Ondernemen is een avontuur, vol uitdagingen en kansen. Af en toe kom je stil te staan in de ontwikkeling van je bedrijf. Dan ben je even vastgelopen. Kun je met jezelf in de knoop raken en met de dingen die je doet als ondernemer.
Zeker als je via Human Design ontdekt dat je het energietype ‘Projector’ bent, kun je heel wat herkenning èn vragen tegenkomen. Ineens gaat om andere dingen dan je eerst dacht.
Hoe kom je er dan weer uit? Hoe kom je weer in flow zonder dat elke dag je hoofd overloopt?
In deze blog ga ik zes mogelijke redenen bespreken. Waarom dit kan gebeuren en hoe je er weer uit komt. Uiteindelijk willen we allemaal in flow ondernemen. En wat is dit eigenlijk ‘flow’
“In flow ondernemen” verwijst naar het concept van ondernemen met een gevoel van flow, waarbij ondernemers zich helemaal ondergedompeld en positief voelen in hun werk. Er is focus en creatieve productiviteit.
“Flow” is een idee dat zijn oorsprong vindt in de positieve psychologie. Het concept werd voor het eerst geïntroduceerd door psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi.
Wanneer je als ondernemer in een flow verkeert, raak je zo gefocust op je taken. Hierdoor vergeet je de tijd en ervaar je plezier en voldoening en succes. Je hebt niet het gevoel dat je aan het werk bent en dat willen we uiteindelijk allemaal. Het gaat om de juiste balans. Een gevoel van ontspanning en dat het gewoon tja…een beetje lekker loopt? Dat het weer stroomt? Werken voelt niet als werken.
Nu onderneem ik zelf al heel wat jaren en echt, ik ben meerdere keren vastgelopen. Meestal ontdek je dat veel te laat en heb je niet in de gaten wat de eerste signalen zijn. Op basis van mijn eigen ervaring en het werken met klanten deel ik een paar punten die vaak terugkomen.
1. Het uursyndroom
Veel ondernemers hebben moeite en stress als het gaat om het managen van hun tijd. Vooral met al die taken die ze in één dag willen afronden. Maar weet je, je bent niet de enige die hiermee worstelt. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen werk en je persoonlijke leven.
Wel speelt dit sterker als je Projector blijkt te zijn. En geen Manifesting Generator of Generator volgens Human Design. Misschien heb je dit wel altijd gedacht. Dus die uren is wel een dingetje dan.
Een valkuil waar we vaak aan vasthouden is het werken op basis van uren die je factureert. Dat hebben we zo geleerd of zijn we zo gewend. Als je dienstverlener bent is dat op zich natuurlijk een logische manier van werken. Maar je tijd is kostbaar en je wilt dat jouw tijd voldoende oplevert. Ook al is je werk nog zo leuk.
‘Op uren basis blijven werken’ kan ervoor zorgen dat je overbelast raakt. Als jouw Projector-energie op is, is er geen ruimte meer voor persoonlijke groei en creativiteit. Kortom, je verliest plezier en focus in je werk. Je raakt een beetje opgebrand als verhoudingen niet meer kloppen.
Bovendien heb je als Projector andere energie te vergeven. 8 uur productie draaien is dan niet slim en je krijgt uiteindelijk de rekening gepresenteerd. En als je weer in de val gelopen bent dan voel je je bitter en vermoeid. Zie dat maar weer eens kwijt te raken. Met dat gevoel rondlopen is zonde van je energie.
En ja, ik ben er ook schuldig aan. Het is me vaker overkomen dan me lief is. Ik vond het maar een rare vraag als mensen vroegen hoeveel uren ik werkte. Veel dingen vond ik superleuk dus dan voelde het helemaal niet als werken. Tegenwoordig maak ik daar echt andere keuzes.
Het is daarom super belangrijk als Projector om het ‘in uren werken’ los te durven laten. Schep ruimte om na te denken over manieren waarop jouw werk je meer succes kan opleveren. Dat is niet alleen goed voor jezelf maar ook voor je klanten.
Twee manieren:
a. Losse uren in pakketten of trajecten aanbieden
Als je jouw diensten aanbiedt in pakketten van uren of in trajecten dan geeft dit verschillende voordelen. Voor voor jou als coach of dienstverlener maar ook voor je klant. Een gestructureerde en voorspelbare aanpak geeft meer duidelijkheid aan je klanten. Je klant kan zo gemakkelijker besluiten waar ze JA op zeggen. Jouw aanbod bestaat uit een begin en een eind met een helder resultaat. Hierdoor kun je het gemakkelijker vertalen naar de waarde voor je klant. Zo kun je ook het vertrouwen van je klant versterken.
Voor jou als Projector ondernemer heb je veel meer zicht in werktijd en vrije tijd.
