Wat is content marketing en waarom is het belangrijk voor jou als coach?

apr 14, 2023 | Content strategie, Online marketing

Contentmarketing is een effectieve en organische, winstgevende marketingmethode.

Veel grote bedrijven huren iemand in om content te beheren en maken en ook om hun marketingstrategie te bepalen.
Nu ben je als coach of therapeut misschien niet in de positie om iemand in te huren om content marketing voor je uit te voeren.
Niet getreurd want dit brengt jou juist kansen!
Vooral in het begin van je online onderneming, is het eigenlijk veel beter om het zelf te doen. Zo ontwikkel je jouw eigen stem, jouw eigen persoonlijke manier en krijg je meer connectie met je doelgroep.
En dit komt je online zichtbaarheid en groei ten goede. Het geeft je de kans om te leren wat echt voor jou werkt en voor jouw publiek.
Je merkt zelf welk type content aandacht krijgt van de mensen die jij wilt bereiken. En ook wat hun aandacht houdt.
In dit artikel bespreek ik wat contentmarketing eigenlijk is en welke content-items je zoal zelf kunt maken.
Even een stapje terug. Ten eerste, wat is content?
Content is alles waarmee je communiceert met je volgers, potentiële klanten en klanten.
Nu is het thema ‘content’ onlosmakelijk verbonden met de online wereld. Maar ook voor het digitale tijdperk kenden we content. Denk maar eens aan folders, posters en gedrukte magazines. Een voorbeeld daarvan zijn de magazines die je gratis mee kunt nemen bij de supermarkt zoals de Allerhande.
Content is letterlijk inhoud.
En aangezien ik me bezig houd met online marketing bedoel ik hier: “dat wat je plaatst in de online wereld om je bedrijf zichtbaar te maken, klanten aan te trekken en van volgers klanten te maken”.
Content kan dus diverse vormen aannemen. Dat is mooi want zo kun je er je creativiteit op loslaten.

Voorbeelden van content

  • Blogberichten
  • E-mail nieuwsbrieven
  • Mails in funnels
  • YouTube- Facebook-en Instagramvideo’s
  • Berichten op Linkedin, Facebook en Instagram
  • Digitale weggevers
  • Infographics
  • Podcast
  • Presentatie
  • Checklist
  • Pagina’s op je website
  • Veelgestelde vragen
En zo zijn er nog meer mogelijkheden. Simpel gezegd, content vormt uiteindelijk de zichtbare basis van je bedrijf online. Het is hoe je potentiële klanten je kunnen vinden.

Content helpt je gevonden te worden.

Want mensen zoeken op Google naar antwoorden en komen met een beetje geluk op een artikel uit van jou. En dan begint de reis: de eerste stap om van geïnteresseerden klanten te maken.

En natuurlijk is er ook op alle social media kanalen veel content te vinden. Dus heb je daar een mooie post, waar jouw ideale klant zich in herkent, dan kan dat zomaar het begin van een waardevolle relatie worden.
Content, je kunt er niet omheen. Reden dus om er je voordeel mee te doen. Met content kun je waarde toevoegen, op jouw eigen manier persoonlijk en authentiek aanwezig zijn op internet.

Wat is dan content marketing?

Eenvoudig gezegd, met content marketing gebruik je content om je producten en diensten onder de aandacht te brengen van je publiek. Het is het proces van creëren en verspreiden of publiceren van je content om potentiële klanten aan te trekken, de relatie op te bouwen en uiteindelijk klanten te maken.
Het doel van content marketing is om je publiek te raken, en verkoop en winst te gaan realiseren voor je bedrijf.
Elk bedrijf, of het nu één persoon is of een groot bedrijf, gebruikt content marketing (en mogelijk zonder dit te beseffen).
  • Heb je wel eens een recept bekeken op de website Allerhande van Albert Heijn?
  • Of een instructie, beoordeling of out unboxing video bekeken bij Coolblue?
Allemaal content.
Bedenk maar eens hoe je zelf het internet afstruint op zoek naar hulp, informatie en inspiratie. Door de juiste content kom je verder. Zo kun je je zelf helpen of de juiste hulp vinden.
En als het waardevol voor je is dan kom je vaker terug op de website waar je die content gevonden hebt. Je ziet dus dat content overal is.
Met content kun je op een authentieke manier aan marketing doen.
Het is daarom erg belangrijk om content marketing te omarmen. Het helpt je een unieke niche te creëren en winstgevend en concurrerend te zijn. En dat zonder ingewikkelde marketing-trucjes.
Vooral als je mensen via internet wilt bereiken is content een belangrijke factor in je marketing.
Als coach heb je heel veel kennis en ervaring te delen. Dit kun je omzetten in relevante content. Content waar jouw ideale klant blij van wordt en misschien wel met smart op zit te wachten. Maar zolang jij daar niet mee zichtbaar wordt kun jij daarmee niet gevonden worden. En dat is toch ontzettend zonde? Voor jezelf en voor je ideale klant!
Content Marketing is the Only Marketing Left(Seth Godin)

