Misschien klinkt het als een open deur maar toch is het een veelgemaakte fout. En het is ook niet zo simpel.
Dan is het niet altijd eenvoudig om in de schoenen van je ideale klant te gaan staan. Je hebt al zoveel kennis en ervaring, dat denk je niet zomaar weg.
Je lezer is niet geïnteresseerd in jou en je problemen.
Ze denken aan hun eigen problemen en worstelingen. Dit betekent niet dat de lezer egoïstisch is, maar alleen dat deze menselijk is. De meeste mensen op internet zoeken naar content die hen op de een of andere manier waarde biedt.
Alle mensen praten graag over zichzelf wordt wel gezegd. Het wil niet zeggen dat ze geen belangstelling hebben voor jou maar bekijk het zo: iemand heeft een probleem en zoekt daar een oplossing voor. Jij biedt die oplossing op jouw persoonlijke manier.
Jij bent de gids die hen op weg helpt!
Dan komen ze jou tegen. Jij bent de helpende hand, de gids die hen op weg helpt. Hen helpt de problemen op te lossen waar ze van wakker liggen. Dat jij de juiste persoon bent, de expert op jouw vakgebied, kun je laten zien door het delen van de juiste content.
Hoe biedt content waarde?
De belangrijkste is dat de content de lezer op de een of andere manier helpt. Veel van de internetcontent die je ziet, is van een “hoe” -karakter.
Artikelen leren lezers hoe ze eenvoudige problemen kunnen overwinnen of veranderingen in hun leven kunnen aanbrengen om hun doelen te bereiken. Als je content dit soort hulp biedt, zal het voor hen zeer waardevol zijn.
Moet het serieus of ernstig zijn?
Een lezer kan content ook waardevol vinden als het inspireert of gewoon vermaakt.
De sleutel is dat je lezers leert begrijpen en ontdekt waar ze naar zoek zijn als het om online content gaat. Wat waardevol is voor de lezer, wordt bepaald door de lezer en hun smaak, hun levensstijl , hun problemen, enzovoort. Je kunt marktonderzoek uitvoeren zodat je begrijpt wat waardevol is voor uw lezer.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Het lijkt nu misschien heel ingewikkeld maar je kunt klein beginnen. Het geeft je veel inzichten en helpt om succesvol te worden online.
De relatie met je publiek
Het is belangrijk om te beseffen dat elk stukje content dat je publiceert, een onderdeel is van het opbouwen van een relatie met je lezer. Je publiek en uiteindelijk ideale klant.
Relevante, inspirerende en inhoudelijk goede content wekt een gevoel van waardering en loyaliteit op. Als mensen er blij van worden, het gevoel hebben dat het hen verder brengt dan resoneert het met hen.
Als je content goed is, zal je lezer je gaan zien als een deskundige een expert waar ze graag meer van willen horen. En als die content op je website staat, dan kun je hen verleiden in te schrijven voor je gratis weggever of nieuwsbrief en inspiratie mails.
Content kun je immers ook delen in je e-mails die ze daarna van jou ontvangen. Daarom is het handig een e-maillijst op te bouwen.
Het mooiste is het als je lezers je content op sociale media delen en anderen erover vertellen. Zo zien meer mensen je bericht en je komt geloofwaardig over. Er zijn verschillende manieren om dit principe in te zetten in je marketing.
Leer je ideale klant kennen
De sleutel tot het opbouwen van de relatie met je publiek is niet alleen je lezers kennen, maar ook om je relatie met hen te onderhouden. Dit kun je doen doen door meer over je lezers te weten te komen terwijl je met hen blijft communiceren. Maak contact met hen op sociale media en ga in gesprek. Luister naar wat ze je vertellen.
Heb je een e-maillijst? Ook dan heb je veel mogelijkheden om met je volgers in gesprek te gaan.
Besteed oprecht aandacht aan feedback van je volgers, zowel direct in termen van opmerkingen of berichten, als indirect in termen van delen, klikken en ander gedrag.
Wees authentiek
Als je wilt dat je content resoneert met je ideale klant, moet je authentiek zijn. Jezelf echt laten zien zoals je bent, op de manier die bij je past. Je niet anders voordoen dan je bent. Het gaat erom dat je consistent bent in al je marketing uitingen, op jouw persoonlijke manier.
Ze zeggen wel: Jij bent je bedrijf
Jij bent je bedrijf zeggen ze wel. Zeker als je zzp-er bent zoals coach, trainer of therapeut. Mensen doen zaken met mensen. Dit kun je laten zien door content persoonlijker te maken.
Maak verbinding met je publiek
Een manier om verbinding te maken, is door de toon van je content persoonlijk te maken. Schrijf op een vriendelijke en spontane toon, zoals je ook met vrienden praat. Dat geldt voor alle content die je maakt. Of het nu een blog, vlog of e-mail is. Het hoeft niet allemaal zo ingewikkeld te zijn.
Stel je voor dat je een e-mail naar iemand schrijft. Hierdoor klinkt je content als een persoonlijk gesprek, dat veel beter herkenbaar is dan een formeel bericht.
Mensen voelen zich veel meer aangesproken door menselijke berichten die prettig weglezen en goed te volgen zijn.
Let ook op dat je woorden gebruikt die jouw ideale klant herkent:
spreek de taal van je klant, zonder je eigen stem te verliezen.
Laat je persoonlijkheid zien in content die je deelt
Een andere manier om contact te maken, is door persoonlijke verhalen te delen. Het is prima om je persoonlijke kant te laten zien waar je dit kunt linken aan content voor je bedrijf. Persoonlijke verhalen of anekdotes zijn erg populair. Ze zijn leuk en gemakkelijk te lezen en geven je content een persoonlijk tintje. Je lezers ontdekken zo dat jij ook gewoon een mens bent, net als zij. Ze kunnen dingen herkennen in jou. Zo bouw je de relatie op.
Maar…overstelp hen niet met persoonlijke verhalen. Het gaat immers niet om jou. Ze hebben alleen jou nodig om hun probleem op te lossen. Ze sluiten aan bij jou omdat jij hen kan helpen op jouw persoonlijke manier.
De beste manier om een balans te vinden, is door waar mogelijk persoonlijk te worden, maar zorg ervoor dat het nog steeds relevant en waardevol is voor de lezer.
Vind je het lastig om de juiste content te bepalen in combinatie met e-mailmarketing? Plan dan een je Meedenksessie van 1 uur zodat ik je direct inhoudelijk op weg kan helpen.