Voor dienstverleners is het werken met pakketten of trajecten ook superhandig. Het is zo mogelijk om je tijd en middelen veel doeltreffender te gebruiken. Daarnaast, door diensten samen te voegen of extra waarde toe te voegen, verhoog je de totale klantwaarde.
En weet je wat nog meer? Het werken met pakketten kan de relatie tussen jou als dienstverlener en de klant versterken. Je wordt gezien als een partner die de klant voor een bepaalde periode ondersteunt. Je loopt als het ware even met hem of haar mee. Dit geeft een veilig gevoel aan de ander.
Dus kort samengevat: pakketten of trajecten zijn echt een win-winsituatie. Het helpt je om meer in flow te ondernemen omdat je slimmer met je tijd en energie omgaat. Klanten krijgen duidelijkheid en structuur. En jij krijgt als als dienstverlener een geoptimaliseerde planning, beter beheer van je bronnen en een sterkere klantrelatie. Het is gewoon een slimme strategie die zowel efficiëntie als klanttevredenheid bevordert.
TIP: Ben je dienstverlener en Projector? Check dan eens de ‘doe’ dingen in jouw aanbod. Waar kan het anders en hoe kun je de tips toepassen verder uit dit artikel?
b. Je diensten digitaliseren:
Het transformeren van je diensten naar online programma’s, cursussen of andere digitale content biedt veel voordelen. Zowel dienstverleners als klanten profiteren hiervan. Zo creëer je nieuwe mogelijkheden om je expertise en waarde op een makkelijke manier te delen.
Met online programma’s en cursussen, kun je als coach en dienstverlener je bereik vergroten. Jouw aanbod wordt toegankelijk voor een breder publiek, ongeacht waar ze zich bevinden. Hierdoor kun je meer meer potentiële klanten aantrekken en bedienen.
Voor klanten is het ook superhandig dat ze jouw content overal en altijd kunnen consumeren. Ze kunnen leren op hun eigen tempo en op tijdstippen die het beste bij hen passen. Zo wordt jouw dienstverlening meer waard voor meer mensen zonder dat het jou steeds opnieuw tijd kost. Een geweldig idee toch?
Doordat je digitale producten aanbiedt kun je ook nieuwe inkomstenbronnen creëren. Een online cursus, programma of e-book kan zo een passieve inkomstenbron worden omdat je er niet steeds opnieuw je uren in hoeft te steken.
Dus als je voelt dat je bent vastgelopen in je bedrijf, check dan eens hoe je jouw aanbod anders kunt vormgeven zodat je weer ruimte ervaart in je hoofd en je agenda. Misschien hoef je niet heel iets anders te gaan doen maar kun je gewoon jouw manier van werken veranderen om weer flow te ervaren.
2. Energietype Projector, sleutel tot succes
Als je gaat ondernemen zijn er een heleboel dingen waar je je eerst niet bewust van bent. Niet voor niets wordt vaak gezegd dat ondernemen gelijk staat aan een automatisch traject voor persoonlijke ontwikkeling.
Human Design wordt steeds bekender en dat is niet zo gek. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je design ontzettend veel kan betekenen als je onderneemt.
Want hoe goed begrijp je jouw energie type? Om een voorbeeld te noemen: ik heb jarenlang heel hard gewerkt, zowel in loondienst als als ondernemer. Tot ik telkens opnieuw vastliep of een pauze nodig had. En ik spreek regelmatig ondernemers die ook zo’n soort pad hebben afgelegd.
Hoe kwam dat? Ik bleek volgens Human Design een Projector te zijn. Mijn energie werkt heel anders dan die van een Generator of Manifesting Generator. Alleen wist ik dat niet. En mogelijk is jou hetzelfde overkomen.
Omdat nog niet veel mensen daarvan bewust zijn, is het begrijpen van je eigen Energy Type volgens Human Design iets wat vaak gemist wordt. Dit systeem geeft inzicht in hoe jouw energie op natuurlijke wijze werkt. Daardoor ontdek je ook hoe je het beste kunt werken en keuzes maken. En precies dat helpt je weer als ondernemer.
Zelfs als je weet dat je Projector bent heeft het tijd nodig voor je echt begrijpt en kunt ervaren wat dit inhoudt. Al is het wél weten een goed begin voor meer succes en flow in je leven.
3. Technologie als bondgenoot
In deze tijd van technologische vooruitgang is het mega belangrijk voor ondernemers om mee te gaan met de veranderingen. Als je weerstand hebt tegen technologie, zoals het opzetten van een online aanwezigheid, kan dit jezelf beperken. Zelfs simpele oplossingen kunnen je al verder helpen. Zie technologie daarom als een manier om jezelf en je klanten vooruit te helpen. Gebruik het op een slimme en authentieke manier. Zeker voor jou als Projector super belangrijk.
Door technologie te integreren, kun je jouw bedrijf efficiënter maken en nieuwe kansen creëren.
Denk bijvoorbeeld aan:
- Een online leeromgeving of webshop.
