Je herkent het vast wel: je bent begonnen met ondernemen zonder te weten dat je een Projector bent in Human Design. En hoe had je dat ook kunnen weten?
Totdat je plotseling kennismaakt met Human Design, en dan begint alles te verschuiven – in je denken, je gevoel, je zekerheden, en je bedrijf. Wat nu? Hoe kun je dingen aanpakken. Vaak loop je onbewust al even te zoeken naar een oplossing om je bedrijf …tja wat? Lekker te laten lopen? Blij te worden van wat je doet? Fijne klanten aan te trekken?
Dus kort gezegd, meestal zijn er al langer signalen tot het verlossende woord komt: Projector! Waarschijnlijk voel je dat je op het juiste spoor bent beland, ook al begrijp je nog niet alles. Eindelijk helderheid over waarom dingen voor jou anders zijn verlopen.
Net als jij, begon ik als ondernemer zonder te weten dat ik een Projector ben. Zonder die kennis van Human Design had ik geen idee hoe belangrijk het is om mijn unieke energie op de juiste manier in te zetten. Natuurlijk deed ik veel dingen intuïtief goed, mogelijk herken je dat ook.
Maar niet alles natuurlijk, want anders loop je op een bepaald moment niet vast. En als je op zoek gaat naar antwoorden en oplossingen dan kun je in andere valkuilen belanden. Want misschien herken je dit: je wilt graag vooruit en zoekt naar manieren om tijd in te halen.
Zonder een helder fundament is het lastig om écht duurzaam te groeien. Dus kun je van de regen in de drup komen en steeds verder van huis raken. Nog meer geld uitgeven en nog meer hulp inschakelen. Tja, en dan kun je fouten maken en dat is jammer. In dit blog vertel ik je meer over de valkuilen waar ik in ben gevallen en die ik ook bij mijn klanten herken. En als je even verder leest, ontdek je zo ook hoe je die valkuilen voor jezelf kunt voorkomen.
We willen snel vooruit gaan
Als Projector is het makkelijk om je overweldigd te voelen door de enorme hoeveelheid kennis, tools en mogelijkheden die er zijn. De verleiding om snelle oplossingen te zoeken, zoals een nieuwe marketingstrategie of het uitbesteden van taken, is groot. Je hoeft maar om je heen te kijken op sociale media om het gevoel te krijgen dat je iets mist. Het nog niet snapt, dat die ander het wel beter zal weten dan jij.
Zeker wanneer je ziet hoe snel anderen hun business laten groeien. Maar in mijn ervaring – en misschien ook in die van jou – leidt deze aanpak vaak niet tot de resultaten waar je op hoopt. De uitdaging? Veel van die oplossingen passen misschien niet bij wie jij werkelijk bent. En als ze niet afgestemd zijn op jouw unieke energie, kunnen ze juist zorgen voor stress en frustratie. Waarom? Je herkent jezelf er niet in, het voelt niet prettig of authentiek. Sommige dingen kunnen zelfs zwaar voelen. Misschien zeg je zelfs tegen jezelf dat je even door de weerstand heen moet. Over je angst heen stappen, in het licht durven gaan staan. Tja, dat kan allemaal zo zijn maar misschien is er eerst iets anders nodig. Kun je al die dingen gewoon nog niet doen, precies daarom!
Het fundament van je bedrijf: een stevige basis
Geef daarom eerst aandacht aan de kern, je basis, je fundament en bouw je business stevig op. En daarmee herpak je jezelf op een manier die klopt.
Stel je jouw bedrijf voor als een huis. De fundering is de basis waarop alles rust; zonder een stevige fundering kunnen alle mooie plannen, logo’s en marketingstrategieën instorten.
Het is verleidelijk om snel door te gaan naar de leuke dingen – een mooie website, branding, noem maar op – maar als de basis ontbreekt, voelt het vaak alsof je steeds opnieuw moet beginnen. Ik herken die verleiding zelf ook maar al te goed.
Ook ik was ooit druk met cursussen en nieuwe tools, steeds op zoek naar dat ene geheim om mijn bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Maar ik ontdekte dat alles begint bij weten wie je bent, wat je wilt bereiken, en hoe jij als Projector impact maakt. Dat geeft richting en zorgt dat al die kennis en tools echt waarde krijgen.
Veel ondernemers, dus ook Projectors, beginnen met het zoeken naar snelle oplossingen en raken daardoor verstrikt in dingen die eigenlijk afleiden. Hier zijn een paar veelvoorkomende fouten die ik regelmatig zie (en waar ik zelf ook mee te maken heb gehad):
Valkuil 1 – Quick Fixes in sales en marketing:
Het lijkt aanlokkelijk om een standaard verkoopstrategie over te nemen, je weet wel stappenplannen en templates die je kunt kopen. Je hoeft ze alleen maar in te vullen. Of je volgt de route van iemand die je vertelt hoe je in een vloek en een zucht 100k kunt maken.
Maar deze ogenschijnlijk snelle methode past vaak niet bij jouw energie als Projector. Ideeën en methodes werken alleen als ze op jouw unieke kracht zijn afgestemd. En op wat jij te brengen hebt, en dat is vast niet hetzelfde als iemand anders. Waarom? We zijn allemaal uniek en we hebben daarom ook allemaal een eigen pakketje te brengen voor de klanten die ons nodig hebben.
Valkuil 2 – Geld uitgeven aan dingen die je helemaal niet nodig hebt.
