Niet iedereen heeft nodig wat jouw bedrijf te bieden heeft. Segmenteren helpt je om dit op te lossen. Als je een klantprofiel maakt kun je beter de mensen identificeren die jou wel nodig hebben. Op basis daarvan kun je weer segmenteren.

Met een avatar, ofwel klantprofiel, verklein je de markt. Je hebt beter in beeld waar de pijnpunten zitten, wat de kenmerken zijn van je doelgroep en welke oplossing bij hen past.

Om dit te kunnen doen begin je met het kiezen van je ‘ideale klant’. Want alles wat je weet van je ideale klant helpt je om je klantprofiel in te vullen.

Als je iedereen helpt, help je niemand.

En als je tegen iedereen praat dan hoort niemand echt wat je zegt. Je raakt niemand echt met je boodschap. Dit is omdat je teveel mensen wilt aanspreken. Niemand wilt uitsluiten want stel dat die persoon wel jou klant wilt worden? Dat wil je toch niet missen?

Als je geen duidelijke keuzes maakt, kun je heel druk zijn met het sturen van nieuwsbrieven, posten op social media en het schrijven van blogs. Het risico is dat je te algemeen blijft in je communicatie. Mensen herkennen zichzelf niet voldoende in jouw verhalen. Ze herkennen hún pijn niet.

Wat werkt voor jou?

Check maar eens hoe dat werkt voor jezelf: je ontvangt een e-mail en iemand beschrijft precies wat jij ervaart. Het lijkt wel of deze je gedachten kon lezen.

En je denkt: “Ja, precies, dát heb ik ook!”

Dat gevoel kun je alleen maar oproepen in je marketing als je weet wat er leeft bij de mensen die jij wilt helpen. Als je hoort wat zij je vertellen. Of juist niet vertellen. Daarom is het belangrijk je te verdiepen in wat er leeft bij je ideale klant.

Maar niet alleen dat. Stel dat je een e-maillijst hebt.

Mensen schrijven zich in voor je weggever..

Als mensen op je e-maillijst komen zijn ze niet allemaal gelijk. Als ze zich inschrijven wil het niet zeggen dat ze ook tot jouw ideale klanten behoren.

  • Mensen kunnen verschillende behoeften hebben.
  • Meer of minder aktief zijn.
  • Interesse in een andere oplossing hebben dan jij biedt.
  • Als persoon niet bij jou passen.
  • Een andere oplossing zoeken.
  • Nog niet klaar zijn om met jou te werken.

Kortom, er kunnen vele redenen zijn dat ze je wel volgen maar tóch niet je klant worden.

De nieuwsbrief

Misschien heb je mensen op je lijst van verschillende diensten, workshops en trainingen. En ze komen allemaal samen op dezelfde nieuwsbrief lijst.

Is dat handig?

In zo’n situatie is het goed je te realiseren dat je verschillende mensen bedient. Met verschillende behoeften. Daarmee kun je segementen aanbrengen, kleine groepjes op basis van bepaalde overeenkomsten. Zo stuur je niet iedereen dezelfde boodschap. Voelen mensen zich eerder aangesproken en is het eenvoudiger de relatie op te bouwen.

Hoe segmenteer je je doelgroep?

Er zijn veel manieren om je doelgroep te segmenteren op basis van je doelen. 

Zoals:

  1. Demografie. Mensen die in verschillende gebieden wonen, tot een bepaalde leeftijdscategorie behoren of verschillende inkomensniveaus hebben. 
  2. Psychografie. Klanten en volgers gemotiveerd door verschillende behoeften. Mensen kunnen enorm verschillende persoonlijkheden, levensstijlen en kernwaarden hebben.
  3. Koopgedrag. Het is handig om te weten wie je ‘grote’ product koopt versus de mensen die alleen ‘kleine’ aankopen doen. Zo kun je nieuwe volgers segmenteren in: nog niet gekocht, gekocht en terugkerende klanten. 

En dan hebben we natuurlijk ook de mensen die terugkomen voor alleen je gratis aanbod.

Moet je segmenteren?

Het is altijd handig om te segmenteren, maar er zijn enkele specifieke redenen waarom het extra belangrijk is.  Als je een klantprofiel hebt samengesteld, ontdek je mogelijk een groeiend aantal mensen in je doelgroep die niet aan dit profiel voldoen. Als je dit weet kun je nadenken over de volgende stap: wat ga je doen? Blijf je energie stoppen in mensen die niet bij je passen of focus je op hen die wél bij je passen?

Segmenteren en e-mailmarketing

Als je gebruik maakt van een e-maillijst waar deze mensen op ingeschreven staan dan heb je allerlei mogelijkheden om te segmenteren. Natuurlijk is dit afhankelijk van het e-mailmarketing systeem waar je mee werkt. En van je eigen kennis en vaardigheden.

Bedenk daarbij ook: als je het zelf lastig vind, is er altijd wel iemand die je kan helpen.

Misschien wil je ook segmenteren omdat je zelf andere keuzes maakt in je bedrijf. Passen mensen met bepaalde kenmerken en behoeften minder bij je om welke reden dan ook. Misschien lanceer je een nieuwe producten en diensten of hanteer een andere werkwijze?

Hoe je doelgroep segmenteren?

Wat voor jou de beste manier is om te segmenteren, is persoonlijk.

Ze zeggen wel: kies en ze kiezen jou.

En ja dat wordt niet voor niets gezegd. Iemand die voor jou kiest wilt zich herkennen in wat jij vertelt. Herkenning geeft erkenning en verbondenheid. Het is een belangrijke stap in het opbouwen van de relatie. En het is nu eenmaal gemakkelijker om mensen een boodschap te sturen op basis van wat je van hen weet.

Als je gebruik maakt van e-mailmarketing dan kun je segmenteren op allerlei manieren inzetten.

Het is daarom goed te weten:

  1. Wie wil je helpen, waarom en waarmeee?
  2. Wat weet je al over hen?

En even terug naar de basis? Begin bij je ideale klant en maak daarvan een avatar, klantprofiel. Benut wat je weet in je marketing.

Gebruik het juist e-mailmarketingsysteem

E-mailmarketing inzetten helpt je om op verschillende manieren segmenten aan te brengen. Door de juiste segmenten en de juiste keuzes krijg je meer klanten. Welke kansen laat je hier liggen? Mogelijk is het een goed moment om keuzes te maken.

Hulp bij segmenteren in e-mailmarketing met ActiveCampaign/Mailblue?

Reserveer dan hier je gratis Meedenk gesprek.