Wat is een mailinglijst?
Een e-maillijst of mailinglijst is een verzameling e-mailadressen van mensen die:
- Zich hebben ingeschreven op je nieuwsbrief, tips of inspiratiemail.
- Hebben aangemeld om je gratis product zoals een digitale weggever te ontvangen. (let op: AVG)
- Iets van je gekocht hebben.
- Aangemeld zijn voor acties en evenementen zoals een webinar.
- Een afspraak met je hebben gemaakt en je e-mails willen ontvangen
Wat de reden ook is, deze mensen hebben je toestemming gegeven om hun e-mailadres op een lijst te zetten zodat ze je e-mails ontvangen. Zonder toestemming mailen mag dus niet zomaar. Check daarom altijd de regels volgens de AVG.
7 redenen waarom een e-maillijst belangrijk is
Hoewel e-mail al heel lang bestaat, heeft het nog steeds veel voordelen en blijft het werken.
Iedereen kan schrijven en heeft waardevolle informatie te delen, ook als je denkt dat het niet zo is (ja, echt waar). En als je onzeker over voelt dan is hulp zo ingeschakeld.
Beginnen kan best spannend zijn maar iedereen kan een e-mail sturen. Daarna kun je verder optimaliseren en uitbouwen waardoor je lijst winstgevend wordt.
Hier de 7 belangrijke voordelen van een e-maillijst.
1. E-mailmarketing heeft hogere ROI dan welk ander marketingkanaal dan ook.
(ROI staat voor Return On Investment. Het geeft het rendement aan op jouw investeringen).
In feite genereert e-mail $ 42 voor elke bestede $ 1, (ROI van 4.200% )(Bron Hubspot). Natuurlijk zullen deze cijfers per naar veranderen maar feit is dat het zinvol is om te investeren in emailmarketing.
Het is verleidelijk om rond te hangen op Facebook en Instagram omdat je denkt dat het je niets kost. het kan gewoon leuk zijn om op social media te zitten maar check eens hoe de tijd door je vingers glipt?
Het zijn populaire kanalen met gemakkelijke toegang tot je doelgroep. Maar hoe effectief is het werkelijk Tijd is immers ook geld. En dat niet alleen. Want juist als Projector is het heel belangrijk goed voor jezelf te zorgen en te kiezen waar je energie van krijgt.
Voel je hoe je energie wegloopt of hoe je bitterheid kunt ervaren door alles wat je ziet?
2. 6x meer kans om een klik te krijgen van e-mail dan een bericht op social media.
Daarnaast: Social media platforms willen iedereen binnenboord houden op hun eigen kanaal. Het wordt steeds ingewikkelder mensen vandaar naar je website of blog te leiden.
Bedenk eens hoeveel tijd je besteedt aan het promoten van je blog of aanbod. Hoeveel van die tijd wordt besteed aan sociale media versus e-mail?
Het is daarom veel slimmer om mensen voor je e-maillijst uit te nodigen zodat je daar verder de relatie kunt opbouwen en verdiepen. Mensen die jouw bericht ontvangen, willen graag van je horen. Ze hebben zich niet voor niets ingeschreven voor je e-maillijst en zijn alleen daardoor al meer gemotiveerd om te klikken op een link in je bericht.
3. E-mail lezers hebben meer kansen om je content echt te consumeren.
Bij het laten groeien van je bedrijf draait het allemaal om het creëren van betekenisvolle relaties met je publiek, je lezers. Zij zijn degenen die mogelijk je klant zullen worden.
Wanneer jouw e-mail bij een lezer in de inbox belandt, praat je met hen één-op-één. Zo voelt dat, check maar eens bij jezelf hoe je emails ervaart die je ontvangt.
Anders is het met openbare berichten op sociale media. Met e-mailmarketing kun je eenvoudiger een gevoel van loyaliteit, persoonlijkheid en vertrouwen opbouwen. En dan hebben we het nog niet over de technische aspecten gehad.
4. Je e-maillijst is met een doel gebouwd
Wanneer geïnteresseerden updates van je wil ontvangen, zullen ze het aanmeldingsformulier op je website invullen en hun e-mailadres achterlaten.
De mensen die dit doen, nemen de tijd en moeite omdat ze echt graag van je willen horen. Ze zijn dus al geïnteresseerd en nemen bewust actie.
