Nieuwe klanten heb je altijd nodig. En het liefst wil je dat deze natuurlijk automatisch binnen komen rollen. Maar helaas gaat nieuwe klanten krijgen niet zomaar vanzelf dus heb je een manier nodig waarop je meer nieuwe klanten kunt aantrekken. En dat wil niet zeggen dat je aan ieders deur hoeft te rammelen op zoek naar werk (of dat je dit gevoel krijgt).
Klanten aantrekken kost tijd en aandacht. Nou heb je natuurlijk wel meer te doen dus is het slim een paar manieren te vinden die leuk zijn, bij je passen en niet al je tijd en energie opslorpen.
Zelfs als je genoeg werk hebt en je agenda vol is, heb je zicht op meer nieuwe klanten nodig. Want je weet nooit wanneer je zonder werk komt te zitten. Of even geen programma’s zult verkopen. Ook als je denkt dat je een vaste stroom aan klanten hebt, kan deze zomaar stil vallen als je het niet verwacht.
Het kost tijd om relaties te onderhouden maar soms liggen er ideeën voor het oprapen. Alleen denk je er niet altijd aan. Dat merk ik ook bij mijn klanten. Daarom deel ik hier 6 methoden om meer nieuwe klanten te vinden.
1.Vraag een doorverwijzing voor nieuwe klanten
De beste business komt van doorverwijzingen. Een tevreden klant vertelt anderen over jou en de oplossing die je biedt. Mond tot mond reclame is de beste reclame zeggen ze wel. Het schept vertrouwen. En als je blij wordt van die ene klant dan is de kans groot dat die ook anderen doorverwijzen naar jou. De oplossing voor meer nieuwe klanten ligt daarmee soms dichterbij dan je denkt.
We wachten meestal tot verwijzingen vanzelf plaatsvinden, maar je kunt er ook om vragen of mensen er op een uitnodigende manier voor belonen met iets extra’s.
Ook al lijkt je dat misschien spannend. Wanneer je positieve feedback van een klant ontvangt, vraag dan gewoon of er iemand is die ze kennen en die jouw hulp ook kan gebruiken. Heel vaak hebben mensen niet in de gaten dat het zo eenvoudig kan zijn om elkaar vooruit te helpen. En als die klant ook jouw ‘ideale klant’ is, dan is de kans groot dat deze jou nieuwe ‘ideale klanten’ brengt.
2.Word lid van sociale mediagroepen
Social media kan ook heel belangrijk zijn bij het vinden van meer nieuwe klanten. En dat gaat dan niet alleen om het posten wat jij zelf wilt delen. Ben je zelf actief in groepen? Dat kan je gouden kansen bieden. Vooral Facebook heeft veel groepen die interessant zijn om verder te ontdekken.
Zo zijn er groepen over veel verschillende onderwerpen. Hier komen mensen om vragen te stellen en gemeenschappelijke interesses bespreken. Kijk eens anders naar die groepen. Waar kun je actief zijn en jezelf laten zien op een authentieke en behulpzame manier? In welke groepen tref je ook jouw klanten?
Als je daar actief bent, vergroot je je zichtbaarheid. Laat zien dat je anderen kunt helpen. Zo wordt je expertise zichtbaar en zal je opvallen. En als je je eigen profiel-informatie helder hebt, zullen mensen hierop kijken en contact met je opnemen, vroeg of laat. En als je je verdiept in Human Design kun je checken hoe je dit volgens jouw design op een passende manier kunt doen.
- Is jouw strategie reageren op het juiste moment
- of wachten tot je uitgenodigd wordt?
Meer nieuwe klanten krijgen heeft veel te maken met wie jij zelf bent. En precies daar helpt Human Design je ook bij.
3. Spreek op evenementen
Vind offline branche-evenementen en bijeenkomsten waar je kunt spreken. Echt, dat kan zo leuk en inspirerend zijn. Denk bijvoorbeeld aan netwerkbijeenkomsten waar je al lid van bent. Regelmatig is er vraag naar nieuwe sprekers. Misschien weten mensen niet eens wat jij kunt vertellen. Dat is een gemiste kans toch?
En als het bekend terrein voor je is, dan is het eenvoudiger zo’n stap te zetten. Het levert je zichtbaarheid op en je vergroot je expert status. Heb je het nog nooit gedaan en zoeken ze nieuwe sprekers in jouw netwerk? Trek dan gewoon de stoute schoenen aan en ik weet zeker dat het een toffe ervaring wordt. Laat je uitnodigen of geef aan wat jouw bijdrage kan zijn.
Geef een presentatie over een onderwerp dat verband houdt met het werk dat je doet. Nodig deelnemers uit om je online te volgen. Of bied hen een speciale korting of iets anders leuks aan. Doordat je hen iets leert ben je al begonnen met het opbouwen van de relatie. Ze gaan je daarmee vanzelf zien als deskundig op jouw gebied.
