Waarom is e-mail marketing onmisbaar voor een coach of trainer?

apr 14, 2023 | E-mail marketing, Online ondernemen

E-mail is onmisbaar geworden in ons dagelijks leven. Dus ook voor jou als coach of trainer brengt e-mailmarketing veel kansen. Een onmisbaar onderdeel van je marketing strategie.
Waar vroeger alles via de gewone brievenbus ging, komt de post nu via je digitale mailbox. E-mail is en blijft populair en heel laagdrempelig. Het is daarom een ideale manier om contact met je publiek te onderhouden als je ondernemer bent. Je klanten en volgers zullen het heel normaal vinden een e-mail van je te ontvangen.
Ondernemers blijven op zoek naar manieren om te verbinden en relaties met hun leads en klanten te versterken. Het maakt geen verschil of je een groot of klein bedrijf bent. Klanten zijn altijd nodig. Juist als je zelfstandig coach, trainer of therapeut bent, doe je veel zelf. Dus ook marketing.
 
Alle ondernemers hebben klanten nodig, een lijst met ‘warme leads’ is daarom goud waard!
 

E-mail marketing biedt geweldige kansen voor coaches en trainers.

Je kunt de e-mails net zo persoonlijk maken als je wilt. Dat is extra belangrijk als je zzp-er bent. Jij bent immers je bedrijf. Als coach en trainer werk je vaak 1-op-1 en in groepen. Jouw persoonlijkheid is daarom heel belangrijk. In e-mail kunt je dit perfect laten zien.
En…als je e-mails automatisch laat versturen, gaat de communicatie 24 uur per dag door. Zonder dat je er zelf bij hoeft te zijn. Ideaal toch?
Maar misschien twijfel je nog en vraag je je af of e-mailmarketing echt belangrijk is voor je coachpraktijk of je bedrijf als trainer. Gekleurd door je eigen ervaringen kun je zomaar een kritische blik ontwikkelen die je groei als ondernemer in de weg staat. Maar juist als je online wilt ondernemen en bijvoorbeeld online programma’s wilt verkopen is e-mailmarketing echt een slimme zet.
 
Waarom e-mailmarketing een van de beste online marketingtactieken is.
  1. Consumenten geven de voorkeur aan e-mail.
  2. E-mail helpt je meer mobiele consumenten te bereiken .
  3. E-mailmarketing kun je heel divers inzetten.
  4. E-mail inzetten is betaalbaar.
  5. E-mailmarketing kun je automatiseren en vooruit plannen.
  6. E-mailmarketing helpt je tijd besparen.
  7. E-mail integreert goed met andere systemen en marketingcommunicatie kanalen.
  8. E-mailmarketing heeft een hoog rendement.
  9. Je kunt hulp vragen zonder dat je zelf personeel hoeft aan te nemen.
 
Een van de belangrijkste redenen om e-mailmarketing in te zetten is dat consumenten e-mail als positief waarderen. Nog steeds, echt, ook al denk je misschien dat het niet zo is.
En als je zzp-er bent zoals zelfstandig coach, trainer dan heb je meestal een klein marketing budget. Juist met e-mailmarketing kun je tegen heel lage kosten of zelfs gratis starten. Je kunt verder investeren en meegroeien als je er aan toe bent.
Daarbij is je tijd ook vaak schaars omdat je veel alleen doet. Dan wil je toch geen tijd verspillen aan marketing die je geen klanten oplevert?
Sociale media zijn een populaire manier geworden voor kleine bedrijven om online zichtbaar te worden en een band op te bouwen met volgers. Omdat het gratis toegankelijk is denk je vaak dat het je niets kost. En dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je tijd is evengoed kostbaar, en wie zegt dat sociale media gratis blijven?
Afhankelijk zijn van social media maakt je kwetsbaar omdat er veel veranderingen zijn. En dat zijn niet altijd veranderingen waar je blij van wordt. Ook kan je kanaal gehackt worden of kunt je geblokkeerd worden. Extra reden om verder te kijken dan social media alleen. Of kijk naar Instragram, wat als je helemaal niet ervan houdt om video en reels te maken?
Daarnaast behaal je niet zomaar een goed organisch bereik via social media kanalen. Niet iedereen ziet je bericht. Het is vaak een optelsom van diverse marketing methoden en juist dan is e-mail de aanvullende sleutel die het verschil kan maken. En het voordeel is dat je er veel meer controle over hebt.
 
Met e-mailmarketing kun je direct communiceren met klanten.
En veel consumenten zijn ook gewend om e-mail te ontvangen. Anders dan op social waar veel mensen niet toe zijn aan jouw boodschap op dat moment. De kans dat je de juiste mensen treft is daarom klein.
 
