Hoe je het verkopen van je cursus kunt automatiseren.

mrt 21, 2023 | E-mail marketing, Online ondernemen

cursus automatisch verkopen
Je hoort het vast wel eens: je cursus verkopen op de automatische piloot. Een fantastische gedachte toch? Denk je dat het te moeilijk, te ingewikkeld of te technisch is om het verkopen van je cursus te automatiseren?
Als je loopt met grote plannen en je weet niet waar te beginnen, lees dan even verder.
Ik ga je vertellen hoe je de verkoop van je cursus kunt automatiseren met een e-mailserie.
 
En ik heb straks ook een handige checklist voor je maar…lees eerst even verder.
Als je droomt van een online programma en het verkopen van je cursus via internet dan wil je dat dit werkt natuurlijk. E-mailmarketing en marketing automation inzetten is daarom slim.
Veel mensen denken dat een geautomatiseerde email serie onpersoonlijk is. Alsof een robot willekeurig spammerige verkoopberichten stuurt naar iedereen die zich inschrijf op jouw e-maillijst. Dat is natuurlijk niet zo.
Als ondernemer schrijf je de e-mails natuurlijk zelf. Of iemand helpt je daarbij. Hoe dan ook, het is belangrijk dat de mails jouw teksten en jouw boodschap bevatten. Met jou energie en persoonlijkheid.
En dat betekent dat je ze ook op een ander moment kunt schrijven. Het mooie is dat je juist techniek gebruikt om met je publiek te communiceren. En dat 24 uur per dag, hoe handig is dat?
Je kunt dus je mails schrijven wanneer jij je er goed bij voelt en je kunt ze laten vesturen op het juiste moment. Dan hoef jij daar geen stress van te hebben omdat je alles kunt voorbereiden. Zo kun je je cursussen verkopen terwijl je aan het tuinieren of wandelen bent. Zomaar een voorbeeld.
 
E-mailautomatisering – en marketing automation
– Geautomatiseeerde e-mailmarketing gaat over het verplaatsen van je e-mailcontact door je automatische series heen. En ja dit contact is een mens met gedachten, gevoelens en emoties, net als jij. De verplaatsing gaat op basis van de acties die zij nemen.
Bekijk het als een knikkerbaan, het balletje gaat door en komt obstakels tegen. het kan dan linksaf, rechtsaf of gewoon rechtdoor. Precies zoals jij het bouwt.
Alleen wil dat niet altijd zeggen dat je contacten doen wat jij wilt. Maar dat is een ander verhaal.
Heel eenvoudig gezegd kun je zo funnels bouwen die je contact leiden door de verschillende e-mailseries. Zo kun je het verkopen van je cursus automatiseren.
 
Wanneer je een autoresponder gebruikt, kun je anticiperen en voldoen aan de behoeften van je publiek! Neemt je publiek een actie? Dan gaan ze door naar een volgende stap. Willen ze niets meer van je horen? Dan schrijven ze uit. Want ook dat kan natuurlijk.
Verkopen van je cursus automatiseren met slimme systemen
 
Je kunt heel veel van te voren inrichten. Dit maakt het heel gemakkelijk om het verkopen van je cursus te automatiseren met e-mails die elkaar opvolgen. En daar heb je verschillende technische hulpmiddelen voor nodig. Gelukkig zijn die er steeds meer en communiceren ze steeds beter met elkaar. Als je deze kansen goed benut kun je zo een systeem onder je bedrijf bouwen. Stap voor stap kun je dit verbeteren en voor je laten werken.
 
Maar wat als je geen cursussen verkoopt?
Misschien ben je coach of therapeut en werk je met kleine groepen of 1-op-1? Wat kun je dan met zo’n autoresponder en een e-mailreeks dan?
 
Zoals Anna… Anna is relatietherapeut. Ze heeft een e-book op haar website staan zodat mensen met haar kennis kunnen maken. Want ze weet dat er altijd mensen zijn die twijfelen en tijd nodig hebben voor ze echt de stap zetten een afspraak te maken. Ze wil dat deze mensen haar eerst kunnen leren kennen.
 
  • In de e-mail serie die ze ontvangen na de download van haar e-book nodigt ze mensen uit om een afspraak in te plannen.
  • Wanneer iemand een afspraak reserveert in haar praktijk, wil ze de afspraak bevestigen en automatisch relevante informatie versturen.
  • Dat kan heel actueel zijn. Zoals nu wil ze CoVid-veilige richtlijnen sturen, tips te voorbereiding én een herinnering.
 
Ze heeft geen tijd om al die e-mails en bijlagen handmatig te versturen. Daarnaast gruwelt ze er van om al die mails te schrijven naar verschillende klanten. Anna heeft een drukke praktijk en ook nog een gezin. Dus het lijkt haar geweldig zoveel mogelijk te automatiseren.
Bovendien verandert er wel eens iets. Dan wil ze snel op de juiste manier mensen van informatie voorzien zonder dat ze zelf uren tijd hieraan besteedt.
 
Dit is waar de e-mail autoresponder in actie komt !
 
Als je dit ook wilt heb je wel wat hulpmiddelen nodig, te beginnen met een e-mailserviceaanbieder: een email marketing systeem dat automatisch e-mails kan versturen.
Met een autoresponder kun je veel automatiseren.
Ook processen waar je nu misschien niet aan denkt. Het kan je veel tijd en energie besparen.
Ik adviseer ActiveCampaign ( in Nederland ook verkocht onder de naam Mailblue) Active Campaign integreert met veel verschillende soorten software. Het systeem groeit met je mee. En juist als je veel online wilt gaan doen, koppelen met een website, webshop en online leeromgeving is dit de beste keuze. Je kunt er heel klantgericht funnels mee bouwen. En heb je hierbij hulp nodig? Dan weet je me nu te vinden.
Natuurlijk zijn er meer systemen die je kunnen helpen. Daarom heb ik een checklist voor je gemaakt. Haastige spoed is zelden goed. Dat geldt ook bij de keuze van je e-mailmarketing systeem. Wil je het meteen goed aanpakken en inzicht in de belangrijkste dingen die je moet weten om van je emailmarketing een succes te maken? Check dan dit Startpakket
 

Dit zal je ook interesseren

Ontspannen ondernemen als coach: 5 slimme ideeën

Ontspannen ondernemen als coach: 5 slimme ideeën

Ondernemen als coach kan soms een echte uitdaging zijn. Veel coaches willen op een ontspannen manier ondernemen. "Als je voor jezelf begint, heb je meer vrijheid" is het idee. In de praktijk blijkt dit echter vaak anders te zijn. Als ondernemende coach heb je veel...

Wat is Human Design en waarom is het de moeite waard?

Wat is Human Design en waarom is het de moeite waard?

Dat je op deze pagina terecht bent gekomen betekent waarschijnlijk dat je jezelf weleens de vraag “wat is Human Design?” hebt gesteld. Misschien heb je collega’s, andere ondernemers, vrienden of kennissen erover horen praten of wie weet is ooit aan jou gevraagd welk...