En als je hen iets van waarde geeft dat ze kunnen gebruiken zullen ze je zeker onthouden. Nog mooier is als je hen kunt toevoegen aan je e-maillijst. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Op die manier kan je offline netwerk je helpen om meer klanten te krijgen.
4.Webinars houden levert ook meer klanten
Je kunt ook je kennis online delen met webinars. Een webinar is een vorm van online presentatie, lezing, workshop, Masterclass of seminar en wordt gehost via het internet. Het mooie van webinars is dat je dat allemaal online kunt doen. En als ze eenmaal echt goed zijn en je klanten brengen dan kun je jouw webinars ‘evergreen’ maken zodat ze automatisch voor je werken.
Webinars zijn zeer betaalbaar om te doen en mensen kunnen overal vandaan meedoen. Terwijl je je expertise deelt met deelnemers, kun je een relatie met hen opbouwen. Juist webinars zijn ook interessant om meer te ontdekken over je volgers. Je kunt er vragen stellen en op basis van de antwoorden je boodschap aanpassen. Zo bereik je veel mensen in één keer. En meestal krijg je uit zo’n webinar vanzelf nieuwe klanten.
5.Verdiep je in jouw Human design
De route van een ander volgen, brengt je niet altijd de klanten die je nodig hebt. Het is heel simpel: jij bent die ander niet. Misschien probeer je een bepaalde strategie uit en voelt dat na een poosje helemaal niet fijn.
Je verdiepen in je eigen persoonlijke blauwdruk, jouw Human Design kan je daarom helpen af te stemmen op wie jij werkelijk bent. Het lijkt misschien ingewikkeld maar als je weet waar je moet kijken en hoe je dit kunt toepassen in je bedrijf zul je al snel ervaren dat je meer klanten aantrekt die echt bij je passen. Je kunt zo je eigen persoonlijke strategie ontwikkelen, en geloof me, zo voorkom je echt dat je energie wegloopt. Vraag de Online Droombedrijf Routekaart aan daarmee help ik je eenvoudig op weg.
6. Gratis weggever: trek meer nieuwe klanten aan
Je kunt ook je mailinglijst opbouwen en een e-book, checklist of andere digitale download maken. Dit geef je weg in ruil voor het e-mailadres van de inschrijver. Maar ga hier wel zorgvuldig mee om. Zo’n weggever bevat informatie die belangrijk en waardevol is voor de ontvanger. Je kunt dit aanbieden op je website en andere plaatsen zoals social media. E-mailmarketing is een geweldige manier om de relatie op te bouwen met je volgers en nieuwe klanten te krijgen. En om je te helpen de optimale start te maken staat hier het E-mailmarketing Startpakket voor je klaar. Zo kun jij in no-time nieuwe contacten verwelkomen Heb je al een e-maillijst? Ga hier dan mee aan de slag en kijk hoe je daar meer klanten mee kunt realiseren. En als je dit lastig vindt, weet dat je dit onderwerp ook kunt bespreken tijdens de VIP Online Marketing Sessie met Human Design.
Nog geen mailinglijst? Dan is dit het moment om daarvoor wel in actie te komen.
Ontwikkel jouw persoonlijke marketing route
Ontdek wat bij je past en waar je blij van wordt. Probeer uit wat werkt voor jou en volg de resultaten. Strategisch aan marketing doen is kijken naar de lange termijn. Niet alleen naar wat vandaag werkt maar ook morgen. En precies daar helpt – ja komt het weer – jouw design je bij. Daarover schreef ik dit artikel, en echt het is niet zo ingewikkeld als je denkt. Want als je altijd blijft doen wat je altijd doet en het levert je niet de resultaten op waar je op hoopt dan is het tijd om andere stappen te zetten.
Nieuwe klanten of meer klanten?
Zoals gezegd heb je altijd nieuwe klanten nodig. Hoeveel dat er zijn voor jou is heel persoonlijk. Geleidelijk heb je een heel arsenaal aan technieken om meer nieuwe klanten te vinden. Of door hen ontdekt te worden. Als je weet wat bij jou past dan is het zaak dit de tijd te geven.
Ga onderzoeken wat voor jou werkt en bij welke strategie je rust en houvast vindt. Gooi niet alles meteen overboord als het resultaat wat langer duurt. Er is geen quick fix om hele bergen klanten zomaar automatisch aan te trekken zonder dat je er iets voor doet.
Kies een paar methodes en verbind die in een passende lange termijnmethode, jouw persoonlijk strategisch plan. Zo heb je altijd een basis om op terug te vallen.
Je ontdekt steeds beter wat voor jou werkt en wat je gemakkelijk verder ontwikkelt. Spring niet van de hak op de tak en voorkom dat je in ‘op goed geluk marketing’ blijft hangen. Lees hier meer over strategie en wat dit je oplevert.
Denk je nu, jaja, nou ik zou graag eens persoonlijk van gedachten wisselen over al die mogelijkheden? Check dan hier hoe ik je kan helpen. En download de routekaart op weg naar jouw droombedrijf