Onlangs was ik op vakantie in Zeeland. Heerlijk! Even afschakelen van alle dagelijkse werkzaamheden. En het was echt zomerweer terwijl het toch echt september was. Ik ga eigenlijk nooit op vakantie in Nederland maar door de coronamaatregelen zoeken we het toch liever dichtbij huis dit keer.

Maar er viel me iets op. En dat zette me aan het denken. Het wandel- en fietsgebied bij de haven van Cadzand is vernieuwd en eerlijk waar, het ziet er schitterend uit.

Maar het was daar chaos!

Op deze drukke zondag kwamen fietsers en voetgangers van alle kanten bij elkaar. Er ontstonden opstoppingen. 

Veel mensen wisten niet goed wat er van ze verwacht werd. Welke kant moeten we op? Waar voor fietsers en waar voor wandelaars? Ouders met kinderen, mensen met rollators, wielrenners, dagjesmensen. Het krioelde allemaal door elkaar. Wat is hier de bedoeling? Het plein is met zoveel zorg mooi gemaakt! Maar of het werkt?

Dat soort situaties zie ik ook wel eens in marketing en communicatie bij klanten: soms doe je zo je best om het goed te doen dat je ongemerkt hindernissen opwerpt voor je ideale klant. En dat is zonde van al je inspanningen.

Je bent geweldig goed in je vak, hebt een prachtig aanbod.

Via je netwerk komen klanten wel. Maar online? Dat is toch een ander verhaal. En als je zo je best doet krijg je het gevoel dat online marketing gewoon niet werkt voor jou. Maar hier kunnen diverse oorzaken voor zijn. Neem als voorbeeld het onduidelijke verkeersplein.

Het kan zomaar zijn dat je ergens duidelijker kunt zijn zodat je boodschap beter over komt. Dat je net niet de juiste woorden gebruikt in je online communicatie óf dat je zaken net iets anders kunt inrichten. Tussen zichtbaar worden, verbindingen maken met je doelgroep en de relatie opbouwen zodat je ook kunt verkopen zitten zoveel stappen.

Dan is het niet zo gek dat je soms een stapje overslaat of gewoon niet ziet wat anders kan. Zelf zit je zo vaak in je eigen materie en loop je misschien tegen praktische grenzen aan. Maar toch…hier bewust van zijn is al een eerste stap.

Kijk daarom eens met andere ogen naar je online marketing. Hulp nodig? Ik denk graag mee met jou èn je ideale klant voor meer resultaat online.