- Emailmarketing voor marketing en communicatie met je klanten.
- Digitale tools om processen te stroomlijnen.
Door technologie als bondgenoot te zien, kun je een voorsprong nemen op de concurrentie. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst. Zo kan het met je meegroeien en blijf je zelf gezond.
Allereerst kan technologie je dagelijkse efficiëntie verhogen. Als je terugkerende taken automatiseert kun je winst creëren in tijd, geld en energie. Superhandig toch?
En als je het slim aanpakt kun je ook kosten besparen.
4. Doelen stellen
Doelen stellen is iets wat vaak vergeten wordt. Natuurlijk kun je dit net zo uitgebreid doen als je wilt. Voor iedereen is dat persoonlijk en zeker intuïtieve ondernemers vinden dit vaak een lastig punt. Maar helemaal geen doelen stellen maakt ook dat je gemakkelijker van je eigen pad afraakt en veel tijd en energie verspilt. Denk daarom eens anders over ‘doelen stellen’.
Zie het als je grote plaatje.
- Weet waar je heen wilt,
- waarom en
- wat daarbij belangrijk is voor jou als Projector.
Neem eens de tijd om hierop te reflecteren. Wat was je doel toen je begon met ondernemen en klopt dit nog? Wat is er voor jou veranderd sinds je weet dat je Projector bent? Hoe voelt dat?
Door je doelen helder te hebben, zowel zakelijk als persoonlijk kun je gemakkelijker keuzes maken. En als het de juiste keuzes zijn, ervaar je minder bitterheid en meer succes.
5. Van de hak op de tak springen
Wanneer je als ondernemer steeds van de hak op de tak springt, betekent dit dat je constant tussen taken, projecten of strategieën switcht zonder duidelijke focus. Resultaat blijft uit en je gaat op zoek naar iets nieuws.
Misschien ben je de hele tijd zoekende en heb je dit niet in de gaten. Voor projector ondernemers brengt dit uitdagingen met zich mee die de weg naar succes kunnen blokkeren. Voor je het weet loopt al je energie weg en voel je je bitter. En een Projector is toch bedoeld voor succes?
Denk je: Hoe doen anderen dat toch?
Vaak switchen tussen taken en onderwerpen maakt het lastig om diepgaande kennis of expertise op te bouwen. Je voelt je onzeker worden en kunt daardoor zomaar van je eigen pad afdwalen. Daarnaast versplinter je je aandacht over verschillende onderwerpen van je bedrijf, wat leidt tot verspilling van tijd geld en energie. Geen wonder dat je altijd tijd tekort komt.
Dit kan weer leiden tot verwarring bij jezelf, klanten en andere mensen om je heen.
Als bevlogen projector ondernemer is het verleidelijk om enthousiast te worden over nieuwe ideeën, kansen en strategieën. Maar…valkuil: je kunt ook gevoelig zijn voor ‘shiny objects’ die voorbij komen.
Het fenomeen ‘shiny object syndroom’ kan ervoor zorgen dat je van de hak op de tak springt en uiteindelijk vastloopt in je bedrijf.
Het ‘shiny object syndroom’ treedt op wanneer ondernemers voortdurend worden afgeleid door nieuwe, schijnbaar gouden mogelijkheden. Voor Projectors, met hun natuurlijke nieuwsgierigheid en gevoeligheid voor nieuwe ideeën, kan dit echt een valkuil vormen. En ja, daar heb ik me ook schuldig aan gemaakt.
De drang om steeds nieuwe wegen te verkennen, nieuwe ideeën te omarmen en in te springen op de laatste trends en toffe ideeën, kan leiden tot gebrek aan focus en diepgang.
Het versnipperen van aandacht en middelen leidt tot weinig echte vooruitgang. De gevolgen laten zich raden en je kunt zomaar vastlopen. Het leren kennen van je design kan je helpen deze gevoeligheid te begrijpen.
Herken jij het shiny object syndroom bij jezelf? Dan heb je al heel wat gewonnen. Dit ontdekken is de eerste stap vooruit.
Als bevlogen projector ondernemer is het super belangrijk om regelmatig vastlopen te voorkomen. Je hebt zoveel talenten en mogelijkheden. Het is de bedoeling dat je daarmee succesvol bent. En soms is het zoeken naar de juiste weg die voor jou werkt.
Leg daarom een stevig fundament in je bedrijf en je marketing, weet waar je heen wilt, met wie en waarom. Vergeet daarbij vooral je zelf niet. Neem pauze en rust uit wanneer je dat nodig hebt. En natuurlijk is er nog meer wat je kunt doen maar dat bewaar ik voor een volgende keer.
Je hebt meer sleutels tot succes verborgen in jezelf dan je denkt. Ben je nu vastgelopen en benieuwd hoe meer inzicht in Human Design je kan helpen als Projector, check dan de Projector Business Sessie voor persoonlijke inzichten zonder alles zelf uit te zoeken.