Nieuwe klanten heb je altijd nodig. Dat betekent dat je doorlopend bezig moet zijn met het genereren van leads: geïnteresseerden die je klant kunnen worden. En dat kost tijd en aandacht.

Zelfs als je genoeg werk hebt en je agenda vol is. Want je weet nooit wanneer je zonder nieuwe opdrachten komt te zitten. Of even geen programma’s zult verkopen. Ook als je denkt dat je een vaste stroom aan klanten hebt, kan deze zomaar stil vallen als je het niet verwacht.

Het kost tijd om relaties te onderhouden en soms liggen er ideeën voor het oprapen. Alleen denk je er niet altijd aan. Dat merk ik ook bij de klanten waar ik mee werk. Daarom deel ik hier 6 methoden om nieuwe klanten te vinden.

Vraag om een doorverwijzing

De beste business komt van doorverwijzingen. Een tevreden klant vertelt anderen over jou en en de oplossing die je biedt. Mond tot mond reclame is de beste reclame zeggen ze wel. Het schept vertrouwen.

We wachten meestal tot verwijzingen vanzelf plaatsvinden, maar het is nog beter om er zelf proactief om te vragen. Ook al lijkt je dat misschien spannend. Wanneer je positieve feedback van een klant ontvangt, vraag dan gewoon of er iemand is die ze kennen die jouw hulp ook kan gebruiken. Heel vaak hebben mensen niet in de gaten dat het zo eenvoudig kan zijn om elkaar vooruit te helpen. En als die klant ook jouw ‘ideale klant’ is, dan is de kans groot dat deze jou meer ‘ideale klanten’ brengt.

Word lid van sociale mediagroepen

Social media is essentieel voor het vinden van nieuwe klanten, maar ben je zelf actief in groepen? Vooral Facebook heeft veel groepen zoals je vast wel weet. Er zijn groepen over veel verschillende onderwerpen. Hier komen mensen samen om vragen te stellen en gemeenschappelijke interesses bespreken. Kijk eens anders naar die groepen. Waar kun je actief zijn en jezelf laten zien op een authentieke en behulpzame manier? In welke groepen tref je ook jouw klanten?

Als je daar actief bent, vergroot je je zichtbaarheid. Laat zien dat je anderen kunt helpen. Zo wordt je expertise zichtbaar en zal je opvallen. En als je je profiel informatie helder hebt, zullen mensen hierop kijken en contact met je opnemen, vroeg of laat.

Spreek op evenementen

Vind offline branche-evenementen en bijeenkomsten waar je kunt spreken. Denk bijvoorbeeld aan netwerkbijeenkomsten waar je al lid van bent. Regelmatig is er vraag naar nieuwe sprekers. En als het bekend terrein voor je is, dan is het eenvoudiger zo’n stap te zetten. Het levert je zichtbaarheid op en je vergroot je expert status.

Geef een presentatie over een onderwerp dat verband houdt met het werk dat je doet. Nodig deelnemers uit om je online te volgen. Of bied het een speciale korting aan. Doordat je hen iets leert ben je al begonnen met het opbouwen van de relatie. Ze gaan je zien als deskundig op jouw gebied. En als je hen iets van waarde geeft dat ze kunnen gebruiken zullen ze je zeker onthouden. Nog mooier is als je hen kunt toevoegen aan je e-maillijst. Er zijn verschillende manieren om dat te doen.

Webinars houden

Je kunt ook je kennis delen met webinars. Het mooie van webinars is dat je er niet fysiek bij hoeft te zijn. Ze zijn goedkoop en mensen kunnen overal vandaan meedoen. Terwijl je je expertise deelt met deelnemers, kunt je een relatie met hen opbouwen. Juist webinars zijn ook interessant om meer te weten over je volgers. Je kunt er vragen stellen en op basis van de antwoorden je boodschap aanpassen. Zo bereik je veel mensen in één keer. En natuurlijk zijn ook webinars ideaal om je e-maillijst op te bouwen met warme contacten die je klant kunnen worden.

Schrijf gastblogposts

Gastbloggen helpt je om een nieuw publiek te bereiken met je expertise. Kijk eens wie er in je netwerk of omgeving een interessant contact is voor een gastblog. Of nodig anderen uit op jouw blog te publiceren. Zo krijg je bij elkaar een gratis stuk content van hoge kwaliteit en bekendheid bij een breder publiek. Benader gastbloggen strategisch, schrijf en publiceer regelmatig op blogs waar veel verkeer is.

Het is vooral belangrijk dat beide partijen dezelfde doelgroep bedienen en aanvullend zijn in het aanbod.

Maak een gratis digitale weggever

Een e-book, checklist of andere digitale download geef je weg in ruil voor het e-mailadres van de inschrijver. Zo’n weggever bevat informatie die belangrijk en waardevol is voor de ontvanger. Je kunt ze aanbieden op je website en andere plaatsen zoals social media. Er zijn wel een paar dingen om rekening mee te houden. Daarom heb ik deze checklist gemaakt.

Creëer een strategische marketingmix

Wees altijd op zoek naar nieuwe marketingkanalen en -strategieën. Voeg ze één voor één toe aan je mix en bewaak de resultaten. Geleidelijk heb je een heel arsenaal aan technieken om nieuwe klanten te vinden. Je ontdekt vanzelf wat voor jou werkt en wat je gemakkelijk verder ontwikkelt.

Wil je meer weten over het aantrekken van nieuwe klanten en de combinatie met e-mailmarketing? Reserveer dan hier je gratis Meedenk gesprek