Een van de meest voorkomende vragen die ik van klanten hoor is hoe je een gratis e-book kunt delen via je website.

Als je dit eenmaal een keer hebt gedaan dan weet je het voor en volgende keer. Dan is het simpel. Maar dat is met alles. Als je het nog niet eerder hebt gedaan heb je het eerst uit te vinden.

Het bezorgen van een gratis weggever, zoals een e-book via je website kan verwarrend zijn. Want hoe doe je dat precies? Je denkt misschien: gewoon een plaatje op mijn website toch, zo’n knop en dan …..

Toch komt er iets meer bij kijken.

Ik zal een paar mogelijkheden met je delen.

Waar je je gratis e-book kunt hosten.

Een digitale weggever is meestal een PDF-document. Mensen kunnen dit aanvragen en dan downloaden naar hun computer. Voordat het zover is moet je het document dat je hebt gemaakt ergens ‘hosten’ en dat betekent opslaan.

Om zo’n gratis e-book te bezorgen, moet je eerst:

  1. Je bestand ergens opslaan. Dat betekent gewoon dat je het bestand ergens bewaart, in de cloud, waar je abonnees toegang toe hebben.
  2. Dan genereer je een link, een url naar dat document.
  3. En via die link kan de ontvanger het downloaden naar zijn of haar computer.

Waarmee maak je een gratis e-book?

Om zo’n PDF document te maken zijn verschillende programma’s beschikbaar.

  • Ik gebruik meestal Canva, het is heel populair en je kunt er gratis mee starten.
  • Met Beacon kun je een e-book en ook een downloadpagina maken
  • Maar ook met Pages op Mac kun je mooie dingen doen. Dus werk je toevallig met een Mac check dan daar eens je mogelijkheden.
  • Daarnaast heeft Adobe verschillende programma’s. Dus als je daar al mee werkt zoek dan niet verder.

Het PDF-document gratis opslaan in de cloud:

  • Op je blog
  • of website ( check de mogelijkheden)
  • Op een site voor het hosten van bestanden zoals Google Docs, of Dropbox

Hoe je het gratis e-book bij je abonnee’s bezorgt.

Nu je je freebie ergens hebt opgeslagen, is het tijd om het in de inbox van mensen te krijgen.

Er zijn een paar manieren om eenvoudig de content te leveren:

  1. In een e-mail die meteen wordt verstuurd nadat iemand zich heeft ingeschreven voor je e-book.
  2. Op een downloadpagina waar je mensen na aanmelding naartoe stuurt.

Om het per e-mail te versturen en mensen daadwerkelijke op je e-maillijst te krijgen, heb je een e-mailmarketingsyteem nodig dat automatisch mails kan versturen.

Je hebt vast wel eens gehoord van

  1. ActiveCampaign (in Nederland veel verkocht door Mailblue)
  2. Mailblue (=ActiveCampaign door een Nederlandse reseller)
  3. Mailchimp
  4. LaPosta
  5. MailerLite

Ik werk het liefste met ActiveCampaign/Mailblue omdat dit platform met heel veel andere systemen en programma’s kan samenwerken ofwel communiceren. Zo wordt je e-mailmarketing systeem een onderdeel van veel processen. Kun je het ook koppelen aan je webshop.

Als je meer wilt weten over verschillende e-mailmarketig systemen heb ik hier een handige checklist voor je

Mijn voorkeur heeft het om de link naar de download te leveren in de bevestigingsmail, wat een stap scheelt!

Zo voorkom je dat mensen op een andere manier op je downloadpagina komen of een vals emailadres opgeven en het wél kunnen downloaden.

Wanneer iemand zich aanmeldt voor je e-mail op je website, krijgen ze in de eerste mail de bevestiging en de link naar het e-book.

En de kunst is natuurlijk om nadat ze het ebook hebben gedownload te zorgen dat ze klant bij je worden. Je kunt er ook voor kiezen een aanbieding te plaatsten op de bedankpagina. Dit is de pagina waar het contact op komt nadat hij/zij het e-mailaders heeft ingevuld.

Natuurlijk kun je dit alleen doen als je zo’n product al hebt en ze kunnen bij je afrekenen via je webshop. Hoe interessant ook: het hoeft niet allemaal tegelijk.

Het allerbelangrijkste is het gratis e-book delen via je website.

Het aanvragen van het e-book is een eerste stap naar een relatie die je kunt opbouwen. Daarna komt de rest. Nog een handige tip: maak het e-book met het eind in gedachten. Zorg dat het onderdeel wordt van je online marketing strategie. Want juist dat brengt je de meeste klanten. Wil je hier meer over weten? Kun je technische en strategische meedenk hulp gebruiken? reserveer dan je gratis meedenkgesprek. Wedden dat je verder komt?