Wat vooral het verschil maakt:
Mensen hebben toestemming gegeven om je bericht te ontvangen. Ze hebben je nieuwsbrief, tips of een gratis digitale weggever aangevraagd. Of ze hebben iets van je gekocht. Jouw naam is dus bij hen al bekend en dat scheelt een heelboel.
Pas na toestemming mag je hen op je e-maillijst zetten en e-mails sturen. Er zijn AVG regels om rekening mee te houden. De contacten op je lijst hebben zich dus actief aangemeld om updates van je te ontvangen. Zo weet je dat ze zijn geïnteresseerd in wat je te bieden hebt.
En dat alleen al maakt e-mailmarketing een effectieve strategie om potentiële klanten te bereiken.
 
Een paar redenen waarom we e-mailmarketing zo goed werkt voor de ontvanger:
  • Het kan gelezen worden op het moment dat jou past.
  • Het is geschikt voor mobiele apparaten.
  • Je kunt aan en afmeldingen direct regelen.
  • Kortingscoupons en acties kun je direct inwisselen vanaf de telefoon.
  • Je kunt inschrijven voor updates wanneer je zelf wilt.
 

Coaches en therapeuten hebben soms weerstand op e-mailmarketing

Vandaag de dag worden we allemaal gebombardeerd met marketing berichten. Veel coaches, trainers of therapeuten waar ik mee werk zijn daarom terughoudend om aan marketing te doen. Aan de andere kant willen ze wel graag klanten. En die komen doorgaans niet uit de lucht vallen. Klanten krijg je gemakkelijker als je een schare trouwe volgers hebt opgebouwd.
Juist daarom is het belangrijk je te onderscheiden met persoonlijke en relevante berichten. E-mailmarketing geeft je die mogelijkheden, juist als je coach of trainer bent. Jij bent immers het gezicht van je bedrijf. Als je berichten persoonlijk, inspirerend en waardevol zijn, ben je nooit teveel. Mensen hebben de neiging om daarop het beste te reageren. En dat is natuurlijk logisch. Als iets niet aanspreekt, zul je het eerder negeren.
 
Met e-mail kun je je boodschap afstemmen op de ontvanger.
Dit doe je op basis van voorkeuren en kooppatronen. Dat heet segmenteren.
Je stuurt zoveel mogelijk de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon. Door te werken met funnels en automateringen kun je een systeem bouwen wat altijd voor je werkt. Eenmaal ingericht kun jij je tijd aan andere zaken besteden. Het systeem gaat voor je aan het werk. Zo kun je moderne techniek gebruiken om service te verlenen en te communiceren met klanten en potentiele klanten. En dat zonder je eigen persoonlijke stem te verliezen.
En wat het mooie is: je helpt ook je klanten ermee. Want zij ontvangen de informatie van jou zonder dat ze hoeven te wachten tot jezelf beschikbaar bent.
 

Nu weet je waarom e-mailmarketing onmisbaar is voor coaches en trainers.

 
Hoe dan verder?
Het is ook belangrijk om te begrijpen hoe vaak mensen het liefst mail ontvangen en welke soorten communicatie e-mail ze waarderen. Veel onderzoeken hebben aangetoond dat e-mailgebruikers de voorkeur geven aan: slechts één keer per week marketing-e-mails ontvangen.
Met deze frequentie kunt je consistent communiceren zonder je abonnees te overweldigen. En het is vaak genoeg zodat mensen je niet vergeten.
Er zijn nog andere manieren die succesvol zijn. Wat voor jou werkt als coach of trainer is persoonlijk. Wat heb je te vertellen, waar zit de relevantie en de inspiratie? Waar ga je zelf van ‘aan’ en wat wil je graag delen met je volgers?
Juist als je wilt beginnen met e-mailmarketing dan moet het behapbaar zijn. Een praktisch en strategisch plan helpt je op weg. Zo voorkom je dat je overweldigd raakt. Begin daarom op de manier die bij jou past. Stap voor stap bouw je verder.
 
Als coach en trainer kun je e-mails sturen als je
  • een evenement organiseert
  • Nieuwe dienst lanceert
  • Webinar houdt
  • Tijdelijk aanbod hebt
  • Dagelijkse inspiratie biedt
  • Informatie te delen hebt voor workshops of trainingen
 
Welke soorten e-mailberichten ontvangen mensen graag?
 
  1. Nieuwtjes en updates
  2. Wedstrijden en cadeautjes
  3. Gratis content zoals e-books en checklists
  4. Producten of service-informatie
  5. Exclusieve informatie en extra’s voor vaste klanten
  6. Voordeeltjes
  7. Inspiratie
  8. Kennis en handige weetjes
 
De enige manier om zeker te weten welke soorten content resoneren met je ideale klant is het volgen van je e-mailcampagnes. Houd daarom je statistieken bij zoals openrates, klikfrequenties,en conversies om te zien op welke soorten content je contacten het beste reageren.
Je zult ontdekken waarom mensen zich afmelden en in welke soorten content je publiek niet is geïnteresseerd.
We zijn steeds mobieler
Het is geen geheim we tegenwoordig steeds meer mobiel werken, heel veel vanaf je telefoon doen is steeds normaler. En juist e-mails kunnen je overal lezen, op elk moment van de dag. Nog een reden waarom e-mail als marketingmiddel slim is om in te zetten, het is ideaal om je klant te bereiken, waar en wanneer je maar wilt.
 
