Als ondernemer, vooral als Projector volgens Human Design, is het altijd een uitdaging om efficiënter te werken en betere resultaten te behalen in minder tijd. Het is belangrijk om de dingen echt te doen op de manier die bij jou past en tegelijkertijd wil je dat het werkt.
Het uitbesteden van e-mailmarketing lijkt al snel een win-win situatie omdat je dan mooi de techniek uit handen kunt geven. En ik geef je hierin groot gelijk want zo kun jij je kostbare energie besteden aan de inhoud en andere dingen die voor jou belangrijk zijn.
Toch zitten er risico’s aan het uitbesteden. In dit artikel neem ik je mee in de kansen en knelpunten gebaseerd op mijn ervaring in de tijd dat ik met andere ondernemers werkte als marketing-strateeg en ActiveCampaign-specialist.
Waarom e-mailmarketing uitbesteden?
- Energiebesparing: Als Projector begrijp je als geen ander hoe kostbaar jouw energie is. Het uitbesteden van taken die veel tijd en energie vergen, zoals e-mailmarketing, kan waardevol zijn zodat je je kunt richten op andere taken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
- Groeibehoeften: Naarmate jouw bedrijf groeit, neemt ook de behoefte aan content, automatiseringen en nieuwsbrieven toe. Een gespecialiseerde VA kan je helpen deze groei te ondersteunen door middel van effectieve e-mailmarketing.
- Focus op unieke talenten: Door e-mailmarketing uit te besteden, kun jij je richten op jouw specifieke talenten en vaardigheden terwijl een professional zich bezighoudt met het technische aspect van marketing.
- Rust en ruimte in je hoofd: Als je werkzaamheden uitbesteedt die jou veel tijd en aandacht kosten dan is het heerlijk om ze los te kunnen laten. Zo voorkom je dat je teveel zelf doet en je halve dag als generator doorbrengt. Meer ontspanning en in je ‘zijn’ energie kunnen stappen is de beste weg vooruit.
Dit wil je weten voordat je gaat uitbesteden
Voordat je besluit om e-mailmarketing uit te besteden, zijn er een paar dingen waar je rekening mee kunt houden:
- Zelf doen versus uitbesteden: Hoewel het verleidelijk kan zijn om alles uit te besteden, is het belangrijk om te beseffen dat je vaak meer zelf kunt dan je denkt. Ook als je Projector bent. Bepaalde dingen zelf kunnen maakt dat je meer in flow kunt ondernemen en niet overal een ander voor nodig hebt. Vooral als je al een unieke stem hebt gevonden.
- Authenticiteit behouden: Het kan gebeuren dat uitbestede content niet jouw authentieke stem weerspiegelt. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om duidelijke communicatie en richtlijnen te hebben. Inzicht in je Human Design kan hierbij geweldig behulpzaam zijn.
- Technische ondersteuning: Denk er ook aan om technische aspecten zoals het opzetten en onderhouden van funnels of automatiseringen uit te besteden, zodat jij je kunt richten op andere taken. Dat wil niet zeggen dat je ingewikkelde funnels moet maken als Projector zoals anderen dat doen…maar er is wel een wereld te winnen om bepaalde processen slimmer aan te pakken en te automatiseren. En ja, dat kan ook op jouw authentieke manier.
Beperken van risico’s
Om de risico’s bij het uitbesteden te beperken, kun je een aantal dingen doen. Bij uitbesteden komt soms meer kijken dan de techniek alleen. Als ondernemer kun je ook hulp willen bij het schrijven van je mails:
- Maak duidelijke richtlijnen: Zorg ervoor dat je een stijlgids hebt en geef voorbeelden van wat je precies wilt. Zo kan de schrijver jouw tone of voice goed begrijpen. Hint: Ook hierin kan inzicht in je design de sleutel zijn.
- Zorg voor kennisoverdracht: Verzamel belangrijke artikelen en informatie over je bedrijf, zodat de schrijver zich goed kan inleven in jouw merk.
- Blijf communiceren: Houd regelmatig contact met de mensen die je hebt ingehuurd, geef feedback en blijf betrokken bij het proces.
- Ken de routes die belangrijk zijn: Loop ook de routes van je klant zodat je weet wat deze tegenkomt.
- Marketing als Projector is anders dan als Manifesting Generator: de kans is dan ook groot dat de inzichten van je VA of marketing expert niet altijd behulpzaam zijn voor jou als Projector. Hoe meer je weet van de manier van marketing die fijn voelt voor jou en werkt voor jou, hoe eenvoudiger het is om hierin met een VA succesvol samen te werken.
- Ontwikkel jouw persoonlijke strategie voor meer overzicht en succes!: Voorkom dat je van de hak op de tak springt of je laat beïnvloeden door ‘shiny objects’ of ideeën van anderen. Zo voorkom je dat je steeds opnieuw kosten maakt bij uitbesteden en niet het resultaat behaalt wat je wilt. Een eenvoudig persoonlijk plan helpt je aan een fundament en een stevige basis voor groei. Zo creëer je ruimte voor rust, creativiteit en flow. Het maakt het samenwerken met je VA of team relaxter en je blijft meer bij jezelf
Human Design en ondernemen
Bij het nadenken over uitbesteden kan het echt handig zijn om rekening te houden met je Human Design. Je persoonlijke blauwdruk geeft inzicht in hoe je het beste met je energie kunt omgaan, hoe je aan marketing kunt doen, keuzes maakt, wat jouw unieke stem is en nog veel meer. Door duidelijk te kiezen voor je eigen plan wordt het veel gemakkelijker om met een Virtual Assistant te werken. Juist daarom besteed ik hier ook aandacht aan in het programma Diamantroute.
E-mailmarketing opent de weg naar vrijheid
E-mailmarketing en marketing automation biedt je geweldige kansen als Projector want dit brengt je een weg naar vrijheid. Je kunt heel veel automatiseren, zelf bepalen en in flow ondernemen zonder afhankelijk te zijn van grillige algoritmes. Toch zijn er veel Projectors die nog niets aan emailmarketing doen en dat vind ik jammer. En ja, ooit had ik zelf ook nog niet door hoeveel kansen email je kan bieden. Dat is nu wel anders en eerlijk gezegd: je kunt een route helemaal afstemmen naar hoe jij het prettig vindt. En absoluut kan dat zonder ingewikkelde funnels en pusherige mailtjes als je dat niet wilt. Er is ongelooflijk veel mogelijk. Wel belangrijk is om een aantal fundamentele dingen te weten, zo kun je ook beter uitbesteden. Precies daarom heb ik de extra module E-mailmarketing aan de Diamantroute toegevoegd. Zo hoef jij niet alles zelf uit te zoeken.
Heb je nog geen emailmarketing? Check dan Projector Connect.
Conclusie
Het uitbesteden van e-mailmarketing kan een waardevolle investering zijn voor Projector-ondernemers, maar het vraagt wel aandacht. Door bewust te zijn van je behoeften, risico’s te beperken en je eigen energiepatronen te begrijpen, kun je de juiste keuzes maken om de groei van je bedrijf te ondersteunen terwijl je jouw energie beschermt.