doen e-mailmarketingspecialisten?

De taken van een e-mailmarketingspecialist variëren. Over het algemeen kun je denken aan:

  • Creëren en monitoren van e-mailmarketingcampagnes
  • Ervoor zorgen dat het ontwerp en de lay-out van e-mails is geoptimaliseerd,
  • Checken dat mails gebruiksvriendelijk en mobielvriendelijk zijn
  • Proeflezen van belangrijke berichten
  • advies geven over vormgeving en indeling van e-mails
  • De kans verkleinen dat mails in spambox komen
  • E-mailsystemen inrichten
  • E-maillijsten opschonen
  • Geautomatiseerde campagnes maken
  • Automatische e-mailseries inrichten en testen (denk aan funnels)
  • E-mails opvolgen
  • Adviseren over content in e-mails
  • Campagneresultaten volgen en analyseren
  • Extra inspanningen op het gebied van digitale marketing.

E-mail is nog altijd een interessante manier die je moet benutten om leads binnen te halen en je bedrijf te laten groeien

E-mailmarketing specialisten hebben inzicht in marketing, en de klantreis. Ze zetten e-mail in op een klantgerichte en positieven manier met als doel de relatie opbouwen en de verkoop stimuleren.

Met de focus op het opbouwen van relaties, kunnen bedrijven – groot en klein – ervoor zorgen dat ze langdurig klanten behouden met zoiets eenvoudigs en effectiefs als een e-mail. Wat nu?

E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van elke digitale marketingstrategie . Het maakt daarbij niet uit of je een grote of een kleine ondernemer bent. Dus wil je aan de slag met e-mailmarketing en weet je niet waar te beginnen? Plan dan je gratis gesprek in want als e-mailmarketing specialist kan ik je op de juiste manier op weg helpen.