Een waardevolle weggever, waardegever of freebie. Je hebt er vast wel eens van gehoord. Een digitaal product zoals een e-book of stappenplan dat mensen kunnen downloaden vanaf je website. Misschien lijkt het je veel werk of zie je de noodzaak er niet van in om zelf een digitale weggever te maken.

Mogelijk heb je nog geen e-maillijst. Of misschien stuur je wel nieuwsbrieven en krijg je daar weinig reacties op. Waarom dan nog meer energie steken in het opbouwen van een e-maillijst met een gratis weggever? Dat werkt toch niet voor jou denk je misschien. Of mensen weten je zo ook wel te vinden, toch?

Er zijn veel redenen te bedenken waarom je mogelijk nog geen weggever hebt. Maar als je een e-maillijst hebt en je merkt dat daar geen nieuwe inschrijvingen meer bijkomen is het goed toch eens na te denken over zo’n waardevolle weggever.

Als je nog geen een e-maillijst hebt denk je misschien dat een nieuwsbrief ook prima is. Je stuurt gewoon een update als je wat te vertellen hebt. Maar eerlijk gezegd zijn veel mensen uitgekeken op het fenomeen Nieuwsbrief.

Dus tijd om na te denken over de alternatieven als je een e-maillijst wilt opbouwen om in contact te komen met je potentiële klant.

Waarom wil je een gratis weggever?

Of je nu wel of niet aan marketing wilt doen, allergisch bent voor funnels of juist niet. Als je zelfstandig bent dan wil je dat je bedrijf toekomst heeft en kan groeien. Een bedrijf is immers geen hobby. Dus heb je regelmatig nieuwe klanten nodig.

En als je dus meer mensen wilt helpen dan moeten ze jou eerst leren kennen. Ook dat is marketing. Zo eenvoudig is dat.

Mensen die op internet op zoek gaan naar de oplossing van hun probleem hebben veel te kiezen. In slechts een paar seconden (8) bepaalt een bezoeker of iets aanspreekt of niet. Potentiële klanten zijn dus zo van je website vertrokken om misschien nooit meer terug te keren. En dat is natuurlijk ontzettend jammer.

Je kent vast het begrip “know, like en trust. Het is heel simpel, je koopt niet zomaar iets van iemand die je niet kent. Dat geldt live en dat geldt online.

Mensen doen zaken met mensen. Ze willen eerst weten of jij bij hen past. Of jij deskundig bent en aardig genoeg om hen te helpen. Dat heeft tijd nodig.

Bedenk maar eens hoe je dat zelf doet als je iets nodig hebt. Je gaat eerst op onderzoek uit om je kijken wat er te koop is en wat bij jou past.

Mogelijk loop je een paar keer een winkel in en uit. Pak je iets op om het daarna weer terug te leggen. Misschien heb je twijfels, voel je je onzeker over de aankoop die je wilt doen.

En niemand die een praatje met je aanknoopt in die winkel…dat is toch een gemiste kans?

Een waardevolle weggever aanbieden geeft mensen de kans om jou beter te leren kennen. Zo laat je jouw bezoeker niet met lege handen vertrekken, je geeft immers een cadeautje mee. Attent toch?

Dus…wat is dan een waardevolle weggever?

Een waardevolle weggever is iets dat je weggeeft in ruil voor het e-mailadres van de ontvanger. Meestal een digitaal product. Het is een waardevol cadeau waar de ontvanger echt iets aan heeft.

Voorbeelden van een gratis weggever:

  • Korte sessie
  • Webinar
  • E-book
  • Checklist
  • Videocursus
  • Serie tips
  • Mindmap
  • Challenge
  • Stappenplan
  • workshop
  • Quiz

Een gratis weggever aanbieden is een laagdrempelige manier om potentiële klanten met jou kennis te laten maken en je e-maillijst op te bouwen. En een relevante e-maillijst is belangrijk om je bedrijf te laten groeien.

Want adressen die op je lijst staan zijn immers van jou en niet van Facebook of Instagram. Dat betekent dat je mensen kunt benaderen wanneer jij dat wilt. Het is belangrijk dat mensen je leren kennen. Pas als ze je aardig en deskundig vinden en je vertrouwen gaan ze over tot aankoop. Daarvoor zijn meerdere contactmomenten nodig.

Een waardevolle weggever wordt ook wel freebie, leadmagnet, weggever of waardegever genoemd. Je deelt gratis content dus inhoud die je potentiële klant helpt om een stap verder te komen bij de oplossing van het probleem.

3 redenen waarom een weggever wél een goed idee is

zelfs als je twijfelt

  1. Jij blijft als ondernemer niet met lege handen achter: jammer als iemand van je website vertrekt zonder dat je de kans krijgt te laten zien hoe jij kan helpen. Met een weggever bouw je jouw e-maillijst op.
  2. Je ideale klant voelt zich welkom en krijgt van jou een cadeautje: je potentiële klant kan aan de slag met een deel van de oplossing van zijn probleem. Hoe attent van jou dat jij daar een weggever voor hebt gemaakt!
  3. Dit is je kans om je doelgroep beter te leren kennen: Okay dan is die weggever aangevraagd en dan…. Maak het persoonlijk: bouw de relatie op: laat zie wie je bent en wat je kunt betekenen. Ga het gesprek aan met je ideale klant!

Ontwikkel je weggever met het eindpunt in gedachten

Werken met een gratis weggever dwingt je om na te denken over wat je wilt bereiken en wie je wilt helpen, waarmee en waarom. Het gaat er namelijk om dat je waardevolle weggever mensen echt aanspreekt en dat klanten gaan ervaren hoe jij hen als expert kan helpen.

Maar hoe pak je dat aan? Zo’n weggever maken gaat niet vanzelf. Deze bij de ontvanger krijgen wel…als je eerst een aantal stappen hebt gezet.

Om jou daarmee te helpen heb ik een handige checklist gemaakt. Zo ontdek je in 4 stappen welke weggever jij kunt maken en wat je nodig hebt om deze te realiseren.

Vraag de checklist aan

En heb je hulp nodig bij de inrichting van je e-mailmarketingsysteem of het maken van je weggever? Dan help ik je graag.