(Ontdek meteen hoe je kunt beginnen)

Misschien lijkt een e-maillijst opbouwen overbodig en ouderwets in deze tijd van social media. Er zijn immers veel social media platforms waar je uit kunt kiezen. Waarom zou je je dan nog verdiepen in e-mail?

Is een e-maillijst nog wel zinvol?

Toch is e-mail nog steeds een van de krachtigste vormen van communicatie met je volgers. En, het kan je prachtige resultaten opleveren. De betrokkenheid groeit en je realiseert daardoor meer omzet. En als iets werkt ga je meer plezier ervaren toch?

Okay denk je nu misschien, en hoe pak ik dat aan? Daarom even terug naar het begin.

Wat is een e-maillijst?

Een e-maillijst is een verzameling e-mailadressen van mensen die:

  • Geabonneerd hebben op je nieuwsbrief of tips
  • Ingeschreven hebben om een ​​gratis product zoals een digitale weggever te ontvangen
  • Iets van je gekocht hebben
  • Aangemeld zijn voor acties en evenementen zoals een webinar.
  • Een afspraak met je hebben gemaakt en je e-mails willen ontvangen

De opvolging

Wat de reden ook is, deze mensen hebben je toestemming gegeven om hun e-mailadres op een lijst te zetten zodat ze je e-mails ontvangen. Zonder toestemming mailen mag dus niet zomaar.

7 redenen een e-maillijst belangrijk is

Nu je weet wat een e-maillijst is, wil je vast weten waarom het zo waardevol is. Hoewel e-mail al heel lang bestaat, heeft het nog steeds veel voordelen en blijft het werken.

Iedereen kan schrijven en heeft waardevolle informatie te delen, ook als je denkt dat het niet zo is (ja, echt waar). En als je onzeker over voelt dan is hulp zo ingeschakeld.

Beginnen kan best spannend zijn maar iedereen kan een ​​e-mail sturen. Daarna kun je verder optimaliseren en uitbouwen waardoor je lijst winstgevend wordt.

Hier de 7 belangrijke voordelen van een e-maillijst.

1. E-mailmarketing heeft een hogere ROI dan welk ander marketingkanaal dan ook. (ROI staat voor Return On Investment. Het geeft het rendement aan op jouw investeringen).

In feite genereert e-mail $ 42 voor elke bestede $ 1, (ROI van 4.200% ), waardoor het een van de meest effectieve beschikbare marketing opties is. (Bron Hubspot)

Het is verleidelijk om rond te hangen op Facebook en Instagram omdat je denkt dat het je niets kost. Het zijn populaire kanalen met gemakkelijke toegang tot je doelgroep. Maar bedenk eens hoe effectief het werkelijk is en hoeveel tijd het je kost? Tijd is immers ook geld.

De waarheid blijft dat e-mailmarketing nog steeds de hoogste ROI brengt van allemaal.

E-mail is zeker niet dood is. Het is zelfs één van de beste tools in je marketing uitrusting!

2. Je hebt 6x meer kans om een ​​klik te krijgen van een e-mail dan van een bericht op social media.

Daarnaast: Social media platforms willen iedereen binnenboord houden op hun eigen kanaal. Het wordt steeds ingewikkelder mensen vandaar naar je website of blog te leiden.

Bedenk eens hoeveel tijd je besteedt aan het promoten van je blog of aanbod. Hoeveel van die tijd wordt besteed aan sociale media versus e-mail?

Het is daarom veel slimmer om mensen naar je e-maillijst te verleiden zodat je daar verder de relatie kunt opbouwen. En van lezers klanten kunt maken. Mensen die jouw bericht ontvangen, willen graag van je horen. Ze hebben zich niet voor niets ingeschreven voor je e-maillijst en zijn alleen daardoor al meer gemotiveerd om te klikken op een link in je bericht.

3. E-mailabonnees hebben meer kansen om je content echt te consumeren

Bij het laten groeien van je bedrijf draait het allemaal om het creëren van betekenisvolle relaties met je publiek. Zij zijn degenen die je klant zullen worden.

Communiceren met je publiek via je e-maillijst geeft een persoonlijke ervaring die betrokkenheid brengt. Wanneer jouw e-mail bij een contact in de inbox belandt, praat je met hen één-op-één.