Steeds meer consumenten hebben zelfs geen computer meer.
Als je zelf een computer ook zakelijk gebruikt, heb je dat vaak niet in de gaten.
In feite is het lezen en verzenden van e-mails een van de belangrijkste populaire activiteiten voor smartphonegebruikers. Je doet het heel gemakkelijk even tussen tussendoor.
Wanneer heb je zelf voor het laatst op je telefoon gekeken?
Bedenk zelf maar hoe vaak je op een moment tussendoor iets opzoekt op internet. De Facebook-app of je e-mail app opent. Op een verloren moment of als je even afleiding zoekt dan is daar je telefoon met een bron aan leuke nieuwtjes en informatie.
En als ze hun e-mail controleren, ontdekken ze ook marketingberichten van jou! Het gebruik van smartphones neemt nog steeds toe. Voor alle leeftijden.
E-mailmarketing inzetten als coach en trainer heeft veel voordelen.
Juist als je werkt als zelfstandige. Marketing op sociale media is nu misschien heel populair, maar het heeft ook beperkingen.
  • Posts en advertenties op sociale media zijn bijvoorbeeld beperkt tekens en velden.
  • Je moet je boodschap kort en bondig overbrengen
  • Je moet je aan regels houden anders kun je geblokkeerd worden.
  • Je favoriete platform kan veranderen waardoor het minder bij je past.
Aan de andere kant zijn e-mails interactiever. En je kunt de inhoud ook personaliseren. Plus, de media die u kunt opnemen is onbeperkt. E-mailmarketing is betaalbaar. Je kunt net zo beginnen als je zelf wilt. Niemand ziet hoeveel mails je stuurt of hoeveel mensen op je lijst staan.
 
De meeste zzp-ers zoals coaches, trainers en therapeuten werken met een beperkt budget, wat betekent dat ze de meest betaalbare weg moeten vinden manieren om hun publiek te bereiken en te betrekken.
Wat kost e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een kosteneffectieve digitale marketing tactiek die weinig investering vraagt om te beginnen. Als je heel handig bent en een klein budget hebt kun je zelfs gratis aan de slag. Toch is dat niet altijd de beste manier.
  • Bovendien is e-mailmarketing relatief goedkoop in onderhoud
  • Je kunt veel zelf doen
  • Je kunt veel leren
  • En je kunt werk uitbesteden
  • of hulp vragen waar je dat nodig hebt.
Terwijl traditionele marketingtactieken zoals printwerk vele euro’s kosten en beperkt houdbaar zijn. Met e-mailmarketing kun je een breed publiek bereiken voor slechts een paar centen per ontvanger.
Natuurlijk gaat ook hier voor niets ze zon op. Als je echt campagnes wilt gaan voeren en je aanbod lanceren zullen de de exacte kosten van je campagnes hoger zijn. Maar ook hier kun je stap voor stap naartoe werken.
Wat iets exact gaat kosten zal afhankelijk van verschillende factoren.
 
Zoals
  • Wat heb je al?
  • Wat heb je nog nodig?
  • Hoeveel tijd heb je?
  • Wat kun je zelf?
  • Wat wil je uitbesteden?
  • Wat wil je zelf leren
 
Als je dit weet dan kun je overwegen hulp van buitenaf in te huren. Zo kun je werken met een Virtual Assistant of een e-mailmarketing specialist. En eerst je route in kaart brengen tijdens een 1-op-1 VIP sessie. Zo weet je zeker dat je geen belangrijke stappen mist.
Als je deze optie overweegt, neem contact met mij op en plan je gratis Meedenk gesprek.

Dit zal je ook interesseren

Zo gebruik je Human Design in je marketing en online business

Zo gebruik je Human Design in je marketing en online business

Human Design wordt steeds populairder. Dus is de kans groot dat je er over hebt gehoord. En als je ondernemer bent dan vraag je je misschien af hoe je deze kennis kunt toepassen in je marketing en online business. Mogelijk heb je je Human Design chart (je blauwdruk)...

Waarom Human Design mijn bedrijf verandert

Waarom Human Design mijn bedrijf verandert

‘Wow’ dacht ik toen ik dat ik mijn chart zag. Volgens Human Design ben ik een Projector .....zie je wel....ik mankeer niets. Er viel een last van mijn schouders. Human Design was al eerder via een uitnodiging op mijn pad gekomen. Toch had ik er behalve voor werk, voor...

Waar komt de naam Ilse denkt mee vandaan?

Waar komt de naam Ilse denkt mee vandaan?

Eigenlijk is het heel simpel. Meedenken is wat ik als vanzelf doe. Kansen zien en onbenut potentieel ontdekken. Anders gebruiken wat er al is. Het grote plaatje zien. Verbanden zien die voor een ander niet altijd logisch zijn.  Toen ik voor de tweede keer begon met...