Daardoor is de kans groter dat ze je e-mails openen en nieuwsgierig zijn naar wat je te vertellen hebt. Ze zijn ontvankelijker voor je berichten en zullen eerder je berichten echt lezen. Met het samenstellen van de e-mails kun je hiermee rekening houden.
76% heeft het afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht via het kanaal e-mail.
5. E-mail kun je zeer gericht toepassen
Mensen die zich doelgericht aanmelden voor je e-maillijst, zullen waarschijnlijk eerder klant bij je worden. Simpel gezegd: zij hebben een probleem en jij de oplossing. Daarom willen ze jou volgen en meer van je weten.
Jij kunt al weten waar ze in geïnteresseerd zijn. De tijd en route zal leren of ze ook je klant worden. De boodschap persoonlijker maken helpt daarbij. Dit doe je o.a. door te segmenteren.
Segmenteren van je e-maillijst gaat over het verdelen van je lezers, je contacten, op basis van overeenkomsten. Zo kun je hen meer persoonlijke en relevante e-mails sturen. Anders dan een algemene nieuwsbrief overal naar iedereen.
Door te segmenteren in groepen, kun je zeer gerichte e-mailcampagnes maken die stimuleren om meer klikken en actie te ondernemen. En daardoor haal je weer betere resultaten. Zo bouw je aan een mailinglijst die klanten brengt.
86% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op één of meerdere mailings ingeschreven.
6. Je bouwt aan je marketing fundament
Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet zo belangrijk, maar met je e-maillijst, bouw je een stevige basis voor je marketing. Je bepaalt zelf wanneer je mensen mailt die op je lijst staan. Sociale media zijn vluchtig en veranderlijk terwijl e-mailmarketing stabiel blijft.
Bekijk het zo: Social media kanalen zijn niet van jou. Instagram, Facebook of Twitter kunnen je blokkeren ( en ja, echt ik hoor het steeds vaker) Voor je organisch bereik ben je afhankelijk van de grillen van dat platform. Niet iedereen ziet je bericht. En als je er niet van houdt om Reels te maken dan is Instagram al minder interessant. Zomaar een voorbeeld. En mogelijk heb je helemaal geen zin om ook op TikTok actief te worden, wie weet wat het volgende platform wordt? Zo kun je bezig blijven.
Maar met e-mailmarketing heb je de contacten zelf in handen. Je bepaalt zelf wie je bericht ziet en wat je naar wie stuurt en hoe je mails schrijft. Hoe dan ook, het is een aanvulling op al die platforms en vormt een belangrijke basis die je juist rust kan brengen. Ook in niet onbelangrijk toch?
7. E-mail is toegankelijk voor iedereen én voor alle leeftijden
67% van de Nederlanders gebruikt e-mail voor de ontvangst van aanbiedingen en exclusieve deals.
Veel mensen lezen hun mail bij voorkeur op een smartphone. Dit geldt ook voor 65+. Je hebt dus geen computer meer nodig en kunt e-mails lezen op elk moment van de dag, waar dan ook.
Gemiddeld vindt 70% van de Nederlanders het gebruik van e-mail prettig en slechts 4% vindt e-mail ouderwets
Wat je nodig hebt om een e-maillijst op te bouwen
Nu weet je hoe belangrijk het is om een e-maillijst op te bouwen en waarom het negeren van dit gebied van marketing van je bedrijf niet handig is.
Maar wat heb je nodig om aan de slag te gaan met het bouwen van je e-mail lijst?
- Een blog of website.
- Een e-mailmarketingservice (om je e-mails te bezorgen) en de e-mailadressen te verzamelen)
- Opt-in formulieren (waar mensen zich aanmelden) of wel inschrijven voor je lijst.
Welke technische oplossing heb je nodig om te mailen?
Er zijn veel mogelijkheden als het gaat om het kiezen van een e-mailmarketing platform om je berichten mee te versturen. Bij het uitzoeken welk e-mail marketingsysteem voor jou passend is, moet je goed onderzoek doen en verder kijken dan vandaag. Realiseer je dat goedkoop ook duurkoop kan zijn. Gratis is daarom lang niet altijd de oplossing.
Ontdek de beste functies en mogelijkheden voor het doel dat je voor ogen hebt.
Zelf ben ik fan van ActiveCampaign (in Nederland ook verkocht onder de naam Mailblue) Maar er zijn natuurlijk ook andere systemen die misschien beter bij je passen.