Anders is het met openbare berichten op sociale media. Met e-mailmarketing kun je eenvoudiger een gevoel van loyaliteit en vertrouwen opbouwen.

4. Je e-maillijst is met een doel gebouwd

Wanneer een geïnteresseerden updates van je wil ontvangen, zullen ze het aanmeldingsformulier op je website invullen en hun e-mailadres achterlaten.

De mensen die dit doen, nemen de tijd en moeite omdat ze absoluut van je willen horen. Ze zijn dus al geïnteresseerd en nemen bewust actie.

Daardoor is de kans groter dat ze je e-mails openen en nieuwsgierig zijn naar de inhoud. Ze zijn ontvankelijker voor je berichten en zullen eerder je berichten echt lezen. Met het samenstellen van de e-mails kun je gericht naar je doel toewerken.

76% heeft het afgelopen jaar minimaal één keer iets gekocht via het kanaal e-mail.

5. E-mail kun je zeer gericht inzetten

Met mensen die zich doelgericht aanmelden voor je e-maillijst, wordt het gemakkelijker hen tot aankoop te verleiden. Jij kunt al weten waar ze in geïnteresseerd zijn. Jij hebt een oplossing en zij een probleem. De tijd en route zal leren of ze ook je klant worden. De boodschap persoonlijker maken helpt daarbij. Dit doe je o.a. door te segmenteren.

Segmenteren van je e-maillijst gaat over het verdelen van je abonnees, je contacten, op basis van overeenkomsten. Zo kun je hen meer persoonlijke en relevante e-mails sturen. Anders dan een algemene nieuwsbrief overal naar iedereen.

Door te segmenteren in interessegroepen, kun je zeer gerichte e-mailcampagnes maken die stimuleren om meer klikken. En daardoor haal je weer betere resultaten. Zo bouw je aan een winstgevende e-maillijst.

86% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op één of meerdere mailings ingeschreven.

6. Je bouwt aan je marketing fundament

Op het eerste gezicht lijkt het misschien niet zo belangrijk, maar met je e-maillijst, bouw je een stevige basis voor je marketing. Je kunt zelf bepalen wanneer je de mensen mailt die op je lijst staan. Sociale media zijn vluchtig en veranderlijk terwijl e-mailmarketing stabiel blijft.

Bekijk het zo: Social media kanalen zijn niet van jou. Instagram, Facebook of Twitter kunnen je blokkeren ( en ja, echt ik hoor het steeds vaker) Voor je organisch bereik ben je afhankelijk van de grillen van dat platform. Niet iedereen ziet je bericht. En als je er niet van houdt om Reels te maken dan is Instagram al minder interessant. Zomaar een voorbeeld.

Maar met e-mailmarketing heb je de contacten zelf in handen. Je bepaalt zelf wie je bericht ziet en wat je naar wie stuurt en hoe je mails schrijft.

7. E-mail is toegankelijk voor iedereen én voor alle leeftijden

67% van de Nederlanders gebruikt e-mail voor de ontvangst van aanbiedingen en exclusieve deals. En ook jongeren zijn positief over e-mail. (bron) Als de boodschap belangrijk is dan ontvangen ook zij liever een bericht via e-mail dan bijvoorbeeld via social.

Veel mensen lezen hu mail bij voorkeur op een smartphone. Dit geldt ook voor 65+. Je hebt dus geen computer meer nodig en kunt e-mails lezen op elk moment van de dag, waar dan ook.

Gemiddeld vindt 70% van de Nederlanders het gebruik van e-mail prettig en slechts 4% vindt e-mail ouderwets

Wat je nodig hebt om een ​​e-maillijst op te bouwen

Nu weet je hoe belangrijk het is om een ​​e-maillijst op te bouwen en waarom het negeren van dit gebied van marketing van je bedrijf een . is enorme vergissing. De voordelen wegen veel zwaarder dan die van de sociale media en er is een enorm publiek voor u aantikken.

Maar wat heb je nodig om aan de slag te gaan met het bouwen van je e-mail lijst?

Het is vrij eenvoudig en komt neer op deze drie dingen:

  1. Een blog of website.
  2. Een e-mailmarketingservice (om je e-mails te bezorgen) en de e-mailadressen te verzamelen)
  3. Opt-in formulieren (waar mensen zich aanmelden) of wel inschrijven voor je lijst.