Deze herken ik zelf maar al te goed. En laten we eerlijk zijn, met veel open centers in je design kun je ook begrijpen waarom je gevoelig bent voor verkooppraatjes van een ander. Of misschien wel voor iets wat je super interesseert en wat je echt een heel leuk onderwerp vindt om in te duiken. Maar dat wil niet zeggen dat je er de energie voor hebt of dat DIT het moment is om er in te duiken. De online wereld is leuk maar kan ook heel verraderlijk zijn! Dus ontdek jij ook allerlei aankopen in he computer waarvan je nu denkt: “Had ikdat wel nodig?” of “Was dat een slimme zet”? weet dan dat je niet de enige bent. Het is mij overkomen en veel van mijn klanten ook.
Valkuil 3 – Geen geld durven uitgeven.
het tegenovergestelde kan ook gebeuren. Je wilt wel van alles en je voelt van alles maar je vindt het supereng om een stap te zetten. Dus doe je maar niks. En je hoopt dat het de volgende maand beter zal gaan. Je probeert met gratis informatie jezelf vooruit te helpen. Dan blijf je aan de veilige kant en weet je zeker dat je geld niet de verkeerde kant op stroomt. Echt, het is super begrijpelijk maar het kan je ook in de angst vasthouden. En wat er ook kan gebeuren: je energie en tijd stroomt de verkeerde kant op en ondertussen blijf je zelf gevangen zitten in je angsten, twijfels en onzekerheden. De oplossing? Voel echt en oprecht wat je nodig hebt en maak de keuzes om te investeren in de juiste hulp. Want vast blijven zitten maakt het meestal niet beter.
Valkuil 4 -te snel taken uitbesteden:
Mogelijk zie je het andere mensen ook doen of krijg je het advies: vraag hulp aan die of die. Hoewel het geweldig klinkt om een team of andere hulptroepen om je heen te verzamelen, kan te vroeg uitbesteden zonder te weten wat je echt nodig hebt juist leiden tot meer chaos en onzekerheid. En een team kan van alles zijn, van een webbouwer tot en logo designer of een Virtual Assistant die mails voor je verstuurt of berichten op social media plaatst. Natuurlijk is het super belangrijk om als Projector niet alles zelf te doen. Tuurlijk, werk uitbesteden ben ik helemaal voor maar….wel in de juiste volgorde. Door is je basis op orde te hebben kunt je beter uitbesteden. Scheelt je bergen geld, tijd en frustratie als je hier dus eerst aandacht aan je basis, jouw eigen fundament besteedt.
Valkuil 5 – Focus verliezen en overweldigd raken
Als je veel informatie verzamelt en gratis weggevers aanvraagt en cursussen koopt, kan je hoofd overlopen. Je raakt nog meer in verwarring. Het kan als een oneindige to-do lijst voelen om dat allemaal door te werken. En zeker als je daarbij ook alle Human Design kennis probeert toe te passen in je eentje, dan kun je het spoor bijster raken. Superzonde van je kostbare energie.
Ook zijn er veel snelle tools die je kunnen helpen maar voor je het weet ben uren kwijt om dat in te richten of raak je op een andere manier in de knoop.
Ja er kunnen veel valkuilen zijn en het is helemaal niet raar als je daar inloopt. Eerlijk gezegd is mij dat ook meer dan eens overkomen.
En zo kun je het overzicht kwijtraken over wat nu écht belangrijk is. Misschien heb je al geïnvesteerd in allerlei programma’s en hulp maar weet je toch nog niet hoe je echt verder komt. Begin eerst bij jouw kernwaarden en jouw unieke Projector-energie, en bouw van daaruit verder.
Hoe je een sterk fundament bouwt – terug naar de basis
Wil je meer rust en richting in je bedrijf? Begin dan eerst bij jezelf. Het is superbelangrijk – en een verademing – om helder te hebben wat jouw waarden zijn, waar je voor staat, en welke unieke energie jij als Projector meebrengt in je werk.
Dit geeft richting en maakt je bedrijf bestand tegen de uitdagingen die op je pad komen. Laat die storm maar komen want jij blijft stevig staan.
Human Design kan hier enorm bij helpen. Het laat je zien wie je werkelijk bent en waar je kracht ligt. Wanneer je dat begrijpt, kun je met veel meer zelfvertrouwen keuzes maken, een koers uitzetten en een bedrijf opbouwen dat écht bij jou past.
De volgende stap: jouw fundament voor Projector succes
Als dit herkenbaar voor je is en je voelt dat het tijd is om dat stevige fundament te bouwen, dan is er goed nieuws. Dit hoeft niet ingewikkeld, duur of langdurig te zijn – en je hoeft het zeker niet alleen te doen.
In mijn programma, de Diamantroute, jouw pad naar Projector Succes, help ik jou als Projector om je bedrijf en jezelf stap voor stap te verankeren in een stevige basis die past bij jouw energie en kwaliteiten. Alles is er al, je hoeft alleen die ruwe diamanten te ontdekken en met aandacht te transformeren naar kansen voor groei,
Zo creëer je een bedrijf die niet alleen groeit, maar die jou ook écht voldoening en balans geeft. Sta jij op een kruispunt en wil je ontdekken hoe je een stevig fundament kunt leggen voor duurzaam succes? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek via mijn website en ontdek hoe de Diamantroute je kan helpen. Dat fundament dat jij nodig hebt, is dichterbij dan je denkt. Dank je wel voor het lezen, en onthoud: met een stevig fundament bouw je een bedrijf dat bij je past én dat bestand is tegen de toekomst.