Gebruik content om je zichtbaarheid te vergroten.

Zodat mensen je leren kennen, vertrouwen en van je kunnen kopen. Afhankelijk van hoe je aan klanten wilt komen en wat je bereik is, zal je content marketing een grotere rol voor je spelen.
Het mooie is dat je met content marketing organisch bouwt aan je zichtbaarheid. Natuurlijk duurt het langer als je met blogs je online aanwezigheid opbouwt. Je creëert wel een stevige basis voor je online bedrijf. Daar kun je heel lang de vruchten van plukken.
Dat is anders dan wanneer je in de fuik van het adverteren terechtkomt en daar afhankelijk van blijft.
Definitie volgens CMI
“Content marketing is een strategische marketingbenadering die gericht is op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content. Met als doel een ​​duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en vast te houden – en uiteindelijk om winstgevende klantactie te stimuleren”.

Stop met verkopen en start met helpen

In plaats van je producten of diensten te pitchen, bied je je potentiële klanten en klanten echt relevante en nuttige informatie om hen te helpen hun problemen op te lossen. Want mensen zoeken op internet naar antwoorden. Heel vaak beginnen ze dan bij Google. En jouw content-item kan hen helpen om jou te ontdekken.
je kent waarschijnlijk de term SEO ofwel ‘zoekmachine optimalisatie ”. Wanneer iemand trefwoorden invoert in een zoekmachine, krijgen ze resultaten die overeenkomen met hun gekozen woorden of zin.
Ook jouw potentiële klanten doen dat, net zoals jijzelf toch? Dus hoe mooi is het dan als je zo gevonden kunt worden. Het is een eerlijke, authentieke manier van marketing.
Goed, content is dus belangrijk. Ga daarom eens kijken wat je al hebt gemaakt en waar je kansen liggen. Wat zou jij nu kunnen maken om beter online zichtbaar te worden voor jouw ideale klant?
Stel jezelf daarbij de volgende vragen:
  1. Wat wil je vertellen, aan wie en waarom?
  2. Welke content-items kun je hierbij maken?
Een populaire vorm van content is de digitale weggever. Hoe en waarom? Check hier de gratis Online Business Bundel
Wil je weten hoe je snel meer content maakt met één idee? Ontdek het hier met deze minicursus
Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan met het maken van waardevolle content? Benut dan beter wat je al hebt door te gaan recyclen.

Dit zal je ook interesseren

Zo gebruik je Human Design in je marketing en online business

Zo gebruik je Human Design in je marketing en online business

Human Design wordt steeds populairder. Dus is de kans groot dat je er over hebt gehoord. En als je ondernemer bent dan vraag je je misschien af hoe je deze kennis kunt toepassen in je marketing en online business. Mogelijk heb je je Human Design chart (je blauwdruk)...

Waarom Human Design mijn bedrijf verandert

Waarom Human Design mijn bedrijf verandert

‘Wow’ dacht ik toen ik dat ik mijn chart zag. Volgens Human Design ben ik een Projector .....zie je wel....ik mankeer niets. Er viel een last van mijn schouders. Human Design was al eerder via een uitnodiging op mijn pad gekomen. Toch had ik er behalve voor werk, voor...

Waar komt de naam Ilse denkt mee vandaan?

Waar komt de naam Ilse denkt mee vandaan?

Eigenlijk is het heel simpel. Meedenken is wat ik als vanzelf doe. Kansen zien en onbenut potentieel ontdekken. Anders gebruiken wat er al is. Het grote plaatje zien. Verbanden zien die voor een ander niet altijd logisch zijn.  Toen ik voor de tweede keer begon met...