Een e-mailmarketingservice kiezen

Er zijn veel mogelijkheden als het gaat om het kiezen van een e-mailmarketingsysteem.

Bij het uitzoeken welk e-mailmarketingsysteem voor jou passend is, moet je goed onderzoek doen en verder kijken dan vandaag. Ontdek de beste functies en mogelijkheden voor het doel dat je voor ogen hebt.

Zelf ben ik fan van ActiveCampaign (in Nederland ook verkocht onder de naam Mailblue) Maar er zijn natuurlijk ook andere systemen die misschien beter bij je passen.

Om je te helpen kiezen heb ik deze checklist gemaakt die je hier kunt downloaden

Een gratis proefaccount van ActiveCampaign/Mailblue vraag je hier aan. (Kun je er hulp bij gebruiken? Dan weet je me nu te vinden)

Hoe je meer abonnees krijgt en groeit je e-maillijst

Er zijn talloze manieren om uw e-maillijst op te bouwen, maar als je net begint als blogger, wil je

om deze 3 stappen te volgen:

1. Geef een reden om in te schrijven voor je e-maillijst (digitale weggever)

Mensen schrijven zich meestal niet voor niets in voor e-maillijsten. Vroeger, in de beginjaren van e-mailmarketing was dat anders. Nu zijn mensen kritischer.

Voort wat hoort wat, zo kun je het zien.

Een leadmagnet of gratis weggever – is een aantrekkelijk gratis product die de lezer aanzet tot actie.

Om de groei van uw lijst te versnellen, is het belangrijk dat je leadmagnet:

  • Doelgericht is
  • Oplossingsgericht
  • Nuttig

Wat zou je kunnen maken? Wat heeft jouw ideale klant van je nodig voor hij of zij het e-mailadres achter laat op je website?

Hier zijn enkele ideeën die zouden kunnen werken:

  1. Checklist
  2. e-book
  3. Stappenplannen
  4. Minicursus
  5. Toolkits.

2. Voeg op conversie gerichte aanmeldingsformulieren toe aan je website

De gemiddelde internetgebruiker besteedt een paar seconden aan het zoeken op uw website. Ze zijn dus zo weer weg als je hun aandacht niet vasthoudt. De beste manier om gebruik te maken van dat kleine hoeveelheid tijd is om opt-in-formulieren te gebruiken die zijn gericht op conversies: het nemen van actie.

Zo kun je:

  • Formulieren op strategische locaties op je website plaatsen.
  • Meerdere soorten formulieren gebruiken, zoals pop-ups, banners en aparte inschrijfpagina’s die je aansprekend opmaakt.
  • Opvallende kleuren gebruiken die de aandacht trekken

Als je gebruik maakt van een WordPress website heb je veel mogelijkheden met aparte software en plugins.

3. Maak een landingspagina om je gratis weggever te promoten.

Wat is een landingspagina precies? Dit is een aparte conversiegerichte pagina zonder afleidingen. Het heeft maar één doel: mensen aanmoedigen om zich aan te melden voor je gratis weggever.

Dit soort pagina's werken goed omdat ze converteren. Ze zetten mensen aan tot actie en daardoor vertrekken ze niet met lege handen van je website.

Zodra je je landingspagina af hebt , kun je deze promoten door:

'calls to action' (CTA's) toevoegen aan je blog en artikelen

Kun je nog meer handige tips gebruiken download dan hier de 5 tips

Even terug naar waarom je je e-maillijst wilt opbouwen

Ongeacht het type website of blog dat je hebt, als je bezoekers van je website in klanten wilt veranderen moet je e-maillijst opbouwen. Het is ongelooflijk zonde als je deze kans laat liggen.

E-mailabonnees hebben veel meer waarde dan de typische social media gebruiker en met de loyaliteit die je kunt creëren met persoonlijke e-mails, zul je meer klanten krijgen.

E-mail is niet alleen al jaren een succesvol en actueel marketingmiddel, het is ook gemakkelijk te gebruiken en heeft eindeloze mogelijkheden voor de groei van je bedrijf. Je kunt het op vele manieren inzetten en voor je laten werken. Nu kan ik me voorstellen dat je even niet weet waar te beginnen of dat je op ziet tegen de techniek. Plan dan hier je gesprek.