06-2129 0671 ilse@ilsedenktmee.nl

Social media, online zichtbaar en zelf aanwezig zijn als ondernemer. Krijg jij daar ook wel eens de kriebels van? Toch is het verstandig ook op social media aanwezig te zijn, om meerdere redenen. Die zal ik zo met je delen.

Met social media aan de slag gaan is niet altijd eenvoudig als het niet echt jouw ding is. Persoonlijk heb ik een beetje een haat-liefdeverhouding met social media. Ik gebruik het vooral om contacten te onderhouden en bij te blijven, zowel zakelijk als privé.

En eerlijk gezegd, echt consequent aanwezig zijn en blijven schiet er wel eens bij in. Dat is de reden dat ik hier nu bewust meer tijd voor inplan.

Waar zit jouw doelgroep?

Als je meer wilt bereiken met jouw bedrijf dan is het belangrijk om daar te zijn waar je doelgroep ook is. En dat is dus ook op social media. Zeker nu er minder live bijeenkomsten zijn door alle coronamaatregelen, is online je netwerk opbouwen en onderhouden nog belangrijker geworden.

Maar wat zijn social media eigenlijk?

Social media is een verzamelnaam voor alle onlineplatformen die interactie tussen gebruikers mogelijk maken. En deze gebruikers kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto’s en video’s en informatie delen. En natuurlijk ook discussies aangaan en wat je steeds meer ziet: groepen en communities opbouwen.

Als ondernemer weet je natuurlijk ook dat social media vaak ingezet worden als marketingmiddel. En ondanks allerlei vertrouwenskwesties zit de doelgroep boven 35 jaar nog steeds vooral op Facebook. Maar ook Instagram groeit steeds meer. Tiktok als nieuweling ook maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

Social media, niet meer weg te denken als marketingkanaal.

Marketing is nu eenmaal belangrijk om je bedrijf te laten groeien. Je moet eerst gevonden kunnen worden, zichtbaar zijn. In de breedste zin van het woord.

Hoe moeten mensen anders bij jou terechtkomen? Of doorverwezen worden? Iemand moet weten van jouw bestaan en weten waarom juist jij waardevol bent voor een ander. Je zult ergens moeten beginnen zodat er iets kan gaan gebeuren.

Je hebt iets moois weg te geven: jouw product of dienst en al je kennis en ervaring. En juist daar wil je graag je brood mee verdienen, als het even kan.

Letterlijk online zichtbaar zijn speelt daarin een heel grote rol. Het lijkt eenvoudiger met alle mogelijkheden die er nu zijn. En soms is het dat ook. Maar lang niet altijd. Want wat jij doet, dat doen anderen ook. Of ze doen iets wat erop lijkt. Maar ze zijn jou niet. Gelukkig maar.

social media uitbesteden
Facebook, Linkedin of Instagram?

Social media veranderen snel en ook Google zit niet stil.

Doorgaans kun je niet meer volstaan met een website waar alleen je adresgegevens op staan. Er komt meer bij kijken. Daarover schreef ik een ander artikel.

Maar wat als je wilt groeien met je bedrijf en regelmatig nieuwe klanten wilt aantrekken? Dan moet je zichtbaar worden, juist online. En ook blijven. Het is niet voldoende om hier en daar iets te posten. Alleen maar omdat je dat zelf interessant vindt. Het draait om interactie met je klanten. Kijken waar behoefte aan is. Laten zien dat je ze waardeert en dat je kennis van zaken hebt. Dat je weet wat er speelt.

Je verkoopt niet op social media.

Social media zijn er in principe niet om je diensten direct te verkopen. Je bouwt er vooral een relatie op. Bedenk daarom eerst wat je wilt bereiken en welk kanaal je het beste past. Social media zijn geen doel op zich maar juist een middel om jouw doel te bereiken.

3 redenen om écht te beginnen met social media

1. Naamsbekendheid opbouwen

Op social media kun je laten zien wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent. Maar ook wie je helpt en waarom je dat doet. Juist via social media kun je het persoonlijke gezicht van jouw bedrijf laten zien. Mensen doen immers zaken met mensen.

En als je regelmatig waardevolle informatie en nieuws deelt, gaan anderen jou of je bedrijf als expert in je vakgebied zien en waarderen.

2. Contact met jouw doelgroep

Door social media te gebruiken kun je in contact komen met je doelgroep, je ideale klant. Je kunt het gesprek aangaan en helpen, betrokkenheid tonen. En als je helpt problemen op te lossen, schep je vertrouwen. En juist dat vertrouwen is nodig om zaken te doen.

Ook krijg je zo meer inzicht en kennis van je klanten. Je weet waar het verlangen en de pijn zitten. Als je hierop inspeelt voelen je klanten zich ook gehoord en serieus genomen. Zo zullen ze je onthouden en bij je terugkomen. En juist als ze die ervaring weer delen met hun netwerk heb jij er een ambassadeur bij.

Ook kunnen je (potentiële) klanten je berichten sturen via Messenger en je socialmediakanalen. Houd daarom ook in de gaten op welke kanalen je actief bent. Het is een gemiste kans als iemand contact met je opneemt en je ziet het bericht niet.

3. Meer bezoekers naar je website

Als je in je berichten op social media een link plaatst naar je website, haal je meer bezoekers naar je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een blog door te plaatsen op Facebook of Linkedin. Je website wordt vaker bezocht en door Google hierdoor als waardevol beschouwd. Bovendien zijn inkomende links ook een manier om hoger te scoren in de zoekmachines.

Natuurlijk zijn er meer redenen te bedenken waarom het belangrijk is om met social media te beginnen. Maar voor nu laat ik het hierbij. Het belangrijkste is dat je in actie gaat komen als je nog niets doet met social media.

Lastig om te beginnen

Als je werkt als zzp-er of kleinbedrijf heb je meestal geen personeel om je te helpen bij je aanwezigheid op social media. Dus heb je keuzes te maken. Voor je het weet doe je ad-hoc van alles en kost het je alleen maar energie.

Daarom nog 3 praktische tips:

  1. Op welk social mediakanaal voel jij je het meeste thuis?
  2. Zoek uit of je daar ook je doelgroep treft. Begin daar meer aanwezig te zijn bouw je profiel en pagina op en ga regelmatig berichten posten.
  3. Zoek hulp of volg een cursus als je het lastig vindt alleen te doen.

Vind je het lastig om echt alleen te beginnen of weet je niet zo goed waar jouw doelgroep op zit te wachten? Kom je gewoon tijd tekort? Neem dan eens contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Content Creatie Versneller

Schrijf je in voor Marketing Meedenk Tips

EN ONTVANG DE CONTENT CREATIE VERSNELLER GRATIS.

Ontdek hoe je met één content idee zes keer zichtbaar wordt online zonder dat dit je veel tijd kost.

Je bent succesvol ingeschreven